dinsdag 20 augustus 2019

Week Spot: The Whispers



Ik blijf een bericht achter en misschien heeft dat een reden? Mijn vakanties zijn gestoeld op bepaalde rituelen. Eentje daarvan is dat ik, meestal op woensdag, naar Meppel ga voor wat nodige boodschappen voor de vakantie. De jacht naar het gasflesje kan dit jaar ongemoeid blijven want ik ben de nieuwe pas op de maandagavond van de vorige vakantie gaan gebruiken. Over de vakantie gesproken: Ik denk dat ik vrijdag naar Sleen ga en volgende week woensdag weer terug kom. Ik heb besloten daar een fiets te huren dus weer hetzelfde als in 2017. Misschien dat ik door de e-bike nu minder last ga hebben van de kuiten als twee jaar geleden? Hoe dan ook: Vorig jaar ben ik op woensdag in Meppel geweest en ben toen bij de kringloopwinkel geweest. Dezelfde kringloop waar ik nu ook al in zeven maanden niet meer ben geweest. Het zou dus zomaar kunnen dat nog ergens een 'Singles round-up' gaat vallen. Voor de Week Spot heb ik aanvankelijk een andere op het oog. Toch ga ik zaterdag over een week een 'Do The 45' doen met Engelse persingen en omdat die andere een Engelse persing is...? The Whispers heb ik eigenlijk pas gistermiddag weer ontdekt. Ik ben de plaat en reden van aanschaf helemaal vergeten en schrik bijna van de prijs op het hoesje als ik het pakket uitpak. De singles van The Whispers tot nu toe zijn sterke staaltjes 'sweet soul' en zeer zonnig geprijsd. Als ik de plaat op zet en het intro hoor, voelt het meteen als de zomervakantie voor mij en dat is de reden dat dit de Week Spot van week 34 mag worden: 'In Love Forever' van The Whispers uit november 1975.

Ik heb zojuist even gecontroleerd en, nee, The Whispers zijn nog niet eerder aan bod geweest als Week Spot. Dat mag best opvallend heten want 'Needle In A Haystack' is eind 2014 een 'game changer' voor mijn collectie. Het maakt dat ik me ga toeleggen op crossover-sweet soul hoewel ik zojuist heb ontdekt dat de Soul Clock-opname van 1970 nogal verschilt met de uitvoering op Doré uit 1967. 'Seems Like I Gotta Do Wrong', de a-kant van deze single, staat overigens ook nog in de Blauwe Bak Top 100 van 2014. Later komen daar nog twee Janus-singles bij uit de vroege jaren zeventig die gemeen hebben dat ze bedrieglijke intro's hebben. Ze zetten de luisteraar in eerste instantie op het verkeerde been. Daar is bij 'In Love Forever' geen sprake van. Het intro vertelt meteen welk feestje erachter vandaan komt. Het is niet moeilijk om te zien waarom de plaat momenteel in trek is bij dj's want iedere 'plaatjesschuiver' wil zijn publiek op de dansvloer zien met een glimlach van oor tot oor. Ook al heeft 45cat daar geen schijn van want '4 haves 1 want' zijn verhoudingen die je vaak ziet bij grote hits die je op iedere straathoek kan krijgen. Mark houdt een maximum aan voor zijn verkooppagina maar gaat heel zelden door het plafond en dat is bij deze van The Whispers een voorbeeld. Het is dan het 'serieuze' werk met een klein manco dat het minder in trek maakt voor een 'Mint'-verzamelaar. Bij deze van The Whispers kan ik het manco niet ontdekken.

In mijn gospelkoffer zit een single van The Voices Of Watts. Dat gezelschap komt uit het Californische Watts waar ook The Shispers haar oorsprong heeft. De groep komt in 1963 bijeen en bevat de eeneïige tweeling Wallace 'Scotty' en Walter Scott. De overige leden zijn Gordy Harmon, Marcus Hutson en Nicholas Caldwell. Sly Stone is in 1966 nog een radio-persoonlijkheid als hij The Whispers uitnodigt voor een optreden in San Francisco. De groep besluit daar een bestaan op te bouwen. Walter wordt in 1968 naar Vietnam gestuurd voor zijn dienstplicht en keert anderhalf jaar later, in 1969, weer op het vertrouwde nest terug. De groep maakt vanaf 1965 een stoet singles op het Doré-label welke stuk voor stuk floppen. In 1969 krijgt de groep de eerste erkenning als 'The Time Will Come' op nummer 19 piekt in de R&B. 'Seems Like I Gotta Do Wrong' uit 1970 bereikt ook de algemene Billboard hetzij bescheiden. Ik zie nu dat 'Feel Like Comin' Home' uit 1973 nooit een hit is geweest. Een grote schande want dat is een heuse favoriet in de Blauwe Bak. Mijn andere Janus-single, 'Can't Help But Love You' noteert 114 in de Billboard en 35 op de R&B. Misschien dat het door de ingewikkelde intro's komt? In geval van de laatste klinkt het als het intro van een etude op de piano. Harmon heeft in 1973 een ernstig verkeersongeval en kan niet langer optreden met de band. Hij wordt vervangen door Leveil Degree welke voorheen bij The Friends Of Distinction heeft gezongen.

In 1975 tekent de groep bij RCA welke dan net een sublabel heeft opgezet: Soul Train. Uiteindelijk zal 'Uptown Festival' van Shalamar in 1977 de ultieme hit worden op het label. 'In Love Forever' is de eerste Soul Train-opname van The Whispers dat iets van een hit wordt. Het bereikt een veertigste plek in de R&B. Dat is de voornaamste lijst waarin The Whispers actief is want op brede schaal wil het nog niet opschieten. Janus probeert het zelfs in 1975 met een 'Greatest Hits'-album terwijl de singles maar matige R&B-successen zijn geweest. Nee, de groep moet nog even geduld hebben voordat het nieuwe decennium aanbreekt. En dan knalt The Whispers ook op slag de hele wereld over. 'And The Beat Goes On' bereikt een negentiende plek op de Billboard maar is zowel nummer 1 op de R&B en de Dance. De plaat bereikt in Engeland een tweede positie. De invloed van de discotheek blijkt groot want vanaf dat moment scoort de groep enkele grote hits en met name in Nederland met 'It's A Love Thing'. De laatste Billboard-single is van 1990 maar de band blijft scoren op de R&B tot en met 1997. Het meest recente album is 'Thankful' uit 2009. Ruim 55 jaar na de oprichting is The Whispers nog altijd actief en opvallend is hoe weinig er is veranderd in de bezetting. De optredens zijn sporadisch vanwege de leeftijd en gezondheid van het overgebleven trio. Dat zijn tegenwoordig alleen de tweeling en Degree. Hutson en Caldwell zijn ons in respectievelijk 2000 en 2016 ontvallen. De muziek op de platen wordt verzorgd door een vaste band hoewel deze weer niet officieel tot de leden worden gerekend.

'In Love Forever' is een ietwat jazzy aangelegenheid met een zeer aanstekelijke 'scat' op het eind. De plaat geeft een gevoel weer van een fietspad in zonnig Drenthe met een wielrijder zonder haast of een doel. Precies datgene dat ik de komende week wil ondernemen en dus past deze single als de Week Spot van deze week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten