dinsdag 5 januari 2016

Week Spot: Renaldo Domino



Gelukkig valt de oostenwind mee op dit moment, althans zo voelt het aan. Mijn woning wordt met de winter voelbaar slechter en vanmiddag meende ik even de wind te kunnen voelen. Op dit moment lukt het me nét om het behaaglijk te krijgen, maar de kachel staat daarvoor op oorlogssterkte te brullen. En draag ik verschillende lagen kleding (legging onder broek, hoodie over overhemd en t-shirt). Wat dat betreft hoop ik echt dat ik volgend jaar iets anders heb. Of het vorig jaar ook al zo was? Ja, maar toen had ik het vooruitzicht dat ze zouden gaan verbouwen. 'Vooruit, nog één winter en dan zitten we er warmpjes bij'. Nu weet ik dat dit niet meer in Nijeveen gaat plaatsvinden. Genoeg over het weer... donderdag gaat de temperatuur omhoog en laten we hopen dat het KNMI het mis heeft over de langere termijn (60-70 procent kans op winters weer, 30-40 procent op hogere temperaturen en wisselvallig). Vandaag presenteer ik jullie de eerste Week Spot van het nieuwe jaar. Een man die ik al een jaar in koffer heb zitten, maar die ik, vreemd genoeg, steeds over het hoofd heb gezien. Met een andere single van Renaldo Domino in de verzameling is het de hoogste tijd om mijn licht te laten schijnen op deze rasartiest. Zijn 'Nevermore' (1970) is deze week de Week Spot.

De Twinight-hobby begint voor mij met The Kaldirons, zoals ik twee weken geleden heb geschreven bij The Dynamic Tints. Twinight is Twinight, maar sindsdien spelen twee series een rol bij mij: Enerzijds de originele Twinight-singles van 1967 (inclusief de enkele Twilight) tot en met 1973, anderzijds de heruitgaven van Numero Music Group. Hoewel mijn 'Nevermore' het krakende origineel uit 1970 is, heeft Numero deze single in 2007 uitgebracht ter begeleiding van 'Twinight's Lunar Rotation'. In tegenstelling tot de 'lastige' Kaldirons-single en een paar anderen, is deze van Domino niet opnieuw uitgebracht omdat het origineel onvindbaar zou zijn. Numero Music Group is daar vastbesloten over: 'Deze liedjes vormen ongetwijfeld een van de mooiste soul-singles uit Chicago'. Teveel gezegd? Tja, smaken verschillen, maar om hiermee alle sublieme Brunswick-producties uit de late jaren zestig van tafel te vegen of het klassieke Chess-geluid of...? Maar ja, je moet een manier vinden om de single ruim 45 jaar alsnog aan de man/vrouw te vinden.

Je zou bij zijn podiumnaam verwachten dat hij idolaat is van Fats Domino, maar niets is minder waar. Hij wordt als Renaldo Edward Jones geboren in 'The Valley', een wijk in Chicago. Hij begint al op vroege leeftijd met zingen en omstanders vinden zijn stem 'zoet als suiker'. Domino is op dat moment een bekende fabrikant van suiker en aldus neemt Renaldo de naam Domino aan. Op jonge leeftijd komt hij William 'Sandy' Johnson tegen. Deze is lid van de groep The Magnificents en wordt en blijft Domino's manager voor het leeuwendeel van zijn loopbaan. Domino zit nog in de schoolbanken als hij zijn eerste singles opneemt. Dat begint bij het Smash-label waar hij in 1967 debuteert met 'Don't Go Away'. 'I'm Hip To Your Game' is de tweede single. Smash is gelieerd aan Mercury en dat heeft in Blue Rock een kort levend soul-label. In 1968 wordt besloten om de eersteling van Domino opnieuw uit te brengen met het 'nieuwe' nummer 'Just Say The Word' op de keerzijde. Voor een 'kleine' muzikant als Domino zijn de verkopen van de singles fenomenaal, maar voor een grootgrutter als Mercury is het een schadepost. Domino raakt in hetzelfde jaar het contract kwijt bij Blue Rock en slaagt vervolgens voor school.

Het kost Johnson enige overredingskracht om een contract los te peuteren bij Twinight, maar dit gebeurt uiteindelijk in 1970. Hoewel Johnson op de labels komt als producent van de platen is het in werkelijkheid Richard Pegue die de lastige opdracht mag vervullen. Hoewel Domino zeker een talent is, is het meer een zanger zoals je die op de hoek van een winkelpromenade kan tegenkomen. Dat is niet hetgeen dat Twinight nastreeft en dus krijgt Pegue de opgave om Domino te transformeren tot een plaat-artiest. Pegue pakt het ambitieus aan en huurt South Shore Commission en leden van The Cheers en The Voices in om deze single op te nemen. Het arrangement is vernuft en bevat opvallende elementen als het gebruik van een pizzicatto-viool, triangel, castagnetten en een heus koortje. Dat laatste komt vooral tot uitdrukking in het refrein van onze Week Spot en dat maakt het nummer ook bijzonder genoeg voor deze eretitel. Beide kanten barsten van de soul en Pegue's behandeling heeft zeker vruchten afgeworpen. Ook deze plaat was waarschijnlijk te horen in nachtuitzendingen ('the lunar rotation') van lokale radiostations, waardoor het eerste exemplaar praktisch nog verkocht moet worden.

In 1970 verschijnt een tweede single voor Twinight: 'Let Me Come Within'. Deze staat opeens hoog op mijn verlanglijstje, zonder dat ik een noot heb gehoord van de plaat. In 1971 verschijnt 'You Need To Be Loved On', de laatste single van Domino voor Twinight. De plaat wordt tweemaal gedrukt. Eerst als een promo met 'Two Years, Four Days' op de b-kant. De officiële single draagt 'I'm A Good Man' als b-kant. Domino's manager Johnson heeft dan een platenlabel opgericht waar ook 'I'll Get You Back' als single moet verschijnen. Er wordt een acetaat geperst maar plots wordt het hele plan in de ijskast gezet. De acetaat is plotseling onvindbaar en Domino gelooft lange tijd niet of hij de opname ooit nog eens gaat horen. Verzamelaar Jamie Hodge duikt vervolgens de enige acetaat-single op en Numero Music Group gebruikt dit voor een single in de 'Eccentric Soul'-serie. Op de b-kant staat 'Two Years, Four Days', zoals dat op de b-kant stond van de promo van de laatste single van Domino voor Twinight. Deze single koop ik 'per ongeluk' omdat Rarenorthernsoul een verkeerde geluidsclip heeft staan. Ik heb nog verschillende malen gevraagd, maar geen antwoord van Rarenorthernsoul en de bewuste single is nu verkocht (ik heb hem goedkoper van Discogs gehaald). 'Two Years, Four Days' wint al snel in populariteit bij mij, maar desondanks betreur ik nog steeds dat ik niet weet wat dat 'andere' nummer is geweest.

Soulful Kinda Music vermeldt een single op Arnell uit 1971 als Renaldo Dominoi & The Orientations. Op de b-kant staat 'I'm Hip To Your Game', dat drie jaar eerder de a-kant is van de tweede single van Domino voor Smash. De man is echter onveranderd actief. Het Numero-overzicht van de Twinight-catalogus heeft hem ook goed gedaan. Hij treedt tegenwoordig op met zijn eigen band: The Renaldo Domino Experience. Zo nu en dan treedt hij op met 'Eccentric Soul'-concerten waar hij op het podium klimt met andere artiesten en groepen die door Numero zijn opgenomen in de gelijknamige box, mits ze zijn op te sporen en nog actief zijn in de muziek (of bereid zijn om nog eenmaal op te treden). Ik haal veel van de informatie van de Numero Music Group-pagina en staar al geruime tijd naar een rubriek: 'Eccentric Soul 45s'. Als ik daar die van The Trinikas nu nog eens voor een mooie prijs kon tegenkomen? Vijfendertig dollar voor de vijf elpees met het overzicht van de Boddie-studio's is ook niet onaardig, alleen kun je dan nog vast vijfentwintig dollar verzendkosten erbij optellen (nog steeds goedkoop in vergelijking met Nederlandse handelaren). De mp3 hoeft niet opgestuurd te worden en daar twijfel ik nu al even bij. De box met vijftig singles blijft het ultieme doel. Als de verhuisvergoeding komt, ga ik zeker nog eens bij die handelaar kijken of hij hem nog heeft...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten