vrijdag 22 april 2016

Week Spot kwartet: week 16



Hij is niet dood, hij leeft! Nee, ik heb het niet over Prince en evenmin over Lonnie Mack welke gisteren 'in de schaduw' van Prince het leven heeft gelaten. Ik denk erover om de laatste mee te nemen in de 'Dodenrit', hoewel me iets ervan bij staat dat ik Lonnie al eens in 'Raddraaien' onder de loep heb genomen. Nee, ik heb het over mijn Blogger-collega 'Lord Of The Boot Sale' waarvan ik eerder heb aangekondigd dat hij ermee was gestopt. Achteraf bezien heeft hij dit vaker geroepen en tot mijn grote verrassing zie ik dat hij de afgelopen dagen weer heeft gepubliceerd. Zijn oude bericht is aangepast: De serverproblemen zijn opgelost, over een paar maanden méér. Gisteravond was ik best een beetje 'gaar' na 'Floorfillers'. Een erg leuke uitzending met de tweede editie van de 'Euro Dance Top 30' en dat is iets dat iedere vier weken gaat terug komen, ook al kost het samenstellen van de lijst alleen al ruim vier uren. Ik wijt de vermoeidheid aan het lang in de zon zitten, ik moest immers wachten totdat de timmerman de sloten had verwisseld. Tja, als je dan vergeet de sleutels aan je bos te doen? Ik bedoel maar... Nu dan alsnog het 'Week Spot kwartet' van deze week in 2012, 2013, 2014 en 2015. Met name bij dat laatste jaar heb ik het gevoel dat het 'scheef' groeit en dat ik een Week Spot achter lig. 2014 had toch hopelijk geen 53 weken???

2012: Soul Serenade-The Mike Cotton Sound
Ik kijk nog regelmatig, eens per jaar, even op de website van de Emmaus in Mossley. De berichten daar doen alle schijn ervan hebben dat de Emmaus nu flink is 'ingeburgerd' in het stadje, maar dat is in 1998 wel anders. Met name de directe omwonenden spreken van grootschalige drugsoverlast en bedelende zwervers in de straat. Overal zouden spuiten liggen. Ik ben nooit eentje in Mossley tegen gekomen. In de loop van 1998 en 1999 begint Mossley 'ons' meer te accepteren, maar toch...? Schuin tegenover 'mijn winkeltje' aan Manchester Road opent een cafetaria waar ze Douwe Egberts schenken. Eens in de zoveel tijd ga ik een bakkie doen, maar voel de afstandelijkheid die merkbaar groter is dan bij overige klanten. Deze uitbaters houden in 1999 een rommelmarkt in de achtertuin en ook nu voel ik me niet welkom. Ik haal toch een leuk zwikje singles bij hen vandaan, waaronder deze 'dure' Mike Cotton Sound-single. In de nieuwe eeuw meen ik steeds dat ik de single in Mossley heb achtergelaten en kan mezelf daarvoor wel voor de kop slaan. Eenmaal in Nijeveen vind ik het dan toch nog in een bakje en kort daarop mag het de 'Tune Of The Week' heten. De single mag dan waardevol zijn en Mike's versie van 'Soul Serenade' mijn favoriet zijn van alle uitvoeringen, de single staat inmiddels al jaren in de reserve-Blauwe Bak waar hij praktisch niet meer uitkomt. Héél enkel gebruik ik het voor een 'Do The 45', maar de laatste keer is alweer een tijdje geleden.

2013: Love Don't You Go Through No Changes On Me-Sister Sledge
Eén van de overige singles die ik bij de 'buren' in Mossley haal, vermeldt een andere single op het hoesje: 'Long After Tonight Is All Over' van Jimmy Radcliffe. Een Northern Soul-klapper van de bovenste plank. Achteraf gezien is dit de enige keer geweest dat ik in Mossley zó dicht bij Northern Soul ben geweest, zonder dat ik dan begrijp wat het inhoudt. Eind 2011, begin 2012, zal ik de schade dubbel en dwars inhalen en ook de radioshows van Wolfman-collega Lee helpen daarbij. Nu staat 'Love Don't You Go Through No Changes On Me' wel op de 'Northern Soul Jukebox', maar ik begrijp ook al snel dat dit nummer niet bepaald wordt gewaardeerd in de 'hardcore'-soul-kringen. Het is echter een show van Lee waarin ik het nummer hoor dat de vonk overslaat. En goed ook! De daaropvolgende maanden vergezelt het nummer me op menig wandel- en fietstocht en dan kan de zoektocht beginnen. Dat gaat redelijk vlot! Gewoon op Marktplaats, iemand die een kleine verzameling Sister Sledge-singles aanbiedt. Omgerekend komt het op drie euro per single uit en dat is voor deze, met Duitse fotohoes, zonder meer een koopje. 'Thinking Of You', uit dezelfde partij, staat ook al jaren in de Blauwe Bak-koffer naast deze 'Love'. De laatste is uitgegroeid tot een 'alltime favourite'. Als ik een Top 100 zou moeten samenstellen van favoriete nummers uit alle genres, dan zou deze nog steeds erg hoog genoteerd staan. Onnodig om te zeggen dat deze nog regelmatig zijn rondjes draaft.

2014: Silent Kind Of Guy-The Symphonics
En dan bevind ik me opeens weer in Sintjansklooster. Het schiet alle kanten op in deze aflevering van het 'Week Spot kwartet'. Het is februari 2014 als ik op een woensdagmiddag zin heb om op de fiets naar Het Goed in Emmeloord te gaan. Ik heb daarbij enorm mazzel gehad, want een week later geeft de fiets voorgoed de geest. Dit had me ook in de 'middle of nowhere' kunnen overkomen? De mp3-speler biedt me een afwisselend programma van 'Northern Soul Jukebox'-favorieten en 'Floorfillers'-speellijsten en ik ben op de terugweg in Sintjansklooster als ik deze hoor. Niet voor de eerste keer, maar ditmaal lijk ik wel vastberaden om de plaat te gaan zoeken. Dat valt niet mee! De instrumentale b-kant 'Feet Don't Fail Me' is een favoriet bij dj's en de plaat is hierdoor pittig in prijs. Dan kom ik deze tegen: De gele Brunswick-demo met een beschadiging op het label. De geluidsclip klinkt echter 'schoon' en ik ga ervoor! Dit is weer eens een voordeeltje dat je kan doen met iemand die heel secuur is met het 'graderen' van een single en door futiliteiten als een stempel en een beschadiging aan het label de conditie en prijs doet kelderen. Een Engelse dealer zou het als 'NearMint' hebben verkocht. De plaat is in 2014 een resident in 'Do The 45', toch moet ik bekennen dat de plaat steeds minder aan bod komt. Als één categorie Blauwe Bak-singles het zwaar heeft gekregen met de komst van de crossover en sweet soul dan zijn het wel de 'girl group'-dingen zoals deze van The Symphonics.

2015: Is It Meant To Be-Simtec & Wylie
Elpees doen niet mee in mijn verzameling. Eigenlijk alles dat buiten de 17 centimeter doorsnee valt, doet niet mee. Toch gaat de komende 'Singles round-up' een heuse 12"-single bevatten, deze is vandaag op de bus gegaan (in Nederland) en zou dus morgen kunnen arriveren. Zodra jullie de titel en artiest weten, begrijpen jullie wel waarom ik deze heb gekocht... 'Gettin' Over The Hump' van Simtec & Wylie is een ontzettend leuke elpee, maar toch heeft een single zoveel meer. Toch betekent het voor Simtec & Wylie dat ik hun fijnste nummer nóóit zou kunnen hebben: 'You Just Can't Win' is nimmer als single uitgebracht. Dan zie ik deze 'Is It Meant To Be' bij een Engelse dealer in de 'schaarse' Engelse Mercury-uitdossing. Eigenlijk is het de b-kant van 'Maggie May', Simtec & Wylie's uitvoering van Rod Stewart's hit van een jaar eerder. Beide kanten zijn evenveel een winnaar. Ik beklaag me in de 'Singles round-up' dat 'Is It Meant To Be' té lang doorzaagt en toch wordt dit de Week Spot. 'Maggie May' is in mijn set echter de favoriet gebleken, misschien ook om het publiek iets 'bekends' te geven maar dan anders...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten