donderdag 22 februari 2024

Honderd achteruit: Santana


Over Lulu of Liesbeth ga ik het vandaag niet hebben. Ik heb wel de naam van de storm voorbij zien komen en weet dat het een meisjesnaam met een L is, maar ze is aardig uitgeraasd als ze in Uffelte voorbij komt. Morgenmiddag zou het nog even windkracht zes kunnen zijn, maar vooral later op de middag wordt het rustiger en zonnig. Ik denk dat ik morgen kan uitslapen en pas later op de middag met de post bezig ga. Ik heb het de laatste tijd vaak binnen twee uren bezorgd en ben dus vóór donker klaar. Ik heb een dagje thuis gehad. Wel even gedacht aan een bezoekje met de bus aan Beilen, maar ik wil op Soul-xotica eerst ook wel weer eens wat anders doen dan de 'Singles round-up'. Ik heb vanmiddag een deel afgelost bij Mark maar vermoed dat deze singles voor maart zijn. Ook heb ik een klein blokje om gelopen maar niets bijzonders. Na een week 'Singles round-up' ga ik verder met de 'Honderd achteruit'. Ook vanaf 76 mag ik een sprongetje maken want 77 is 'Sister Morphine' van Marianne Faithfull en die heb ik een bericht gehad met 'Summer Nights'. Op 78 vinden we vervolgens 'Samba Pa Ti' van Santana. Eigenlijk een oudere albumtrack maar in 1973 een grote hit in Nederland op single. In Engeland verschijnt de single pas een jaar later.

Het is als Pim Fortuyn en de LPF. Zonder Pim is de LPF een zootje ongeregeld dat niets voor elkaar krijgt. Als je bij Santana bij de oorsprong wilt beginnen, kan je dus niet anders dan bij de wieg gaan staan van Carlos Santana. Carlos Humberto Santana Barragán is de volledige naam van de man. Hij wordt op 20 juli 1947 geboren in Autián De Navarro in Mexico. Zijn vader is muzikant in een mariachi-band en onder zijn oog leert Carlos als vijfjarige viool spelen en drie jaar later de gitaar. Ook Carlos' jongere broer Jorge is een begenadigd gitarist. Daarna verhuist de familie naar Tijuana aan de grens met Amerika. Zijn moeder neemt hem mee naar een optreden van The TJ's, dé rock & roll-sensatie van Tijuana. Als twaalfjarige gaat hij als roadie werken voor de band. Even later gaat hij de basgitaar bespelen omdat de groep al een goede gitarist in de gelederen heeft. Deze gitarist, Batíz, zal Santana kennis laten maken met de blues van mensen als Muddy Waters, Howlin' Wolf, T-Bone Walker en James Brown. Er komt plots een einde aan zijn loopbaan bij The TJ's als het gezin verhuist naar San Francisco. In 1966 formeert hij The Santana Blues Band.

Bill Graham wordt de manager van de band en dat leidt tot enkele voorprogramma's in The Fillmore. Als twee leden té laat arriveren voor een optreden heeft Graham er genoeg van en ontslaat de band. Santana gaat op zoek naar meer gemotiveerde muzikanten en komt terug met de nieuwe band Santana. Alleen organist Gregg Rolie maakt de overstap van de Blues Band naar de nieuwe Santana. Dat begint bij Bill Graham met een schone lei en neemt meteen een speciale plek in in het muzieklandschap van de jaren zestig. Santana combineert blues met rock & roll en latin-invloeden met vooral percussie uit de laatste hoek. Ik meen dat ik onlangs nog heb geschreven over Santana en de reden hoe het op Woodstock terecht is gekomen. Dat is inderdaad slechts een paar weken geleden. Het is aanvankelijk de bedoeling dat Chicago zal optreden, maar dat heeft een dubbele boeking. Graham stuurt Santana ervoor in de plek en Carlos is Chicago nog altijd erkentelijk voor deze dienst. Woodstock wordt namelijk de wereldwijde doorbraak van de band. Dat Chicago en Santana beide platen opnemen voor Columbia is vooral een keuze van Santana. Zowel Atco als Columbia hebben beide een mooi aanbod in petto voor Santana maar deze wil opnemen voor het label dat Miles Davis en Bob Dylan heeft uitgebracht.

In Nederland wordt het erg mooi geschetst. Daar komt 'Jin-Go-Lo-Ba' in januari 1970 de top 40 binnen en daarmee reken ik Santana vooral tot een band uit de zeventiger jaren. Het ietwat Hendrix-achtige 'Persuasion' heeft het in 1969 net niet gehaald. 'Samba Pa Ti' staat oorspronkelijk op de elpee 'Abraxas' dat in september 1970 verschijnt. Carlos Santana schrijft het instrumentale nummer in New York City. Hij kijkt het raam uit op een zondagmiddag en ziet beneden een dronken man lopen. De saxofoon in een hand en de fles in de andere. De man kan maar niet besluiten wat hij als eerste aan de lippen zal zetten, de saxofoon of de fles. Santana krijgt meteen een melodie in zijn hoofd en werkt het uit. 'Samba For You' wordt dan 'Samba Pa Ti'. Er gaat praktisch geen Santana-optreden voorbij of 'Samba Pa Ti' staat niet op de setlist en dat gaat door tot aan 2024 aan toe. In 1973 heeft het nummer dus een bepaalde cultstatus gehaald en verschijnt als single in Europa. In Nederland piekt de single op nummer elf en in Duitsland op drieënveertig. In Engeland doet het zevenentwintig aan, hoewel het dan reeds 1974 is geworden. Het is de eerste hit voor Santana in Engeland.

Het nummer zal door velen worden gecoverd en José Feliciano voorziet het in 1982 nog van een tekst. Santana is vanaf 1968 onafgebroken actief en het meest recente album is 'Blessings And Miracles' uit 2021. Hoe ik het met nummer 79 ga doen in de Gele Bak Top 100 van 2022 is nog even een vraagje. Het nummer staat namelijk abusievelijk ook in de Gele Bak Top 100 van 2023 genoteerd. Morgen naar verwachting eerst het Week Spot Kwartet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten