zaterdag 30 maart 2013

Blauwe Bak Top 40 2013/1: 20-11



Voordat ik begin, moet ik toch even mededelen dat dit bericht nummer 1111 is. Totaal niet belangrijk, dat weet ik ook wel, maar ik ben nu eenmaal dol op leuke nummers. Snel door met de Blauwe Bak Top 40!

20. No One To Love-Pat Lewis (1967, Solid Hit OSV-037, 2011)
Eigenlijk kocht ik deze single vanwege de b-kant, 'Look At What I Almost Missed', maar toen ik 'No One To Love' een paar keer had gedraaid, heb ik niet meer omgekeken. Wat me nog het meest boeit aan 'No One To Love' is het bijzondere orkest-arrangement. Geen wonder dat de plaatjes van Pat Lewis voor wat zweetdruppels zorgden bij de dames en heren van Motown, dit had evenveel potentie en klasse als bijvoorbeeld Martha & The Vandellas, maar toch wisten ze de Golden World- en Solid Hit-platen uit de hitparade te houden. Ik durf zo langzamerhand mijn hand ervoor in het vuur te steken: De meest soulvolle zangeres uit Detroit zat geen dag bij Tamla-Motown en heeft indertijd ook geen hits gehad. Haar naam is Pat Lewis en ik presenteer jullie dan ook vol trots 'No One To Love' op de rand van de top 20.

19. Raining Teardrops-The Demures (1965, Soul 7 SOUL7-029, 2012)
Het is schrikbarend hoe weinig er bekend is over The Demures, terwijl ze toch wel bij een grote platenmaatschappij zaten. Okay, Brunswick is al bijna veertig jaar niet meer op de markt, maar in de jaren zestig gold het ondermeer als vertegenwoordiger van de Chicago soul. Het mag duidelijk zijn dat The Demures daar ook vandaan komen. Gisteravond heb ik de site van John Manship binnenstebuiten gekeerd, vooral om kennis te nemen van wat schrikbarende prijzen. Zelfs hij heeft niets van The Demures, dan laat een eventueel prijskaartje van een origineel zich ook wel raden? De deejays kunnen echter weer even uit de voeten met deze Soul 7-heruitgave met 'The Sly, The Slick And The Wicked' van The Lost Generation op de b-kant. Gewoon voor een tientje te verkrijgen bij de Northern Soul-specialist.

18. She's Wanted (In Three States)-Larry Clinton (1966, Harthon OSV-047, 2012)
Net zoals ik straks 'Girls Are Against Me' van The Utopias eraf gooi, heb ik het afgelopen jaar ook wel eens moeten opruimen op de mp3-stick. Het ding heeft de neiging om uit de honderden titels steeds weer dezelfde te kiezen. Dit was vorig jaar ook het geval met deze van Larry Clinton, maar dat heb ik nog relatief lang toegestaan. Er is namelijk helemaal niks mis met deze plaat en die wil je desnoods wel iedere dag horen. Waarvan akte. Ik heb hem een paar weken geleden gekocht, hoewel het een 'dobule-sider' is en ik hem vooral voor de andere kant heb gekocht. Larry Clinton zit nooit in de weg en dus ook niet op een 're-issue' als deze.

17. Dirty Work-The Flirtations (Polydor 2058 495, 1974)
Ik ben verder erg tevreden over de podcasts, alleen raak ik bij deze van The Flirtations even de draad kwijt. Er zit ook zoveel informatie in deze plaat! In 2004 was dit voor mij de start van mijn Northern Soul-hobby en het mocht lijken alsof ik al lang klaar was met het oeuvre van de dames. Niets is minder waar. Sinds de hagelnieuwe 'release' ben ik juist weer gaan speuren naar enkele singles die ik nog niet had. 'Take Me In Your Arms And Love Me' met 'Little Darlin' op de flip (Polydor, 1971) is buiten de boot gevallen met deze Top 40 en verder ben ik naarstig op zoek naar 'Need Your Lovin'. Maar dan was er nog het 'Dirty Work'-mysterie. Ik kwam een paar jaar geleden via een labelscan erachter dat het werkelijk het Steely Dan-nummer was, alleen kon ik maar geen opname van het nummer vinden. De eventuele aankoop moest dus goedkoop zijn en dat was deze ook. En ik heb er geen spijt van gehad!

16. Be Young Be Foolish Be Happy-The Tams (1968, Stateside SS 2123, 1970)
We zijn in de top twintig inderdaad aan beland bij de heruitgaven, hoewel deze van The Tams wel een beetje extreem is. Als we het over de Engelse Stateside hebben, die is in 1968 met een tussenstukje in het middengat, terwijl die van 1970 een 'solid center' heeft, een elpee-gaatje. De prijs is het bewijs? Rarenorthernsoul had even daarvoor een origineel te koop staan voor vijftien pond en deze van twee jaar later was slechts drie pond. Soms kan ik mezelf echt nog wel motiveren om een origineel te kopen, maar als het verschil zo minimaal is, dan kies ik gewoon voor de goedkoopste optie.

15. Get On Up-The Esquires (Bunky 7750, 1967)
Een liedje dat ik in november via de mp3-stick heb leren kennen en die almaar vaker terug kwam. Ik ging ook al een paar maal uit op speurtocht en kwam wel andere plaatjes van The Esquires tegen en die waren vaak aan de dure kant, maar geen enkele maal 'Get On Up'. Een paar weken geleden kwam ik hem zomaar pardoes tegen op de lijst van Jörg, mijn Duitse Ebay-vriend, in een bovengemiddelde staat en desondanks zonnig geprijsd. Blijkt dat-ie in de Engelse Northern Soul ook nog niet echt bekend is, dus zit er ook nog een missie in. Je kan soms geluk hebben...

14. Living A Lie-The High Keys (1966, Verve bootleg, 2012)
Als er een partij illegale cd-uitgaven van een Robbie Williams-album wordt onderschept, valt het woord 'bootleg' nog wel eens. Ten onrechte! Zo'n Robbie Williams-cd is een 'counterfeit', een vervalsing die er voor de echte moet door gaan en die evenveel had moeten kosten als een origineel. Een bootleg is in die zin illegaal dat de belanghebbenden (muzikanten, platenmaatschappij etc.) geen toestemming hebben verleend voor het uitbrengen van de opname. De koper van een bootleg is een 'superfan' of een verzamelaar die de collectie zó compleet mogelijk wil hebben en daar dik voor wil betalen. Het is zeker geen snelle handel! Zie hier mijn motivatie voor The High Keys, een single die oorspronkelijk zeldzamer is dan een zuurstokroze Bugatti met een trekhaak, maar in zo'n uitvoering toch betaalbaar aan de collectie is toe te voegen. Bovendien was deze nog wat goedkoper dan anders, door een persfoutje zijn er zichtbare oneffenheden in het vinyl, maar 'does not affect play'. Voor drie pond kan hij op de draaitafel!

13. Don't Come Lookin' For Me-The Sweet Things (Date 2-1504, 1966)
Mijn vriend Alexis uit Chicago krijgt vast fijne paasdagen! Een single waarmee hij al drie maanden loopt leuren, heeft afgelopen week een eerste bieder getrokken. Die zal de plaat ongetwijfeld voor de lage startprijs kunnen meenemen. De startprijs is tweeduizend dollar... Voor een niet geheel smetteloze plaat, maar ach, vindt maar eens een tweede. Toch moet ik altijd even in zijn mailing kijken, al is het alleen al vanwege The Para-Monts. Als het voorkomt, zal ook hij wel van de prijs afweten. Met een startbedrag van tien dollar is er ook nog wel het een en het ander te genieten, zo kwam ik in januari 'You're My Loving Baby' van The Sweet Things tegen, maar dan leer ik dat 'Don't Come Lookin' For Me' al een 'culthit' is geworden in de omgeving van Blackpool. Het duurt evenwel een tijdje voordat 'Don't Come Lookin' For Me' voor mij gaat 'werken', maar zoals de vlag nu hangt, mag deze in de Blauwe Bak Top 40.

12. Gonna Be A Big Thing-The Yum Yums (1965, AJR Production OSV-085, 2013)
Een plaat waarover ik zoveel heb geschreven in het afgelopen jaar zou wel met ietsje meer bombarie mijn collectie mogen binnenkomen? Lieve mensen, ik sta zelf ook nog paf. Helemaal in de originele uitdossing met 'Looky Looky' op de b-kant en het een replica van het ABC-Paramount-label. Toch staat er bij een nadere studie 'A JR Production'. JR staat dan voor Jerry Ross, als producer verantwoordelijk voor The Yum Yums, The Sapphires en een hele stel meer soul-artiesten en meidengroepen. Outta Sight heeft in samenwerking met de meester zélf een serie heruitgaven gepland en daar valt ook deze van The Yum Yums onder. Ik heb al 'Gotta Have Your Love' van The Sapphires als bootleg, maar die nieuwe uitgave heeft 'Evil One' op de b-kant en dat laatste nummer is onvindbaar, dus die kan er binnenkort nog wel eens bijkomen.

11. Deep Freeze-The Adorables (Golden World GW-4, 1964)
Ik schreef het al eerder, ik heb gisteren even 'huiswerk' gedaan bij John Manship, dé Northern Soul-kenner van Engeland. Ook even de waarde van de Golden World-uitgaves door genomen. Er zijn een stuk of vijf die héél duur zijn, boven de honderd pond, maar het meeste werk moest met een beetje geluk wel goedkoop binnen te halen zijn. Topstuk uit de catalogus is 'Ooh Boy' van... The Adorables! Die zit ergens rond de tweehonderd pond. 'Deep Freeze' staat voor dertig pond in de boeken, mijn exemplaar kostte een tientje en is niet smetteloos. Toch voelt de plaat aan als iets heel speciaals. Het heeft een klasse waar normaliter een veel hoger prijskaartje aan hoort te zitten. Met deze plaat heb je zowaar twee uit de Golden World-catalogus. De b-kant heeft 'GW-5' als catalogusnummer mee gekregen en de volgende single in de catalogus heeft 'GW-6'.

1 opmerking: