vrijdag 9 september 2011

het einde van het begin?


De titel is een beetje cryptisch. Da Capo is in het muziekschrift 'vanaf het begin'. Platenverzamelaars wereldwijd kennen het als hét adres waar je zeldzame Nederbeat kan vinden. Of moet ik het toch in de verleden tijd schrijven? Sinds de oprichter van de Utrechtse speciaalzaak eerder dit jaar plotseling overleed, lijkt de angel uit Da Capo te zijn gehaald. Waar de werfkelder als The Beat Cave een walhalla voor de obscure beatverzamelaar was, daar staan nu duizenden platen in de uitverkoop. Waarschijnlijk dat ook zij verder gaan als webwinkel?

Ik had vandaag maar één missie: Soul en funk. 'Don't Stop The Carnival' van Alan Price Set en een promo van The Graeme Edge Band leken erg aantrekkelijk, maar vielen af. Ik kocht totaal 25 singles en een box met 10 reproducties van uiterst zeldzame hardcore-soul. Die behandel ik volgende week nog eens.

* Fontella Bass- Rescue Me
Engelse heruitgave op Old Gold.
* Bloodstone- Natural High
Bloedmooie dweil op de Engelse Decca.
* Booker T & The MG's- Hang'em High
* Brenda & The Tabulations- Right On The Tip Of My Tongue
* Shirley Brown- Woman To Woman
* Alvin Cash & The Registers- The Philly Freeze
Originele Nederlandse uitgave uit 1966 op Fontana mét hoes!
* Alice Clark- You Hit Me
'Classy northern soul'-repro met The Harvey Averne Dozen op de flip.
* Don Covay- Seesaw
Blijkt ook gewoon in Nederland te zijn uitgebracht...
* Four Tops- Reach Out I'll Be There
Mét fotohoes
* Erma Franklin- Piece Of My Heart
Kippevel! Originele NL mét fotohoes uit 1969! Kosda? Tientje!
* Dobie Gray- Drift Away
Heruitgave? Hij zit in een Grand Gala 74-fotohoesje.
* Honey Cone- Want Ads
Kneiter uit 1971.
* Paul Jackson- Quack Quack Quack
Obscure funk-repro met het fabeltastische 'Funky Chick' van The Majestics op de flip.
* Javells- Goodbye Nothing To Say
Floorfiller uit het commerciële hoogtepunt van de northern soul-rage.
* Jay & The Techniques- Baby Make Your Own Sweet Music
* Marv Johnson- I'll Pick A Rose For My Rose
Tot zondag!
* Bobby Marchan- There's Something On Your Mind
Fout gegokt voor drie euro.
* Martha & The Vandellas- Jimmy Mack
* Les Reed Orchestra- Imogene
Had zo leuk kunnen zijn?
* Sandie Shaw- Long Live Love
Vanwege de b-kant.
* Supremes- Nathan Jones
* Syndicate Of Sound- Little Girl
* Felice Taylor- Suree Surrender
Mijn hart sloeg even over. Mét fotohoes! Tot mijn verbazing zie ik dat deze single met de hulp van The Equals tot stand kwam.
* Mary Wells- My Guy
Engelse herpersing.
* Brenton Wood- Gimme Little Sign
De Belgische Palette mét fotohoes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten