dinsdag 5 maart 2013

Week Spot: The Sweet Things



Er is iets pijnlijks aan de hand. Ik deed een paar weken geleden een ontdekking bij mijn Duitse collega-verzamelaar Jörg. Die bleek een lijst op zijn website te hebben met overbodige singles voor zeer aantrekkelijke (vaste!) prijzen. Ik heb een paar singles uit gezocht en me voorgenomen spoedig weer in de lijst te verdiepen. Nu kreeg ik gisteren een mailing van Jörg, hij heeft de hele partij op Ebay gezet. In veiling-vorm! 'Look What I Almost Missed' en 'Warning' van Pat Lewis kunnen nu al rekenen op belangstelling, terwijl hij ze voor iets meer dan een tientje op zijn site had staan. En wat te denken van dat hebbedingetje van The Lovelites. Een beetje aan de softe kant, maar dat grappige label met de fotootjes van de drie dames: Prachtig object! Helaas, ze gaan nu allemaal voor volwassen prijzen weg. Verder gaat het weer best op de Northern Soul-veemarkt. Rarenorthernsoul heeft een tweede persing van The Yum Yums te koop voor 200 pond, als ze die kwijt raken betekent het dat het origineel toch weer rond de 600 of 700 ligt. Ik dacht even dat-ie een stuk was gekelderd, maar helaas... Dan is er ook nog het NM-exemplaar van 'Genie' van Terri Bryant, dat vast ook niet onder de vijftig dollar weg zal gaan. Ach, 'count your blessings', we hebben de afgelopen weken zoveel moois gekocht dat de keuze van een Week Spot opeens lastig wordt. Deze week kies ik voor The Sweet Things.

Dit heeft eveneens met het spontaan geboren nieuw programma-onderdeel in Do The 45 te maken: Beside the a-side. Twee kanten van één single. Anders was Inez & Charlie Foxx aan de beurt geweest als Week Spot, maar deze 'double-sider' wil ik deze week in 'Beside the a-side' hebben. Ik heb ook een tijdje opgehikt tegen The Sweet Things omdat ik het ernstigste vermoedde. Dat is wel uit gekomen. In de jaren zestig heeft niemand de moeite genomen om iets op papier te zetten en we zijn geheel overgeleverd aan het geheugen van Kendra Spotswood. Die dame kennen de meeste Soul-xotica-volgers beter als Sandi Sheldon. Kendra was omstreeks 1967 het liefje van Van McCoy en omdat deze sterk was betrokken bij The Sweet Things, kan Spotswood zich wel het ene en het andere herinneren. En blijkt de groep opeens ook iets te maken te hebben met een héle bekende naam!

Het verhaal begint in feite met The Darlettes. Er is nauwelijks sprake van een groep, maar meer van een geesteskind van McCoy. Die laat zijn vriendin Spotswood opdraven voor de leadzang. Niet dat dit ergens genoteerd staat, het is puur de bevinding van een forum en Spotswood schijnt het bevestigd te hebben. In 1965 wordt de groep omgedoopt tot The Sweet Things. Francine Barker, Dyanne Stewart en Nancy J. Johnson. Dat zijn de drie groepsleden. Francine heeft een eigenaardige bijnaam, bedacht door haar moeder toen Francine nog een kind was: 'Peaches'. In 1965 ontmoet Van McCoy zanger Herb Feemster en waar het gezelschap vandaan komt, vertelt het verhaal niet. Volgens Spotswood zingt Fame een paar liedjes en valt Barker constant bij. Het is McCoy meteen duidelijk dat dit duo samen de studio in moet en Peaches & Herb is geboren. Het duo maakt alleen 'We're In This Thing Together'. De plaat flopt en Barker verdwijnt via de achterdeur. Dan komt Marline Jenkins tevoorschijn. Ze heeft gezongen op 'Sally Go 'Round The Roses' van The Jaynetts en een paar plaatjes gemaakt als Marlina Mars. Maar ook zij is niet de laatste Peaches. In totaal zullen er zes dames de rol in nemen van Peaches, terwijl Herb altijd dezelfde blijft.

Ik vind het zelf nog wel aardig te vermelden dat Barker is geboren op 28 april 1947. Ze zou tegelijk met mij jarig zijn, ware het niet dat ze op 13 augustus 2005 is overleden. Om terug te keren naar The Sweet Things: Ik kwam de single een paar weken geleden tegen bij mijn 'grote vriend' in Chicago en viel in eerste instantie voor 'You're My Lovin' Baby', de eigenlijke a-kant en een Van McCoy-compositie. Later neem ik kennis van het feit dat de andere kant, 'Don't Come Looking For Me', een cult-hit in de Northern-scene van Blackpool is. Dan begin ik die kant meer en meer te waarderen met dit als resultaat: 'Don't Come Looking For Me' is de Week Spot geworden.

'Je gaat vissen of je boort naar olie', zei een muziekvriend onlangs. The Sweet Things is niet bepaald een héle grote zeldzaamheid en dit plaatje uit 1966 is zonnig geprijsd. Toch moet je al een beetje bezig zijn met het goudzoeken, wil je zo'n plaatje opduiken. We zullen zien wat voor invloed de Blackpool-deejays en Do The 45 kunnen uitoefenen. 'Don't Come Looking For Me' verdient zijn plekje tussen de Northern Soul-klassiekers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten