zondag 31 januari 2016

Eindstreep: januari 2016



Ik hoop toch zó dat het KNMI ditmaal gelijk gaat krijgen. Hoewel het de tijd van het jaar is dat Koning Winter kan regeren, ziet het daar voorlopig niet meer naar uit. Temperaturen ver boven het langjarig gemiddelde en dat is dus meestal in de plus. Ik kan normaal gesproken best genieten van de winter. Ik zeg altijd dat ik van Nederland hou met zijn vier seizoenen. Het hoeft niet altijd snikheet te zijn voor mij, een najaarsstorm of een pakje sneeuw is op zichzelf best welkom, alleen niet meer zolang ik in dit tochtige huis woon. Januari gaat ook de muziekgeschiedenisboeken in als een 'koude maand'. We verliezen gedurende deze 31 dagen David Bowie, Paul Kantner (deze week waarschijnlijk in de bus), Glenn Frey, Otis Clay en Colin Vearncomb. Vandaag komt daar de Engelse radio-legende Terry Wogan bij.

Januari is voor mij een vruchtbare maand als het aankomt op uitbreiding van de singles-collectie. Overigens heb ik in deze maand de collectie ook opnieuw ingericht: Alle dubbele exemplaren uit de bakken en strikt 135 singles aanhouden per bak zodat geen platen beschadigd raken door té volle mandjes. Tweeënzestig singles in totaal, waarvan acht die ik al in de bakken heb staan. Drie zijn nog onderweg en dertien voor de Blauwe Bak (waarvan ook weer drie die onderweg zijn). Vanmiddag ben ik winnaar geworden van acht veilingen, maar omdat ik deze na middernacht heb betaald, komen die bij de singles voor februari 2016. De drie singles die onderweg zijn, komen dus eveneens in aanmerking voor de Eindstreep van februari. Ik ben de lijst van singles door gegaan en heb daar tien favorieten uitgekozen. Het is appels met peren vergelijken en de hoge plek voor de nummer twee heeft te maken met het feit dat de single jarenlang in mijn collectie ontbreekt. De nummer vijf móest natuurlijk in de Eindstreep van deze maand, dat kon niet anders. De nummer 1 is de plaat die zonder meer het geluid van januari 2016 vertegenwoordigd. Vervolgens kom ik tot deze top tien.

1. Baby I Love You-Benny Johnson

2. Don't Let Me Be Misunderstood-The Animals

3. Mornin'-Al Jarreau

4. The Love Of God-Stovall Sisters

5. Ashes To Ashes-David Bowie

6. Sweeter-Major Lance

7. Mrs. Vandebilt-Paul McCartney & Wings

8. Love Is Here And Now You're Gone-The Supremes

9. Raspberry Beret-Prince & The Revolution

10. Try It You'll Like It-Loyce Cotton

Geen opmerkingen:

Een reactie posten