vrijdag 19 mei 2017

Eretitel: 'Fascination'



Wederom een vrijdag post bezorgd in Steenwijk plus de radioshow in het holst van de nacht. Na deze 'Afterglow' ben ik helemaal klaar voor mijn bedje en stel de fascinerende titels een dagje uit. Vandaag dan een dubbel bericht aan het begin van het weekend. Nog steeds geen nieuwe naalden en dus eveneens geen volledige vinyl-shows. 'Do The 45' heb ik even op slot gedaan, morgenavond heb ik het plan om drie uren lang muziek te draaien van een halve eeuw geleden: 1967. En dan met name de album-tracks uit dat jaar. Zondagavond zou weer een '(S)winging It' kunnen worden zoals afgelopen zondag, helft digitaal en helft vinyl en met de nadruk op soul. Nu dan toch eerst de 'Eretitel' met deze week 'Fascination' in de schijnwerpers.

3. The Human League (1983)
Sinds een paar maanden ben ik helemaal verslingerd aan 'You Were Working As A Waitress In A Cocktail Bar'. Nee, dit is niet een verkapte 'dat is wat ze zingen'-soort van betiteling van 'Don't You Want Me', maar een fraai stukje 'DIY'-mashup-werk uit, zoals het lijkt, ons eigen land. Het is beperkt tot Youtube en er wordt wel gewezen naar een mashup-kunstenaar met een eigen kanaal, maar verder blijft het allemaal wat vaag. Ik heb in de zomer van 2006 nog nooit van Alphabeat gehoord als ik 'Fascination' hoor op een feestje in Antwerpen. Hoewel het tegenwoordig moeilijk is om The Human League in Alphabeat te herkennen, ben ik er dan stellig van overtuigd dat het Phil Oakey en zijn gevolg moet zijn. Het is ongeveer tien jaar geleden dat ik de mp3 van The Human League op mijn eerste spelertje krijg en moet even later concluderen dat ik helemaal mis zit. Zodoende ben ik wel een beetje gewend geraakt aan dit nummer, ook al schopt dit het niet verder dan een derde plek in deze 'Eretitel'.

2. Alphabeat (2007)
Hee, wat vreemd! Heb ik dan tóch het nummer van The Human League gehoord in Antwerpen? 2007 is het vroegste dat ik tegenkom als jaar van release en dit kan dus niet in augustus 2006 zijn gedraaid in Antwerpen. Het is overigens wel rond de tijd dat Alphabeat in de hitparade staat dat ik The Human League op mijn mp3-speler krijg en dus denk ik dat hier de vergissing is gemaakt. Dankzij de 'Eretitel' weet ik nu dan de ware toedracht. Misschien dat ik Alphabeat beter kon voorstellen op het feestje van de zaterdagavond van mijn vakantie in België, want Alphabeat danst een stuk fijner dan die afschuwelijke synthesizers van The Human League uit 1983. Als er zoiets bestaat als 'voorjaarsplaten' dan staat Alphabeat voor mij in dat lijstje, ook al zal 'Rather Be' van Clean Bandit waarschijnlijk de meest ultieme voorjaarshit blijven voor mij. Alphabeat staat op twee in de 'Eretitel'.

1. The Greg Kihn Band (1983)
Op nummer één mag de absolute verrassing van deze voormalige aflevering van 'Listen Carefully'. Buiten The Human League en Alphabeat kan ik niet een derde 'Fascination' bedenken totdat ik eens 'Jeopardy' van The Greg Kihn Band in mijn handen hou en de b-kant zie. En deze 'Fascination' mag er zijn! Net zo kort en puntig als de vorige twee titels, deze kant laat meer de rock'n'roll-kant van Kihn horen, een stijl waarin hij op zijn best is. Ik geef toe, het is niet de meest inspirerende titel, maar zolang het de fascinatie hoog houdt voor meermalig gebruikte titels, hoor je mij niet klagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten