woensdag 14 november 2018

Het zilveren goud: november 1993 deel V



Nederland is een proper land als je het onze zuiderburen vraagt. Nee, misschien niet altijd in gedrag, maar wel in landschapsbeheer. Een pand dat is uitgebrand of is vervallen, moet worden afgebroken om zo snel mogelijk weer een nieuwbouwbestemming te krijgen. Ruïnes zijn een schaars goed in Nederland. In Bolsward is bijvoorbeeld de Broerekerk verheven tot kunst maar in de directe omgeving van Uffelte staat een boerderij niet lang te verkrotten. Er zijn slechts een paar voorbeelden waar de natuur zijn gang mag gaan. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de boerderij in Eursinge bij Pesse. In Meppel is onlangs weer een uitgebrande boerderij met de grond gelijk gemaakt. In Heeg is jaren geleden eens een hotel uitgebrand. Daarbij is het een geluk dat het achteraf in een steeg is en niet aan de openbare weg. Ik weet niet of het nu nog bestaat maar in de de eind jaren tachtig staat de overwoekerde ruïne er nog. In het begin ben ik 'bang' voor het tafereel maar ik leer gauw om dat te overwinnen. In de hoek bij het oude hotel zit namelijk een héél leuk tweedehands boekwinkeltje. Platen heeft ze nagenoeg niet hoewel ik in 1990 nog wel 'Moontan' van Golden Earring bij haar koop. Ik haal in de 'overgang' van molens naar muziek nog geregeld boeken over molens en in 1993 koop ik een flinke partij 'Hitweek'-bladen van haar. Toch heeft het een andere aanleiding dat ik op een zekere maandagmiddag bij haar langs ga met een blocnote en pen.

'Haar' is de uitbaatster van boekwinkeltje-aan-huis. Floor is een geziene gast in Heeg. Ze koestert al jaren de wens om nog eens een optreden te doen met een rockband. Het is tenslotte een lokale rock-coverband die besluit om haar wens in vervulling te laten gaan. Omdat ik goed ben bevriend met de muzikanten word ik eerst uitgenodigd om de repetitie bij te wonen. Het interview in de oefenruimte heeft niet veel om de hakken en dus spreek ik met Floor af om op een maandagmiddag langs te komen. Ik teken een paar aardige anekdotes op waarvan ik een prachtig verhaal kan schrijven. We krijgen het over elpees en dat is het moment dat ze me meeneemt naar een hoek van de woonkamer. De hele muur staat vol met elpees. Die zijn van haar vriend en 'die zal ze nóóit weg doen!', aldus Floor. Totdat in november 1993 de telefoon gaat in Jutrijp. ,,Hallo Gerrit, je spreekt met Floor. Weet je nog die elpees van mijn vriend? Je kan ze meteen komen halen en krijgt de platenspeler en apparatuur erbij. Je moet snel zijn want anders gaan ze vanmiddag naar de vuilstort". Ik heb het geluk dat Jelte die dag vrij is en zo rijden we naar Heeg om de honderden elpees, platenspeler, versterker en boxen op te halen. Van een collectie van 120 elpees heb ik opeens een verzameling van bijna duizend. De helft is klassiek en operette en die verkoop ik nog eens in een partij op de vlooienmarkt. Driehonderd elpees voor vijf gulden omdat ik ze niet mee naar huis wil hebben. De pop-elpees zijn stuk voor stuk in een prachtige staat en is de betere 'elpee-pop' van de jaren zeventig en tachtig. Ze doen nog altijd 'niet mee' in de verzameling, maar ik heb de meesten nog altijd. Het komt erop neer ze op zolder stof staan te happen waar de singles nog regelmatig stofvrij worden geblazen. De platenspeler heb ik nog jaren gebruikt in de veronderstelling dat het een erg goed apparaat is. Dat verandert als ik erop wordt gewezen dat het ding totaal geen eigen gewicht heeft waardoor de naalddruk veel te hoog moet worden opgeschroefd.

Van de langspelers ga ik terug naar de singles omdat die wel 'mee doen' in de verzameling. Vandaag maar liefst zeven singles waarvan eentje al jaren 'verstoppertje' doet en ik voor de foto erachter kom dat een andere ook niet in de jaren zestig-bak staat. Daar kan ik dan wel weer mee leven, maar Soul Survivors moet beslist nog eens terug komen!

1590 My Pledge Of Love-The Joe Jeffrey Group (NL, Scepter, 1969)
1591 Cynamite Woman-Sir Douglas Quintet (NL, Mercury, 1969)
1592 Mama Soul-The Soul Survivors (Duitsland, Atlantic, 1969)
1593 Tes Tendres Annees-Johnny Hallyday (NL, Philips, 1963)
1594 Mockin' Bird Hill-The Migil 5 (NL, Pye, 1964)
1595 Groove Me-King Floyd (NL, Atlantic, 1970, re: 1981)
1596 Tams Medley-The Tams (US, Ripete, 1989)

Een week na de fancy fair in de Veemarkthal in Sneek ben ik opnieuw op dezelfde locatie. Niet voor de gebruikelijke vlooienmarkt maar een eendaagse rommelmarkt van een vereniging of instelling dat ik ben vergeten. Ik koop hier ook een paar elpees. 'Bat Out Of Hell' van Meat Loaf is een plaat die ik dan nog even kan uitstaan en verder neem ik 'Timeless Flight' van Cockney Rebel (1976) mee. De laatste plaat zal nog een heuse favoriet worden. De singles zijn veel interessanter. De vorige eigenaar hield eind jaren zestig van dansen en ik zou bijna wensen dat ik anno nu nog eens in het bakje kon kijken. Ik herinner me nu ook dat ik hier 'Baby I Love You' van Andy Kim met fotohoes heb gekocht, maar daarmee vervang ik het exemplaar dat ik begin dit jaar heb gekocht. The Soul Survivors 'zoek' ik al vanaf 2012 en ik heb de plaat zeker in tien jaar niet meer gezien in mijn verzameling. Johnny Hallyday komt evenmin opdagen en dat is niet zo heel erg. Joe Jeffrey, Soul Survivors en King Floyd hebben fotohoesjes in 1993. Joe Jeffrey is een 'upgrade' die ik reeds in 2011 van Albert heb gekregen en deze staat sindsdien in de Blauwe Bak. Nog maar sinds een paar maanden in de reserve-Blauwe Bak. Migil 5 heb ik in 2009 met fotohoes gekregen samen met met 'Near You'. Sir Douglas Quintet zat in 1993 in een plastic hoesje. Ik was vergeten om blanco hoesjes mee te nemen naar boven en dus ligt die er 'bloot' bij. King Floyd en The Tams komen van 'Music Palace' en zijn dus 'nieuw'. King Floyd staat ook nog steeds in de reserve-Blauwe Bak. The Tams is eigenlijk de b-kant van het slaapverwekkende 'Key Largo' van Bertie Higgins.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten