donderdag 11 april 2013

hoesbui: Ike & Tina Turner



Het zou eerst een volledig bericht zijn, maar ach... het is gewoon een goed excuus voor een hoesbui. Vandaag is het twee jaar geleden dat mijn vader overleed. Ik had eerder deze avond contact met mijn moeder, flink als altijd. ,,Je mist hem iedere dag wel", is haar nuchtere commentaar. En ja hoor! We konden ook weer even lachen. Moeder was niet naar de begraafplaats gegaan vanwege het smerige weer. ,,Blijf maar lekker binnen met dit rotweer", zou hij gezegd hebben. Ik zou helemaal de geschiedenis van Ike & Tina Turner kunnen opsommen, maar daar gaat het vandaag eens even niet om. Het is maar een hele kleine herinnering, zo nietig dat menigeen het zou zijn vergeten.

Het was in 2002 dat ik eens met vader alleen in de huiskamer was. Omrop Fryslân stond aan en die draaide op een gegeven ogenblik 'River Deep Mountain High' van Ike & Tina Turner. Opeens hoorde ik vader zeggen: ,,Hee. Dit nummer kan ik me nog wel herinneren". Voor de goede orde: Ike & Tina stonden in 1966 en 1969 in de vaderlandse top tien met dit nummer, dus bepaald obscuur is het niet. Het opvallende eraan is dat vader, die voornamelijk thuis was in de stichtelijke muziek, uitgerekend dit nummer herinnerde. Dat zegt wel iets over de plaat! Vader deed na zijn pensionering en tot aan zijn ziekte vrijwilligerswerk bij een radio-omroep in een verzorgingstehuis. Ik weet zeker dat hij trots zou zijn geweest op een Louwsma die een internationale radio-uitzending verzorgt. Vandaar dat ik besloten heb om 'River Deep Mountain High' op te nemen in de komende Do The 45. Net zoals mijn moeder weiger ik sentimenteel te doen over het feit, ik denk iedere dag nog meerdere malen aan 'ús heit'. Ik ga vandaag dus ook niet uitgebreid uitpakken, gewoon een bescheiden eerbetoon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten