maandag 12 augustus 2019

Gele Bak Top 100: nummer 1



Ik ben in Steenwijk begonnen met de 'nee/nee'-sticker op de brievenbus. In het begin vind ik het nog wel aardig, de stapels folders door bladeren. Als Sinterklaas en kerst in aantocht zijn, wordt het opeens een stuk minder. Bovendien krijgen we in Steenwijk tweemaal per week een pak folders verpakt in plastic en het valt me op dat de meubelzaak (waar ik nooit iets zal kopen) in ieder pak zit. Eerst doe ik een 'nee/ja'-sticker omdat ik het huis-aan-huis-krantje nog wel de moeite waard vind en dat verandert als deze ook steeds meer inlegvellen krijgt. De 'nee/nee'-sticker is dan de enige optie. In Nijeveen zit deze al op de brievenbus geplakt. In Uffelte vind ik eerst de lokale huis-aan-huis-bladen nog wel leuk leesvoer en ik wil bovendien de lokale clubs wel sponsoren met oud papier. Toch is er één groot verschil met Nijeveen en Steenwijk. In deze plaatsen nam ik nog wel eens een doos mee van de supermarkt, maar dat gebeurt tegenwoordig bijna niet meer. Ik bestel ook weer niet genoeg pakketten om lege dozen te hebben en dus plak ik weer een 'nee/nee'-sticker op de groene brievenbus. Hierdoor mis ik in eerste instantie een berichtje in de krant. Een collega vertelt me over een nieuwe platenzaak in Dwingeloo. Een andere collega heeft het voor me uitgeknipt. De foto laat de uitbater zien voor een rek met singles en ik zie Roberto Jacketti & The Scooters vooraan. Jullie begrijpen dat ik niet uit mijn stoel spring om het met eigen ogen te bekijken en tóch wil ik er eens naar toe. Probleem is dat de man de winkel op woensdag tot en met zaterdag open heeft en dan ben ik meestal aan het werk. Als ik dan eens op een woensdagmiddag vrij heb, pak ik mijn kans en fiets naar Dwingeloo om de winkel met eigen ogen te bekijken. Dat wordt een legendarische middag met een flinke tas prachtige singles voor relatief weinig geld. Eén van dt topstukken is de nummer 1 in de Gele Bak Top 100: 'Love Really Changed Me' van Spooky Tooth uit 1968.

Bart Kiers is een allround-entertainer. Jaren geleden stond hij nog als discjockey in discotheken en tegenwoordig kun je hem in verschillende hoedanigheden inhuren. Zo is hij bekend als 'De zingende brandweerman' maar kan ook eenvoudig een set doen met liedjes in de Drentse streektaal. Het dj-en heeft hij ook weer opgepikt en onder noemen 'Doos weur de dees' draait hij het zwarte vinyl op feestjes en recepties. Hij is een paar jaar geleden begonnen in Ruinen met een kadowinkel als hij besluit ook een paar elpees in de hoek neer te zetten. Dit blijkt de voornaamste bron van inkomsten en dus draait hij de boel om in Dwingeloo: Hoofdzakelijk platen en relatiegeschenken er bij. Toch is Dwingeloo té klein voor een dergelijk bedrijfje, zo hoorde ik hem onlangs verzuchten. Deze zomer staat hij vooral op braderieën en jaarmarkten in de regio. Ik maak graag wat reclame voor zijn zaak want de prijzen zijn alleszins billijk en dat mag ook wel eens. Natuurlijk heeft hij ook duurdere platen en die moeten hun prijs op brengen, maar voor minder dan vijf euro heb je nog een ruime keuze in leuke jaren zestig-singles. De nummer 1 van de Gele Bak Top 100 hoeft niet meer te kosten dan drie euro. Okay, het hoesje is niet 'Mint' en de vorige eigenaar heeft zich flink uitgeleefd met een stempel, maar voor wie gaat voor fraai vinyl dan is deze Spooky Tooth zonder meer erg goedkoop. De single is in Engeland geperst en heeft in Nederland een fotohoesje gekregen. Tijd om Spooky Tooth eens écht onder het vergrootglas te leggen.

Menig hippie mag naar Amsterdam gaan om op de Dam te slapen maar toch is Mokum allerminst het kloppende hart van de Nederpop. Daarvoor moeten we naar bijvoorbeeld Den Haag. In Engeland is hetzelfde het geval. 'Swinging London' is een begrip in 1967 maar toch moet dit het vooral hebben van muzikanten die uit andere steden naar Londen trekken. De platenmaatschappijen en uitgeverijen houden immers kantoor in de hoofdstad. Liverpool staat op nummer 1 met The Beatles als belangrijkste vertegenwoordiger. Qua platenverkoop komt Manchester op een tweede plek en dat is dankzij de successen van The Hollies, Freddie & The Dreamers en The Mindbenders. Birmingham gaat pas meedoen als The Move in 1967 haar doorbraak beleeft maar de 'Brumbeat' is dan al langere tijd een feit. Traffic is één van de bands welke voortkomt uit de Brumbeat en welke naar Londen zal vertrekken. Nieuwjaarsochtend 1999 vier ik in Schotland ook al kun je bijna over de grens pissen. Ik ben met de trein vanuit Mossley naar Carlisle getrokken en hang een paar uur rond in deze stad voordat ik een bus kan nemen naar het gehucht Newcastleton, tegen de Kielder Forest aan. Ik koop een paar cassettebandjes bij een platenwinkel waarvan ik in ieder geval een compilatie van The Moody Blues en 'Astral Weeks' van Van Morrison weet te herinneren. Ik heb dan niet in de gaten dat ik in een stad ben waar een, voor mij, geliefde band haar oorsprong heeft. Spooky Tooth heeft haar oorsprong in de slaperige stad vlak onder de grens met Schotland.

Het begint met de band The V.I.P.'s welke geruisloos zal overgaan in Art. De laatste bezetting van Art bestaat uit gitarist Luther Grosvenor, zanger Mike Harrison, drummer Mike Kellie en bassist Greg Ridley. In oktober 1967 vindt de ontmoeting plaats met Gary Wirght. De geboren en getogen Amerikaan speelt toetsen en is niet een onverdienstelijke zanger. Wright heeft in de vroege jaren zestig al eens een single opgenomen maar acht de muziek een té onstabiele factor om een bestaan op te bouwen. Hij gaat studeren om dokter te worden en dit brengt hem in de midden jaren zestig in Berlijn. Hij gaat spelen met de band New York Times en geeft al snel de brui aan zijn opleiding. In 1967 treedt zijn band op als voorprogramma van Traffic in Oslo en daar ontmoet hij Island-oprichter Chris Blackwell. Ze blijken een gemeenschappelijke vriend te hebben in producent Jimmy Miller en dit brengt Wright naar Londen voor een sessie met Art. Er verschijnt nog wel een single als Art op Island maar vlak daarna zal de band zichzelf hernoemen als Spooky Tooth. De groep zal in Engeland geen deuk slaan in de hitlijsten en is vooral in Europa erg populair. Amerika lonkt wel maar de albums zijn geen bestsellers in het land van oom Sam. 'It's All About' is het debuut voor de band en verschijnt in juni 1968. Het is een zeer divers album en bevat de singles 'Sunshine Help Me' en 'Love Really Changed Me'. Behalve interessante liedjesstructuren als van Traffic kondigt Spooky Tooth ook al vroeg de komst van de hardrock aan. In 1969 komt 'Spooky Two' op de markt en wordt gerekend tot het beste werk van de band. In ons land schopt 'That Was Only Yesterday' het tot een dertiende plek in de Top 40. Dan wordt de groep benaderd door een Franse avant garde-componist Pierre Henry. Hij wil een katholieke mis op de plaat zetten en zoekt daarvoor een rockband. Hij komt in contact met Wright en deze stemt in om de muziek te verzorgen op 'Ceremony'. Volgens Wright heeft hij Island meerdere malen gewaarschuwd dat het Henry's album is en dat de naam Spooky Tooth op de hoes desastreuze gevolgen gaat hebben voor de band. Als Island de opnames hoort, is dat laaaiend enthousiast en brengt het album in december 1969 uit als Spooky Tooth & Pierre Henry. Ik ben in het trotse bezit van een exemplaar van deze ronduit bizarre elpee en ben het met de critici eens: Als je de elektronische fratsen van Henry eruit zou mixen, zou dit simpelweg het beste Spooky Tooth-album zijn. De rare bliepjes en buitenissige geluiden maken het echter een draak van een plaat en je doet dit je ergste vijand nog niet aan. Wright is teleurgesteld over de stap van Island en verlaat meteen de band. De rest gaat nog een jaar door en neemt voorlopig afscheid met 'The Last Puff'. De dreigende versie van 'I Am The Walrus' bereikt nog een 38e plek in onze hitparade.

Spooky Tooth zal nog een aantal malen terugkomen en met name Luther Grosvenor zal uiteindelijk als Ariel Bender nog eig succes hebben met Mott The Hoople. Gary Wright breekt in 1975 door met zijn album 'Dream Weaver' en zijn stem zal decennia later te horen zijn in de discotheken en op de radio als dj Armand Van Helden een sample zal gebruiken voor de hit 'My My My'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten