maandag 18 april 2016

verhoesbui 2



Het bericht met de elpees en 12"-es werd langer dan dat ik had verwacht en inmiddels is het bijna drie uur. Ik moet morgen rond de middag weer in Uffelte zijn en verwacht dat ik de overige 15 singles van de 'Singles round-up' ga afrafelen en dus doe ik een 'verhoesbui' om niet helemaal achterop te komen. Zoals beloofd vandaag een foto van de tuin. Nogmaals: De foto's zijn kort na de sleuteloverdracht genomen, bijna twee weken geleden, en toen was het nogal grijs. Bij zonneschijn heb je hier tot 's avonds laat profijt van. De zon zakt aan die kant en volgens de vorige bewoner kun je in juli, bij wijze van spreken, tot elf uur buiten zitten. Ik heb het zelf twee weken geleden gezien toen ik bij zonsondergang door Uffelte fietste. Woensdagavond kon ik het ook niet laten om even in de zonneschijn te gaan zitten. Het is hier dermate beschut dat je geen last hebt van westen- of oostenwind, dus ik vermoed dat ik veel buiten zal doorbrengen de komende maanden.

Gisteren ben ik overigens bijna 130 kilometer uit fietsen geweest. Op de Pioneer. Uiteraard! De weersverwachtingen zijn niet schokkend voor zondag, maar bij een controle op zaterdagmiddag blijkt het reuze mee te vallen. Voor het gebied tussen Nijeveen en Jutrijp is geen regen ingetekend en bovendien verwacht men een straffe noordwestenwind. Dat zou betekenen dat ik tot Sneek tegenwind heb en daarna wind in de rug. Het blijkt ook zo uit te komen. Bij Steenwijk heb ik een beetje regen, maar in Wolvega is mijn jas en broek alweer droog. In Heerenveen tref ik een fikse hagelbui, maar laat me niet uit het veld slaan. In Oudehaske, even buiten Heerenveen, eet en drink ik wat en ga weer verder. Bij Joure opnieuw een regenbui en daarna breekt de zon goed door. Hoe dichter bij Sneek hoe harder het gaat waaien en ongeveer drie uren na vertrek uit Nijeveen sta ik bij moeder aan de deur. Om kwart over vier ben ik weer opgestapt en fiets dit keer een bochtje om, maar een bochtje waar ik al een dag naar heb uitgekeken. Over Spannenburg, Follega en Eesterga naar Lemmer. Vervolgens de rand van de Noordoostpolder en door het Kuinderbos naar Kuinre. Dat stuk heb ik volledig wind in de rug en het kost me zowaar moeite om de Pioneer onder de 25 kilometer per uur te krijgen. Tussen Kuinre en Ossenzijl heb ik een korte plas- en rookpauze en beslis dat ik in Ossenzijl maar even een bakkie koffie moet hebben. Op de ligfiets ben je voortdurend gefixeerd op de horizon en na zoveel kilometers merk je dat de ogen vermoeid raken en je 'stomme foutjes' gaat maken. Bij een café-restaurant bij de brug in Ossenzijl drink ik twee koppen koffie op het terras. Ik ben de enige daar, maar dat is vooral omdat ik te lui ben om de fiets op slot te zetten. Dan wijzig ik het plan. Eerst wil ik via de doorgaande weg naar Oldemarkt en Steenwijkerwold, maar ga het fietspad op door de Weerribben en langs het Dolderkanaal naar de rand van Steenwijk. Ook fiets ik nog over Onna en haal op het laatste stuk een snelheidsrecord: 35,2 kilometer per uur! Natuurlijk hou ik dat niet lang vol en een dag later 'voel' ik het nog in de benen. Heeft het resultaat gehad? Ja! Vanmiddag ben ik tot twee keer aan toe zonder paniek opgestapt en weg gefietst. Het komt nog wel! Natuurlijk mag ik niet vergeten dat ik een maand geleden nog nóóit op een ligfiets had gefietst en is enig geduld op zijn plaats.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten