zondag 18 november 2018

Het zilveren goud: november 1993 deel VI



Een week geleden word ik aangesproken door een toevallige passant. Hoeveel kilometers ik nu op een dag maak op de fiets? Ik leg hem uit dat het nog niet eens alleen het bezorgen is, maar dat ik ook op en neer van Uffelte naar Meppel op de fiets doe. Dat bedoelt hij uiteraard niet. Hij is benieuwd naar de kilometers die ik tijdens het post lopen maak. Geen flauw idee maar je moet iedere straat in en de garagebox is ook zeker drie kilometer vanaf de zaak. Gisteren heb ik erg veel post-kilometers gemaakt. Het scheelt nog dat ik word opgehaald (mijn fiets is na het etentje in Meppel blijven staan). Ik heb voor de aardigheid even op de routeplanner van de fietsersbond gekeken. Vanaf de zaak in Meppel tot het buurtschap Oosteinde bij Ruinerwold is tien kilometer. Dat op en neer plus bijna alle straten in het dorp zélf. 's Middags drie kilometer vanaf de zaak naar Koedijkslanden en daar hetzelfde ritueel. Omdat ik één brief over het hoofd heb gezien, fiets ik terug naar huis over Ruinerwold. Ik ben bekaf en móet wel even een slaapje doen voordat ik in de lucht ga. Ik word een kwartier te laat wakker en daarmee is de toon van de avond gezet. Nu dan eerst 'Het zilveren goud' van dit weekend. Ik heb me vrijdag vergist: Alleen het vorige weekend deed ik ook 'Het zilveren goud' op zondag. Vandaag, in principe, het tweede deel van de 'Singles round-up' uit de singles van Albert.

1597 Angel Baby-Rosie & The Originals (US, Era, 1960, re: 197?)
1598 It's Not Unusual-Tom Jones (NL, Decca, 1965)
1599 Born On The Bayou-Creedence Clearwater Revival (NL, Fantasy, 1972)
1600 Space Oddity-David Bowie (NL, Philips, 1969)

Van 1597 staat momenteel alleen het hoesje op de juiste plek. Het is een heruitgave met 'Bumble Boogie' van B. Bumble & The Stingers op de keerzijde. Wie 'Houses Of The Holy' van Led Zeppelin in de kast heeft, weet misschien dat Rosie & The Originals op de hoes wordt genoemd. Onder 'D'yet Maker', Led Zeppelin's eigenhandige eerbetoon aan de reggae, staat 'Whatever happened to Rosie & The Originals'. Dat duidt op het 'uh-uh-uh-uh-aaah' van Robert Plant. Het is waarschijnlijk ooit een foute bestelling geweest want de sticker op het hoesje vertelt dat het 'Nut Rocker' en 'Bumble Boogie' moet bevatten. Het is de laatste single die ik bij Music Palace in Sneek heb gekocht. De volgende drie komen van 'Downstairs'. Ik hang rond op een donderdagavond en 'de baas' is niet aanwezig in het pand. Ik vind onder een rek een bak met singles zonder hoes. Ik kan direct oordelen dat deze wachten op nieuwe neutrale hoesjes en dat die vervolgens voor een flinke duit worden aangeboden. Ik wijs de verkoper achter de toonbank erop en hij vertelt me dat ze een gulden per stuk zijn. Tijd om flink boodschappen te doen! Creedence heeft in 2002 een fotohoesje gekregen. Ondanks dat ze los in een bak zonder hoesjes zitten, zijn de platen allesbehalve 'abused'. Het lijkt zelfs alsof ze net zijn schoongemaakt en dat de baas niet het risico heeft willen lopen dat het vinyl aan de blanco hoesjes gaat plakken. Woensdag kunnen jullie zien wat ik nog meer heb meegenomen uit deze partij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten