dinsdag 2 mei 2017

Week Spot: Odds And Ends



Ik heb de deurbel niet gehoord maar als ik de brievenbus wil legen, vind ik het kaartje van de postbode dat mijn pakket is bezorgd bij de buurvrouw. In Nijeveen is dit altijd een bron van ergernis, maar sinds Uffelte zit dat wel goed. We nemen regelmatig pakketjes van elkaar in ontvangst. Zo heb ik sinds vanmiddag de laat de singles van Mark binnen handbereik. Er is slechts eentje waarvan ik me niet kan herinneren wáárom ik juist die plaat heb gekocht. Ik ga niet zeggen dat die tegenvalt, maar ik kan me domweg niet het moment in de plaat voor de geest halen waarop ik het laat reserveren. Dat moet een groei-plaat worden want het is de duurste uit het pakket. Morgen en vrijdag ga ik de tien aanwinsten aan jullie voorstellen. Ach, vooruit, de Week Spot is ook meteen één van de tien. Ik bestel het aanvankelijk voor de a-kant, maar de b-kant blijkt mij nog beter te smaken. De Week Spot van deze week is: 'Who Could Doubt My Love' van Odds And Ends (1972).

Tot dusver zijn alle singles in mijn collectie op het Today-label Week Spot geworden en dat is hier geen uitzondering. Het begint in 2012 met 'Learning How To Fly' van The Exciters (T-1002). In 2015 komt 'You And I' van Black Ivory (T-1508) daarbij en vorig jaar 'Baby I Love You' van Benny Johnson (Ts-1527). Today is een onderdeel van Perception Records en het is nog altijd mijn wens om een originele Perception in de bakken te krijgen. Welke plaat maakt niet zoveel uit. Het is met Perception net als met Today, het is allemaal goed! Tussen 1970 en 1973 levert Perception/Today een fraaie catalogus af met kwaliteitsopnames zoals je ze niet veel vindt bij een maatschappij van haar omvang. Perception en Today hebben geen wereldhits, waardoor het tegenwoordig meer een 'trademark of quality' is voor de liefhebbers van jaren zeventig-soul. De Week Spot van Odds And Ends (T-1506) vormt daar geen uitzondering op.

Eigenlijk is de a-kant al steengoed en dat nummer haalt me in november over om de plaat te reserveren. 'Give Me Something' maakt me echter wel nieuwsgierig naar de b-kant en meteen als ik 'Who Could Doubt My Love' hoor, ben ik van plan om dit tot Week Spot te maken. Gezien ik nog niet heb nagedacht over een andere Week Spot doe ik het meteen! 'Doubt' heeft een fraaie crossover-bouw voor de coupletten en refreintjes, verder ademt het een professionele jaren zeventig-productie van, pak hem beet, Motown. Dat is weer niet zo verwonderlijk als je het naar het personeel kijkt. Deze kant wordt namelijk geproduceerd door de heren Bell en Martin.

Odds And Ends is een familiegroep. Het bestaat uit broer en zus Larry en Wanda Butler en hun halfbroer Jim Grant. Larry is geboren op 31 januari 1951 en Wanda op 29 december 1952. Jim Grant heeft dezelfde moeder als de Butlers, maar een andere vader. Grant komt op 26 augustus 1955. Tot 1965 wonen de families in Dorchester in Georgia, maar verhuizen dan naar Philadelphia. Grant en de Butlers hebben dan reeds een zangtrio dat vooral binnen de muren van de kerk optredens doet. In Philadelphia maakt het trio kennis met de populaire radio-dj's Sonny Hobson en Jerry Blavatt maar het valt de jongelingen op dat zij nauwelijks gewijde muziek draaien. Daarop starten ze Doll (Wanda's bijnaam) & The Odds And Ends en begint te werken aan seculier repertoire. Robert Hawes dient zich aan als de manager en hij prijst zijn groep aan bij de heren Bobby Martin en Thom Bell. Odds And Ends komt onder contract bij Today en Bell en Martin schrijven en produceren veel van hun vroege werk. Het levert Odds And Ends twee top dertig-singles op: 'Let Me Try' in 1970 en 'Love Makes The World Go Round' in 1971. 'Foot Track', de b-kant van 'Let Me Try', wordt in de jaren negentig een cult-hit in de 'rare groove'-scene. Tegen het eind nemen Patrick Adams en Maurice Irby de honneurs waar, maar in geval van onze Week Spot heeft het nog steeds een b-kant van Bell en Martin. Het nummer zelf wordt toegeschreven aan de drie leden van Odds And Ends. Hoewel de groep nog altijd residentie houdt in Philadelphia, worden de opnames gemaakt in New York. In 1973 gaat Perception/Today bankroet, maar dan zijn de hits van de groep al lang opgedroogd. De Week Spot wordt in 1972 nog als demo uitgebracht, verder is hun derde single een cover van Jay & The Techniques' 'Apples, Peaches, Pumpkin Pie' dat overigens is geschreven door Irby.

Hier houdt het verhaal van Odds And Ends op, maar... het krijgt een vervolg! Mark King vervangt eind jaren zeventig Grant en dat trio maakt platen voor United Artists als Unity en daarna voor Cotillion als Three Million. In 1991 treden Larry, Wanda en hun moeder Regina op als de gospelgroep The Butlers. Ze hebben genoeg opnames voor een elpee, maar er is niemand die in hen wil investeren. Larry verlaat op dat moment de muziekbusiness. Wanda is intussen getrouwd met ene Maultasby en tracht in 1994 een solo-carrière van de grond te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten