zondag 28 augustus 2022

Vakantiegroet uit het verleden: 2017


De vakantie is voor mij aangebroken. Ik heb gistermiddag om vier uur het laatste briefje bezorgd en ben twee weken vrij. Op zichzelf zou de vakantie meteen al maandag zijn begonnen. Iets van 'een nood een deugd maken' en de toerist uithangen in Sneek. Dat is echter even van de baan. Ik heb wel een ambitieus plan voor morgen, maar eerst eens zien hoe het slapen me af gaat. Verdere plannen zijn om woensdag of donderdag de elektrische fiets voor een week te gaan huren. Ik heb voor vrijdag of zaterdag in ieder geval een zeer ambitieus plan in de steigers staan. Buienradar verwacht begin volgende week al regen, maar na woensdag wordt het echt minder en dus wil ik de e-bike nog voor het weekend hebben. Ik zou ook nog aan de slag willen gaan met 'Het zilveren goud', maar ach... Ik kan ook net zo goed nog een paar foto's uit de oude doos delen met een verhaaltje over vakanties uit het verleden. Precies vijf jaar geleden is het één van de heetste dagen van 2017 en ik weet me het gevoel nog helemaal te herinneren als ik naar de bovenstaande foto kijk. Het is té warm om te fietsen en de laatste plek waar je wilt zijn is op deze zandvlakte. De fiets is overigens niet van mezelf maar de huurfiets van de camping.

In 2015 heb ik de Multicycle mee in de trein. Ik breng eerst de tent en spullen naar Sleen om in te checken en ga dan met de bus terug om de fiets op te halen. In 2016 heb ik al de beschikking over de Pioneer. Ik fiets dan in alle vroegte naar Sleen en reis vervolgens op en neer om het spul uit Uffelte te halen. In 2018 herhaal ik dat recept. In 2017 heb ik geen zin aan het gesjouw met fiets en spullen en laat ik de Pioneer thuis staan. Ik huur dan de fiets van de camping. Vooral de vrijdag is het afzien als ik meteen met het ros naar het Cuby-museum in Grolloo wil. Op zondag fiets ik de 'Op Fietse'-tocht welke Daniël Lohues ooit heeft geïnspireerd tot het schrijven van het aanstekelijke nummer. 'Ik wul aal wieder deur noar Weiteveen Want achter op 't veld daor ma 'k graag wezen'. Daar kom ik de zondag langs en in dezelfde buurt zal ik de volgende dag de foto maken. Ik weet niet welke richting ik uit wil en fiets maar naar de rand van Emmen. Het is een hele toer om Emmen uit te komen en heb al een flinke rit erop zitten als ik bij Zwartemeer kom. Dan heb ik het idee voor een zeer ambitieuze fietstocht maar het enthousiasme zakt al snel. Ik loop letterlijk en figuurlijk vast in het zand. Ik vervolg moeizaam de tocht en vind in Schoonebeek een bankje in de schaduw. Na verloop van tijd fiets ik naar Coevorden waar ik mezelf trakteer op een ijsje en fiets dan weer terug naar de camping. Even zo goed nog flink wat kilometers gemaakt maar niet echt een bevredigend gevoel over deze dag. Op dinsdag 29 augustus keer ik huiswaarts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten