dinsdag 30 april 2013

Week Spot: The Yum Yums



Ik kan die zaterdagavond mijn ogen nauwelijks geloven. Ik wrijf nogmaals, doe kleine testjes om te zien dat ik nog wakker ben en niet heerlijk lig te dromen, maar nee... Het is écht waar! 'Gonna Be A Big Thing' van The Yum Yums, één van de plaatjes die torenhoog op mijn 'wenslijst' staat, maar waar recente veilingresultaten me wel erg tot wanhoop hebben gedreven. Ik stond in oktober zelfs nog even in de aanslag om te bieden op een Audiodisc-persing uit de vroege jaren zeventig. Dit zijn plaatjes van acetaat-kwaliteit die binnen vijf draaibeurten 'af' zijn. Ook kijk ik even terug naar 23 juni van het vorige jaar, toen ik hier melding maakte van de Stardust-heruitgave die uiteindelijk voorbij de veertig pond is gegaan. Mijn geduld heeft zich dit jaar al tweemaal beloond, zo is 'Packin' Up' van Damon Fox onlangs opnieuw uitgebracht en dus ook 'Gonna Be A Big Thing' van The Yum Yums. De laatste is deze week de nieuwe Week Spot.

Het valt me pas na twee weken op dat er geen ABC-Paramount maar AJR-Production op het label staat. AJR staat in dit geval voor A (een) Jerry Ross. Outta Sight brengt haar singles per drie uit en in dit geval zijn het drie producties van Jerry Ross. Drie producties uit een eindeloze lijst, maar in dit geval alledrie favoriet bij Northern Soul-verzamelaars en deejays. Omdat ik in dat verhaal van 23 juni al min of meer de geschiedenis van The Yum Yums uit de doeken heb gedaan, lijkt het me wel aardig om in dit geval de carriére van Jerry Ross onder het vergrootglas te leggen. Hoewel je bij iemand met zo'n staat van dienst enig geheugenverlies voor lief zou nemen, is het bijna eng hoeveel details Ross nog kan oproepen over die tijd. En dus ook het geval The Yum Yums. Het damesgroepje dat 'Gonna Be A Big Thing' zou opnemen, ABC-Paramount dat al zó zeker was van hun zaak dat ze de labels hadden gedrukt, en dat het genoemde groepje besluit ermee te kappen. Hoe Honey & The Bees als The Yum Yums toch nog 'Big Thing' en 'Looky Looky' opnemen en dat ABC-Paramount na het floppen van de plaat beide kanten 'recycled' voor The Sapphires en The Kittens. Deze verhalen komen allemaal uit het geheugen van Jerry Ross.

Ross kon maar geen keuze maken. Hij wilde trompet spelen, liedjes schrijven, opnames produceren en radio maken. Binnen onafzienbare tijd deed hij het allemaal tegelijk en werd daarnaast ook nog 'voice-over' voor Bandstand en nam een reeks reclame-jingles op. Jaren voordat Kenny Gamble met Leon Huff de Phillysoul cachet zal geven, schrijft Gamble samen met Ross liedjes. Het songschrijvende en producerende echtpaar Nicholas Ashford en Valerie Simpson vormt met Melba Moore het vaste koortje voor veel van Jerry Ross' producties. The Yum Yums is in dat verhaal maar een tussendoortje, net als 'The 81' van Candy & The Kisses. Beide nummers worden jaren later herontdekt in de Northern Soul-beweging. Ross heeft werkelijk meer succes met The Sapphires. Ross produceert ook de snellere versie van 'Big Thing' door The Sapphires. In 1966 raakt hij betrokken bij Mercury en werkt nauw samen met Shelby Singleton. 'Sunny' van Bobby Hebb is één van zijn eerste baanbrekende producties, wederom met Ashford, Simpson en Moore in het achtergrondkoor. Ross is eveneens verantwoordelijk voor hits van Keith ('98.6' en 'Ain't Gonna Lie'), Jay & The Techniques ('Apples Peaches Pumpkin Pie') en Spanky & Our Gang. Zijn vertrek bij Mercury wijt hij vooral aan het feit dat de platenmaatschappij alleen oog heeft voor singles en niet weet hoe het albums in de markt moet zetten. Singleton vertrekt overigens ook rond dezelfde tijd en zal SSS International formeren. Die verdient in 1968 genoeg met 'Harper Valley PTA' van Jeanne C. Riley, dat deze in 1969 de Sun-catalogus kan kopen. De rest is geschiedenis...

Ross runt aanvankelijk zijn eigen Heritage-maatschappij en biedt daarmee onderdak aan een beginnende Bill Deal & The Rhondells. In 1969 maakt hij een zakentripje naar Europa en wordt in Amsterdam door zijn Nederlandse distributeur getrakteerd op een etentje. Opeens hoort Ross een plaatje vanuit de jukebox met een aanstekelijk gitaar-intro. Als hij ontdekt dat het de Nederlandse groep Shocking Blue is met 'Venus', is hij vlug bereid om hun te tekenen. Een paar dagen later hoort hij in Duitsland 'Ma Belle Amie' van Tee Set en vliegt terug naar Nederland om ook deze groep te contracteren. Via Tee Set krijgt hij vervolgens 'Little Green Bag' van George Baker Selection te horen en dan gaat Ross overstag. Hij formeert Colossus Records en presenteert in 1970 'The Dutch Invasion'. Shocking Blue komt op 1 in de Billboard Hot Hundred, Tee Set doet het ietsje minder en George Baker blijft een middenmoter. Toch is het Amerikaanse succes voor de drie niet blijvend (Tee Set bederft het met 'She Likes Weeds') en sluit Ross in 1971 de deuren van Colossus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten