dinsdag 30 augustus 2022
Week Spot: William DeVaughn
De 'vakantie' van 'Do The 45' is dan voorbij, mijn eigen vakantie is pas begonnen. Alhoewel? Ik heb tot nu toe nog niet veel uitgehaald . Ik heb echter wel plannen voor de komende dagen. De elektrische fiets blijft hoogstwaarschijnlijk achterwege. Ik ga de 'gewone' fiets huren. Dat betekent ook dat het 'ambitieuze' plan even van de baan is maar je weet maar nooit? Daarnaast speelt er privé ook genoeg maar daar wil ik het vooralsnog niet over hebben. Ik heb zaterdagavond al laten weten dat ik het niet zeker weet of ik komende zaterdag een 'Do The 45' ga doen. Dat hangt samen met het 'ambitieuze' plan dat ik aanvankelijk heb. Nu de elektrische fiets in Havelte blijft staan, is mijn gezichtsveld vanuit Uffelte drastisch beperkt en zie ik niet waarom ik 's avonds om elf uur niet een show zou kunnen doen. Ook 'handig' om te weten: De zondag en de week erna ga ik de Gele Bak Top 100 in twee delen doen op de radio. Als er een show is deze zaterdag dan ga ik kijken naar de nieuwe Blauwe Bak-aanwinsten van de afgelopen twee maanden. Wellicht dat dit twee shows gaan worden? Ik kies als Week Spot voor een plaat uit een eerdere partij van Mark en dat mag dan 'Hold On To Love' van William DeVaughn worden.
Het verhaal begint als een 'That's Alright Mama' van Elvis of 'Rock Your Baby' van George McCrae maar krijgt dan een kleine twist. William Edward DeVaughn Jr. komt op 28 november 1947 ter wereld in Washington D.C. Hij heeft een goede baan voor de Amerikaanse overheid en is zijn vrije tijd zanger en tekstschrijver. In 1972 heeft hij een liedje geschreven dat hij graag wil laten vereeuwigen. Het nummer heet dan 'A Cadillac Don't Come Easy' maar hij verandert de titel al snel in 'Be Thankful For What You Got'. Hij neemt het nummer voor de spotprijs van 900 dollar op in de Omega Sound-studio in Philadelphia. De producent van de Omega-opname is John Davis. Hij is dan weer een lid van MFSB, het huisorkest van Philadelphia International Records van de heren Gamble en Huff. Het is dus geen 'Rock Your Baby'-verhaal van een plaat van een paar stuivers dat plots een miljoenenverkoop behaalt. John Davis arrangeert het nummer opnieuw en verschillende leden van MFSB zijn betrokken bij de uitvoering welke in de Sigma Studio een tweede kans krijgt. Het resultaat wordt uitgevend naar Chelsea Records dat de plaat uitbrengt op haar nieuwe Roxbury-label.
Hoewel de christelijke boodschap niet duimendik er bovenop ligt, kunnen gelovigen zich wel associëren met de tekst en dat heeft als gevolg dat de plaat eigenlijk nergens wordt uitgesloten van airplay. Zelfs de christelijke radiostations draaien de plaat dat het een lieve lust is. De plaat verschijnt in de lente van 1974 en is meteen al goed voor een verkoop van twee miljoen exemplaren. Daar komen in de loop van tijd nog een paar bij want in Engeland scoort het nummer opnieuw in 1980. Voor het eerst ziet het er naar uit dat DeVaughn een boterham kan verdienen met de muziek en neemt afscheid van zijn dagelijkse werk. Toch zal hij een paar jaar later opnieuw aldaar verschijnen want het is niet alles goud wat er blinkt aan de horizon. De elpee met de titel van de hit is slechts een matige verkoophit en ook de opvolgers van 'Be Thankful' brengen niet waarop men heeft gehoopt. Het album heeft dan ook vooral een religieus karakter en dat staat het succes op de 'mainstream' een beetje in de weg. 'Live' zijn de concerten van DeVaughn vergelijkbaar met een kerkdienst waarbij hij als een dominee op het podium staat te preken. In 1978 raakt hij verbitterd met de showbiz en keert hij terug naar zijn eerdere baan.
In 1980 is het Frank Fioravanti die DeVaughn een vervolg geeft op zijn eerdere loopbaan. Foriavanti is in 1974 betrokken bij Roxbury en is de man die hem tekent voor het label. In 1980 maakt Foriavanti met hem een album en brengt de rechten onder bij platenmaatschappij TEC. Hetzelfde TEC als van Direct Current van een week geleden. Dat realiseer ik me overigens nu pas. Er is geen opzet van mijn kant. Het titelnummer van de elpee, 'Figures Can't Calculate', wordt als een single uitgebracht maar is slechts een bescheiden succes op de R&B. Op de b-kant staat echter 'Hold On To Love' dat vooral de laatste maanden enorm in de lift zit onder meer progressieve dj's. Daar reken ik mezelf ook maar toe als er geen bezwaar wordt gemaakt. 'Hold On To Love' heeft weer hetzelfde 'luie' van 'Hold On To What You Got' en daarnaast is de titel ook bijna hetzelfde. Toch neemt DeVaughn voor deze elpee ook een nieuwe uitvoering op van zijn grote hit. In Engeland is het zes jaar oude origineel dat opnieuw op de hitparade komt.
Ook de elpee en single in 1980 kunnen niet het succes brengen waarop iedereen heeft gehoopt. DeVaughn blijft dan ook op de achtergrond actief in de muziek en heeft vrij recent een paar niet eerder uitgegeven opnames vrijgegeven op verzamel-cd's en zijn meest recente 'nieuwe' single is van 2017.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten