dinsdag 29 september 2015

Gele Bak Top 40 2015/3: 1-10



Tja, dan kies ik toch eieren voor mijn geld en maak de serie af... Ik ben er ook nog niet over uit welke plaat als eerste de Week Spot gaat worden. Ik heb immers een paar nieuwe kanshebbers binnen, maar daarnaast begint een 'oud' plaatje om mijn attentie te roepen. Daar ga ik nog een nachtje over slapen. Een verrassende top tien, ook voor mij! Toen ik de voorselectie maakte, had ik nog niet zulke verwachtingen bij Womack & Womack, maar het horen van de plaat brengt me meteen terug in de vakantiestemming van de zaterdagmiddag. Het 'wat doe ik hier?'-gehalte van Emmen en de wens naar platteland die uitmondt in één van de meest actieve fietsdagen van de vakantie, terwijl deze dag toch was voorbestemd om een rustdag te worden. Is de nummer 1 zoveel beter dan de overige 39 singles? Voor mij wel! Het plaatje wilde maar niet op mijn weg komen en de liefde voor het nummer is sinds 2010 alleen maar gegroeid. Bij het overlijden van Errol Brown heb ik de clip van dit nummer ongeveer tien keer op herhaling gezien. Die vette rock-riff, dat doet het hem voor mij.

Op 14 juli kocht ik mijn eerste single voor die maand. In augustus was dat zaterdag de vijftiende. En in september? Dan reken ik de eerste single af op de zestiende, maar dat heeft dan nog het meeste ermee te maken dat de handelaar me niet eerder het totaalbedrag toestuurt. Ik vermoed dat ik in oktober voor de zeventiende wel weer singles heb gekocht, De Tafel heb ik even gemeden met het oog op deze Gele Bak Top 40. En, als het even kan, wil ik volgende maand nog een tweede bestelling plaatsen bij HHV. Ik heb al één single uit een serie besteld, maar een tweede uit dezelfde serie is minstens zo mooi. Verder heeft HHV ook nog exemplaren in voorraad van de heruitgave van de Stormy-single. Dat is dan weer zo'n Twinight-titel die een paar jaar geleden via Numero is uitgebracht en waarvan het origineel niet te betalen is. Spanky Wilson zal dan ook ongetwijfeld in het pakket zitten: Haar fantastische cover van 'The Sunshine Of Your Love' van The Cream is oorspronkelijk alleen op elpee uitgebracht, maar voor de dj's is er nu een single verschenen. Maar goed... dat is allemaal toekomstmuziek!

September levert me 29 singles op en daarbij zijn de zes uit de Duitse bestelling erbij gerekend. Twaalf van de 29 singles zijn voor de Blauwe Bak en doen dus niet mee voor deze Top 40. Die komen we over twee maanden wellicht tegen in de Blauwe Bak Top 100. Zes singles heb ik dubbel en die doen dus ook niet mee. Dat zijn 'Sad Sweet Dreamer' van Sweet Sensation, 'I Know' van Les Baroques, 'My Bonnie' van The Beatles, 'Space Oddity' van David Bowie (hoewel ik de maxisingle-versie nog niet had, reken ik hem toch tot de 'dubbele' singles), 'San Franciscan Nights' van Eric Burdon & The Animals en 'Rings' van Cymarron. 10 van de 29 hebben de Top 40 gehaald en dus is er één afvaller. Dat zal na de recente 'Singles round-up' geen verrassing zijn? 'Memo From Turner' van Mick Jagger is meer voor de heb dan voor het draaien.

10. Breakfast-The Associates (Duitsland, WEA 249 219-7, 1984)

9. Mary Mary-Inner Circle (Duitsland, Island 100 874-100, 1979)

8. Is This Love-Alison Moyet (NL, CBS 650142-7, 1986)

7. Lady Friend-The Byrds (NL, CBS 2910, 1967)

6. If I Was-Midge Ure (Duitsland, Virgin 107 667, 1985)

5. What Have I Done To Deserve This-Pet Shop Boys & Dusty Springfield (Duitsland, Parlophone 1C 016 20 2000 7, 1987)

4. To Be With You Again-Level 42 (Duitsland, Polydor 885 694-7, 1987)

3. My Boy Lollipop-Millie (UK, Fontana TF 449, 1964)

2. Teardrops-Womack & Womack (UK, Fourth + Broadway BRW 101, 1988)

1. Every1's A Winner-Hot Chocolate (NL, RAK 5C 006-60501, 1978)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten