donderdag 29 november 2012
raddraaien: Keith West
Voor mij breken de fijne tijden weer aan. Een wandelingetje door de stad levert aanvankelijk nog 'Sinterklaas Kapoentje' op van de Leidse Sleuteltjes en over een week kunnen we ons opmaken van plotseling opduikende Wiener Sängerknaben. En is het ook niet bijna tijd voor Kinderen Voor Kinderen Deel 452? Ofwel, voor de liefhebber van kinderstemmen (en bij voorkeur ook nog een verzameling) is er volop te genieten in de maand december. Dan zullen we de komende maand ook vast nog eens verrast worden op 'Winter Song' van Angel en dan krijgt ik toch wel heel erg last van jeuk! De raddraaiers kennen ook al geen genade, want de raddraaier van vandaag heeft ook al zo'n fraai kinderkoor in de begeleiding. Ik kan de plaat overigens helemaal wel schieten, maar dat terzijde! De raddraaier van vandaag is dat monsterlijke gedrocht van een 'Excerpt From A Teenage Opera' van Keith West.
Het broeit in 1967 op het hoofdkwartier van het Engelse EMI. The Pretty Things, zojuist overgestapt van Fontana naar Columbia, zijn bezig aan een suite van popliedjes dat als eerste rockopera de geschiedenis zal ingaan. Tegelijk werkt ook een orkestleider/arrangeur samen met een zanger aan een 'tiener-opera'. Waar 'S.F. Sorrow' van The Pretty Things in de schaduw komt te staan van 'Tommy' van The Who, daar duurt het nog zeker dertig jaar voordat de opera van de heren Wirtz en West het levenslicht zal zien. Toch lekken er anno 1967 al een paar nummers uit, waarvan eentje in slaat als een bom!
Keith Alan Hopkins viert volgende week zijn 69e verjaardag. Toch neemt hij in een heel vroeg stadium de podiumnaam West aan. Hij begint zijn carriére bij The In Crowd. Nu zijn er verschillende bands met die naam, inclusief een Haagse uitvoering, The In Crowd waarvan West deel uitmaakt heeft haar gitarist in Steve Howe. De groep zal even later omgedoopt worden tot Tomorrow. Howe zal later opduiken in Yes. Hoewel Tomorrow enthousiaste steun ontvangt van John Peel, blijft het toch voornamelijk een cultgroep. De single 'My White Bicycle', over de 'witte fietsen' van de Amsterdamse provo-beweging, komt nog het dichtste in de buurt van een positie in de hitparade, bovendien zal het in de begin jaren zeventig nog eens opgenomen worden door de Schotse band Nazareth. Waar stijlgenoot Pink Floyd met twee poep-commerciële singles de Britse top tien binnen dendert, daar blijft Tomorrow 'underground'. Totdat die malle zanger van zich laat horen.
Mark Wirtz heeft even daarvoor succes gehad met het instrumentale 'A Touch Of Velvet, A Sting Of Brass', dat als 'leader' gebruikt wordt voor uiteenlopende muziekprogramma's uit het heden en het verleden. Hij ontmoet de ambitieuze West in 1967 en samen gaan ze schrijven aan 'The Teenage Opera', die nimmer een officiële titel zal krijgen. Terwijl 'Excerpt' op single verschijnt, is de 'opera' nog steeds niet voltooid en het zal uiteindelijk nog dertig jaar duren eer het compleet als album verschijnt. 'Excerpt' bereikt in Engeland een tweede plek in de hitparade, in Nederland doet het zelfs nog een plekje beter! Maar als tegen het einde van 1967 de single 'Sam', eveneens uit de incomplete opera, uitkomt, blijkt eens te meer dat Keith West een toevalstreffer was. De plaat raakt kant noch wal en Keith' solo-carriére gaat als een nachtkaars uit.
Tóch kan hij gedurende zijn carriére rekenen op de hulp van invloedrijke collega-muzikanten. Hij brengt in 1971 een elpee uit waaraan mensen als Glen Ross Campbell (van Misunderstood en Juicy Lucy) mee doen en een paar tracks worden geproduceerd door Andrew Oldham. In 1968 heeft hij nog een single opgenomen met Steve Howe, Ronnie Wood en Aynsley Dunbar. Sinds een aantal jaren houdt West zich voornamelijk bezig met muziek voor reclame, maar heeft ook nog een kleine rol gespeeld in een 'hype' rondom zijn persoon omstreeks 1999. In die tijd verschijnt eindelijk de complete 'teenage opera' alsmede een verzamel-box van Tomorrow.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten