woensdag 28 augustus 2019

Diagonaar zeven letters: Maandag 26 augustus



Ik ben vorig jaar op de ligfiets door Meppen gekomen en dat smaakt naar meer! Toch weet ik dat het een flink stuk is en dat dit op de huurfiets tot het onbereikbare behoort. Toch wil ik deze maandag richting de grens met Duitsland. Ik zal de doorgaande weg volgen maar besluit al in Veenoord om de stille kant van het water op te zoeken. Dat brengt me niet, zoals gedacht, in Klazienaveen maar op een stuk dat ik herken van de 'Op Fietse'-tocht die ik in 2017 heb gedaan. Ik hou Weiteveen in het vizier omdat daar een winkel zit. Na Weiteveen is de grens ook al snel bereikt en neem ik voor de aardigheid een foto van de handwijzer. Deze vertelt dat het 25 kilometer naar Meppen is. Dat zal vandaag niet gebeuren. Een paar kilometer verderop begint het steeds aantrekkelijker te worden. De wind maakt het aangenamer dan gisteren en ik heb tegenwind tot Meppen. Iets noordelijker en nog steeds tegenwind en zijwind terug. Het gaat vanzelf... Op een gegeven ogenblik ben ik tien kilometer verwijderd van Meppen en besluit ik door te zetten. In Meppen ben ik nog maar net begonnen!

Wat gisteren al opviel, geldt ook vandaag en eveneens morgen. 'Verkeerd fietsen' bestaat even niet. Het is niet balend terug fietsen naar het vorige punt, maar heel ontspannen de nieuwe route aanvaarden. Het centrum van Meppen is me té druk en ik kan weer opgelucht adem halen als ik in het park ben dat om de stad heen loopt. Daarna fietst het ook niet altijd als gepland maar uiteindelijk kom ik toch waar ik wil zijn. In Wesuwe zie ik tot mijn grote blijdschap een bakkerij met terras. 'Kaffee mit Kuchen', is iets dat sinds de vakantie in 2009 de kers op de cake is en ook hier strijk ik neer voor een lekker stuk gebak en twee koppen koffie. Duitsland heeft sinds een paar jaar ook een fietsroutenetwerk alleen is het hier meer grote etappes in plaats van op ieder kruispunt een nummer. Ik volg de knooppunten en koers zo naar Bargercompascuum. Nog een stukje Emmerschans en dan rechttoe rechtaan naar het centrum van Emmen. Ik ben mooi op tijd in Sleen en haal stoomaardappelen (voor in de magnetron), folieverpakte hamburgers en een frisse salade. Dat gaat mijn avondeten worden. Ook spring ik even onder de douche en hierdoor komt mijn wandeling op de tocht te staan. Maakt ook niet uit: Ik heb met ongeveer honderd kilometer mijn dagelijkse beweging wel weer gehad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten