maandag 28 september 2015

Gele Bak Top 40 2015/3: 21-30



Ik heb al jaren gemengde gevoelens bij de Duitse grootgrutter HHV. HHV is een gigant op het gebied van vinylplaten, cd's, band-merchandise en kleding. Het meeste heb ik ze nog vervloekt vanwege hun arrogante houding ten opzichte van verzendkosten. Deze bedragen een tientje ongeacht hoeveel of hoe weinig je bestelt. Voor één single van zeven euro is dat niet te doen. Toch is HHV zo'n zaak waar je niet omheen kunt. Het sluit rechtstreekse deals met onafhankelijke Amerikaanse maatschappijen en het is in zo'n geval nog altijd goedkoper om het bij HHV te bestellen dan het uit Amerika te halen. Zo werd ik afgelopen week opnieuw op het spoor gezet middels een opnieuw uitgebrachte gospel-elpee welke via HHV verkrijgbaar zou zijn. Nee. Die heb ik niet gekocht! Ik had vrijdagavond wel een lijstje gemaakt, maar de browser op de pagina had gisteravond de lijst verwijderd en dus heb ik vanavond opnieuw een lijst gemaakt en nu wel besteld. Er zijn dus zes singles onderweg, een paar andere ten opzichte van vrijdag. Ook nog een pijnlijk moment op de site: Het schijnt 'Questions' van Pat Stallworth te hebben voor acht euro... Maar goed, tegen het weekend kunnen jullie weer een Blauwe Bak-'Singles round-up' verwachten. Vandaag tel ik af van 30 naar 21 in de Gele Bak Top 40. Ik heb gisteren een inleiding gedaan over de fietstocht, de komende drie afleveringen analyseer ik een maand. Ik begin dus vandaag bij mijn platen-gedrag in juli.

Begin juli heb ik even een paar financiële zorgen. Ik heb het een paar weken eerder 'gevierd' met wat Ebay-aankopen in Amerika. Als de vakantie in het gedrang komt, wil ik iets ervoor terug hebben en vanzelfsprekend horen dat singles te zijn. In de eerste dagen van juli komen de negen singles uit Amerika binnen en ook nog de tweede single van The Valdons die ik op de valreep heb besteld. De eerste twee weken van juli mijd ik zoveel mogelijk De Tafel en de kringloopwinkels, maar dan wordt het weer de hoogste tijd om de winkel op te zoeken. Dat doe ik eerst op dinsdag 14 juli en neem maar liefst acht singles mee. Op vrijdagavond 31 juli ga ik Meppel in voor een koptelefoon omdat ik denk dat deze een 'knik' in de kabel heeft opgelopen. Ik koop de meest verwerpelijke koptelefoon in jaren (moet nog ergens liggen als ik hem niet heb weggegooid) en ontdek dan dat het niet de koptelefoon is... Het is de mp3-speler die aan vervanging toe is. Voordat ik de koptelefoon koop, ga ik even langs bij De Tafel en kan eerst maar moeilijk iets van mijn keuze vinden. Ik wil bijna afrekenen, maar kijk dan nog eens. Het is immers de laatste dag van de maand en twee of drie singles is té minimaal voor een 'Singles round-up'. Aan het einde van de rit verlaat ik de zaak met zeven singles. Vijftien singles in deze maand. Daarvan hebben tien de Gele Bak Top 40 gehaald. 'Ode To Billy Joe' van Bobbie Gentry en 'Starchild' van Level 42 zijn vervangers voor afgedraaide exemplaren. 'Never Change Lovers In The Middle Of The Night' van Millie Jackson, 'The Resurrection Shuffle' van Tom Jones en 'Hang On Sloopy' van David Porter zijn in de reserve-Blauwe Bak gekomen en tellen derhalve niet mee. Daar moet ik dan bij zeggen dat die van David Porter gewoon tegenvalt, dus die had de lijst sowieso niet gehaald. De nummers 30 tot en met 21 zien er dan zo uit.

30. Ding A Dong-Teach In (NL, CNR 141 301, 1975)

29. The Fittest Of The Fittest-Burning Spear (Duitsland, EMI 1A 006-20 0048-7, 1983)

28. You're My Man-Lynn Anderson (Duitsland, CBS 7226, 1971)

27. I Want To Wake Up With You-Boris Gardner (NL, Ariola 108 486, 1986)

26. Circle-Edie Brickell & The New Bohemians (Duitsland, Geffen 927 580-7, 1989)

25. My World-Cupid's Inspiration (NL, CBS 3702, 1968)

24. Riding On A Train-The Pasadenas (NL, CBS 652925-7, 1988)

23. Everybody's Free-Rozalla (Duitsland, Logic 114 796, 1991)

22. Jericho-Simply Red (Duitsland, WEA 248 790-7, 1986)

21. Rhythm Of Life-Oleta Adams (Duitsland, Fontana 868 048-7, 1990)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten