woensdag 20 april 2016

Week Spot: Deniece Chandler



De gedachte om dit de Week Spot te maken, doet me in eerste instantie het zweet uitbreken. Zullen we dan maar een 'special' maken over het Toddlin' Town-label als daar enige info over is te vinden? Toch verandert de angstige gedachte bij het eerste huiswerk. Huh? Dat had ik niet gedacht! De ogenschijnlijk 'obscure' Deniece Chandler op het kleine Toddlin' Town-label blijkt niemand minder dan Deniece Williams te zijn! Dat verandert de zaak en zo kan ik jullie nu toch met trots de nieuwe Week Spot presenteren. Een plaatje dat me sinds donderdag meerdere malen per dag een grote glimlach heeft gebracht. In een 'overkill' van Blauwe Bak-singles wellicht één van de grootste favorieten van het moment. De plaat moet nog voorbij komen in een 'Singles round-up', maar kan als Week Spot niet langer wachten. Hij moet en zal nu de Week Spot zijn: 'Come On Home To Me Baby' van Deniece Chandler (1969).

Zonder al teveel vooruit te lopen op de 'Singles round-up': Feitelijk gaat deze single als 'extra bestelling' mee bij een Amerikaanse dealer op Ebay. Ik heb vaker zaken gedaan met deze 'grootgrutter' die de platen een stuk voordeliger kan verzenden dan menig particulier. Het lijkt soms wel alsof de platen uit Engeland komen, maar het poststempel vertelt een ander verhaal. Bovendien zou een Engelse dealer de platen een stuk hoger hebben geprijsd, bij MojoBoneyard gaan de platen voor 'Amerikaanse prijzen'. Gewoon een plaatje uit de 'dusties' waar praktisch niemand naar omkijkt totdat in Engeland opeens een enthousiaste verzamel-scene ontstaat. Een andere plaat van Deniece Chandler is daar vooral als winnaar uitgekomen, maar daarover straks meer.

Ze wordt op 3 juni 1950 geboren als June Deniece Chandler in de stad Gary in Indiana. De kerk komt niet voorbij in de biografie, maar ik heb een ernstig vermoeden. Het springt van geboorte zomaar naar het studietijd aan Morgan State University in Baltimore, Maryland. Ofwel... van studeren komt bij Deniece niet zoveel terecht. Ze had even daarvoor gehoopt te kunnen afstuderen als ziekenverzorger, maar als ze de eerste optredens kan krijgen in nachtclubs betekent dat een vroeg einde van haar studie zonder resultaat. Het is in de midden jaren zestig als Chandler terecht komt in Chicago en een part-time baantjes neemt. De rest van haar tijd vult ze met optredens en ook mag ze voor het kleine Toddlin' Town-label uit Chicago haar eerste single opnemen: 'Love Is Tears'. Dat kleinood verschijnt in januari 1968 op het Toddlin' Town-sublabel Lock en het is de b-kant dat eventueel een Northern Soul-klassieker zal worden: 'I'm Walking Away'. In mei 1968 krijgt de single ook nog een release op Toddlin' Town. Er volgen tot en met 1970 nog enkele titels op zowel Toddlin' Town als Lock, maar geen van allen doet iets. 'Come On Home To Me Baby' verschijnt in 1969 als officiële a-kant voor 'Shy Boy', maar het is de laatste die me tot aankoop zet. Voor beide nummers wordt vrijwel dezelfde begeleiding gebruikt, een licht funky crossover-geluid, alleen heeft 'Come On Home To Me Baby' zulke aanstekelijke blazerspartijen dat het met kop en schouders uitsteekt boven het niet minder atmosferische 'Shy Boy'. Op 45cat grapt iemand dat die laatste beslist een hit zou zijn geworden als ze het 'Let's Hear It For The Shy Boy' hadden genoemd...

In de begin jaren zeventig noemt Chandler zich inmiddels Williams, hoewel ik nergens een manlief met die naam kan vinden. Een pseudoniem of toch stiekem getrouwd? Hoe dan ook: 'Niecy' wordt in de begin jaren zeventig lid van Wonderlove, de groep van Stevie Wonder. Tot en met 1975 is ze te horen op de platen van Wonder en tekent dan een contract bij Columbia Records (CBS bij ons, niet te verwarren met het EMI-label Columbia). Ze neemt twee vrienden mee uit de muziekbusiness: De onlangs overleden Earth Wind & Fire-drummer Maurice White en Charles Stepney. In 1976 verschijnt haar solo-debuut 'This Is Niecy' met daarop de monsterhit 'Free'. In 1978 wordt ze de vaste duet-partner van charme-zanger Johnny Mathis en het duo heeft ook hier in den lande een grote hit met 'Too Much, Too Little, Too Late'. Mathis en Williams nemen ook 'Without Us' op dat in de eind jaren tachtig nog wekelijks is te beluisteren op televisie bij Veronica. Het is namelijk de begintune van 'Family Ties', de serie waaruit Michael J. Fox zijn carrière zal beginnen. In 1984 slaat Williams genadeloos terug met 'Let's Hear It For The Boy'. De titeltrack van het album wordt een grote hit, ook al heeft dat veel te maken met de film 'Footloose' waar het nummer eveneens op de soundtrack verschijnt. Daarna verschijnen nog een aantal albums, maar Columbia trekt niet meer zo hard eraan om de platen te promoten. 'I Can't Wait' uit 1988 is Williams' laatste top tien-hit.

Kijk! De kerk ontbreekt in de introductie, maar daar is het dan toch nog? Vanaf 1980 werkt Williams eveneens aan een parallelle gospel-loopbaan. Dat is in het begin met hulp van Philip Bailey (Earth Wind & Fire), Billy Davis en Marilyn McCoo (The 5th Dimension). 'Jesus At The Roxy' heet het avondvullend programma van het gezelschap en bij een optreden worden maar liefst driehonderd mensen bekeerd. Halleluja! In de jaren negentig staat haar werk nog grotendeels in het teken van de Here Jezus en ook presenteert ze een eigentijds gospel-radioprogramma voor de BBC. In de nieuwe eeuw is er weer plaats voor haar oude professie: 'Love, Niecy Style' is in 2007 een terugkeer naar de R&B. Toch gaat ze onverdroten door met het scoren van gospel-hits en is 'Love' een eenmalig uitstapje.

Ik keer tot slot weer terug naar de jaren zestig, naar de dagen van vóór Wonderlove, Johnny Mathis en bekeringspraktijken. Iemand op Youtube merkt op dat Deniece op 'Come On Home To Me Baby' probeert Aretha Franklin en de Muscle Shoals te kopiëren, maar zelf hoor ik dit niet terug in het nummer. Jawel, het zit productioneel erg knap in elkaar, maar dat geldt overigens voor alle Toddlin' Town-uitgaven. Het is vooral de slechte nationale distributie dat een landelijke doorbraak in de weg zit. Toch is 'Come On Home' meer dat lekkere funky crossover-geluid dat ik de laatste tijd zo graag mag horen en waarvan de komende 'Singles round-up' meerdere voorbeelden van zullen volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten