zondag 21 augustus 2022

Singles round-up: augustus 7


Zoals verwacht kom ik vanmiddag uren en minuten tekort. Het fietsen moet dus worden uitgesteld maar ach... ik heb morgen ook nog en bovendien kunnen we het geld ook bewaren tot woensdag als het écht snikheet gaat worden. Het is overigens mijn laatste week voor de vakantie. Zaterdagmiddag bezorg ik de laatste brieven en dan kom ik de volgende twee weken niet meer terug op de zaak. Vermoedelijk ga ik de tweede week van de vakantie vooral fietsen, waarschijnlijk elektrisch. Daar kunnen jullie dan weer een serie van verwachten net zoals vorig jaar. Nu pak ik dan maar de volgende acht singles uit de partij van Mark en ga deze aan een luisterbeurt onderwerpen. Na publicatie de singles voor vanavond klaar zoeken (ik heb het op papier klaar) en wellicht vanavond een aflevering van 'Van het concert des levens', maar dat moet ik nog even bekijken. Nu de volgende acht 'new additions'.

* Van McCoy- Soul Improvisations (UK, Buddah, 1972, re: 1974)
Ik heb doorgaans niet zoveel op met instrumentale nummers maar dat ligt anders als het van de hand is van Van McCoy. Ik verwacht niet dat de originele Top & Bottom zo mooi stereo is als deze en dit is duidelijk een Engelse persing met een fraai 'midden' in het geluid. Muzikaal is dit wellicht het meest geschikt voor een sportprogramma voor als je iets anders wilt dan 'Chump Change' van Quincy Jones. Op de keerzijde gaat het feest door of... begint het weer opnieuw? O ja natuurlijk... het is een Buddah! Waarschijnlijk dat de lange versie op de b-kant staat?

* Mr. D. & The Highlights- Every Now And Then (US, JAS, 1970)
JAS zijn de eerste letters van de voornamen van de heren Granger, Heyward en Watts. Opvallend is dat ze de platen vaak twee releases geven met verschillende catalogusnummers. Ik heb nummer 316, de 522 vermeldt de b-kant als The Highlights. 'Every Now And Then' is een blues-achtig nummer met potentie voor de Carib-soul. De b-kant is een 'distant memory'. 'Nose Full Of White'. Ja, dat is lang geleden. Ik kan me nog herinneren dat ik net beide neusgaten had gevuld en opeens moest niezen. Dat zat tegen het behang! Maar goed, 'Nose Full Of White' is een funky instrumentaaltje met in de hoofdrol een grommend Hammond-orgel en een Memphis-gitaarslagje. Het is een heuse 'double-sider' in mijn boek.

* Aaron Neville- The Greatest Love (US, Palm Tree, 1978)
Deze plaat wordt gedistribueerd door Olde World en van dat label heb ik een single van Brook Benton uit 1978. Nog niet zo lang als Benton maar Neville draait ook een fiks aantal jaren mee als hij 'The Greatest Love' aan het styreen toevertrouwd. Dat is uiterst ontspannen en midtempo. Het is saai maar alles klopt aan deze plaat! Op de keerzijde staat 'Performance' en dat is een tandje lager in tempo en is iets rijker uitgevoerd met een orkest. Ik lust wel pap van Aaron's stem maar geef desondanks de voorkeur aan 'Greatest Love'.

* The Obsession- What Do You Think About That, Baby (US, Happy Tiger, 1970)
Happy Tiger-styreen is een beetje berucht in mijn boek en 'What Do You Think' klinkt niet echt fijn. Best wel jammer want door de 'distortion' heen kan ik wel horen dat we hier met een kwaliteitsplaat van doen hebben. Ik kan nu echter al een 'upgrade' gebruiken. Op de a-kant staat 'Music To My Heart' en dat nummer kennen we van Johnny Johnson & The Bandwagon. Het is een gezellige stamper en de dynamiek van deze kant heeft de schade aan de keerzijde veroorzaakt. Omdat het niet anders kan, moet ik voorlopig 'Music To My Heart' maar in mijn hart sluiten.

* The Originals- I'll Wait For You (US, Soul, 1970)
Soms zou ik wensen dat ik geïnteresseerd zou zijn in muziek dat niet is uitgegeven op styreen in Amerika. Dit is een magere voldoende qua audiokwaliteit en dan ben ik niet echt kritisch! Het is echter een prachtig nummer waarvan je pas in de brug gaat realiseren dat het een Motown-product is. Dat komt dan door het knippen van de vingers dat uit de Motown-stal altijd anders heeft geklonken. Op de a-kant staat 'The Bells' en dat is doowop-achtig en dus niet echt interessant voor mijn verzameling.

* Genya Ravan- What Kind Of Man Are You (US, Columbia, 1972)
Ik heb al aangegeven dat ik de plaat wil hebben voordat ik een noot heb gehoord. Spijt? Ik heb met name de eerste dag nog getwijfeld want de plaat is niet bepaald goedkoop. Dan besluit ik dat ik de plaat maar moet laten 'groeien'. Genya is de zangeres van de formatie Ten Wheel Drive. 'What Kind Of Man Are You'  heeft een beetje een gospel-tic in het arrangement maar ook een progressief klinkende gitaar in de achtergrond. Goed beschouwd is het soulvolle rock en hangt het tegen de 'sister funk' aan. Op de andere kant staat 'Morning Glory' en dat is een pure pop-ballade. Nee, ik ben niet wild enthousiast maar neem dit als een les voor de volgende keer.

* Sharon Ridley- Stay A While With Me (US, Phil-L.A. Of Soul, 1975)
Dan zitten we opeens weer midden in de soul met deze schoonheid van Sharon Ridley. Een fraai arrangement en een 'hook' die me meteen in het intro al in vuur en vlam zet. Op de andere kant staat meer van hetzelfde en dan met de titel 'When A Woman Falls In Love'. Sharon heeft een prachtige stem en al zou ze het telefoonboek van Havelte voorlezen, dan zou ik het nog lusten.

* Lee Rogers- Sex Appeal (US, Diamond Jim Recoring, 1970)
Ik besluit deze aflevering van de 'Singles round-up' met 'gritty' soul zoals de titel ongetwijfeld doet vermoeden. Bij ome Lee gaat het alleen om de buitenkant, zoveel is wel duidelijk. Op de b-kant staat 'Togetherness' en ook dat mag er zijn. Een tandje lager dan 'Sex Appeal' en nu gaat het opeens wel om de binnenkant, maar dan minder gericht op iemand van een bepaald geslacht. Beide kanten zijn de moeite waard!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten