maandag 29 augustus 2022

Vakantiegroet uit het verleden: 2016


Nadat het plan van tafel is gegaan om naar Sneek te gaan, heb ik vandaag wel even het idee om naar Assen te gaan. Om zeer begrijpelijke redenen wil dat vandaag niet. Ook heb ik vanmiddag een kijkje mogen nemen in mijn financiën en ben ik aan het twijfelen geslagen over het al dan niet huren van een elektrische fiets. Een heel ambitieus plan wordt al lastig omdat er geen bewaakte fietsenstalling is in de plaats en ik niet zomaar de elektrische fiets overal wil neerzetten. Ook zou het handig zijn om daar een paar uur de fiets te laten opladen in geval van de elektrische fiets. Met de gewone fiets is het gewoon té ver. Dat moet ik dus nog even in overweging nemen. Voor wat betreft de vakanties van de afgelopen jaren: Ik heb alleen 2016 en 2019 over en kan dus even zo goed de serie af maken. In 2016 valt 29 augustus eveneens op een maandag. Het is een ietwat pijnlijke foto omdat mijn 'pride and joy' op alledrie foto's aanwezig is. De zeer geliefde Pioneer welke me zoveel plezier heeft gegeven gedurende drie jaar maar... waar ik jaren later ook nog steeds de nadelen van ondervind. Toch verdient het apparaat beter dan het huidige verstoffen in de schuur, maar het dagelijkse gebruik is meteen helemaal uitgesloten. Ik ga vandaag echter nog eenmaal achterover liggen voor een ritje door 2016.

Natúúrlijk moet de Pioneer mee op vakantie! Het zou toch wel wat zijn als ik het rode ligcomfort zou laten staan in Uffelte, hoewel ik het een jaar later wel op die manier zal doen. In tegenstelling tot de Multicycle in 2015 kan de Pioneer niet mee de trein in. Ook heeft het niet een bagagedrager zoals de Multicycle zodat ook het aan boord gaan van de trein een lastige onderneming is. Er zit niets anders op om eerst de fiets naar Sleen te brengen en dan met de bus op en neer te gaan voor de tent en de rest van het spul. Op de dag van vertrek is het erg warm. Dat is lekker op de fiets maar erg vermoeiend met tent in trein en bus en 's avonds opbouwen. Het gaat ten koste van mijn humeur. Op zaterdag heb ik een redelijk ontspannen dag. Ik ga 's middags wel een eindje fietsen maar erg uitgebreid wordt het niet. Ik hou deze plannen voor onder andere de zondag. Dan volgt de zaterdagavond. Er staat een groepje mensen naar de lucht te kijken en ik denk even dat het een vuurwerkspektakel is in een naburige plaats. Dan wordt duidelijk dat het onweer is. En niet zomaar! Er hangt een bui ter hoogte van Gees die maar niet onze kant wil op komen. Dan volgt een tweede bui uit het westen en deze helpt de eerste op weg. Met als resultaat dat we tegelijk twee onweersbuien hebben. Ik heb de video vorig jaar nog eens geplaatst. De moeilijke nacht heeft zijn weerslag op de zondag. Ik ga achterover liggen voor een lange fietstocht maar kap deze al snel af. 's Avonds loop ik een eind waaraan ik in het bericht over 2018 heb gerefereerd. Op maandag gaat het traditiegetrouw naar Duitsland. Het stuk achter Zwartemeer gaat dwars door een zandgebied en ik leer een jaar later dat dit 'het zaandpad langs de Duutse grens' is waarover Skik in 1997 zingt. Bij Gross-Hesepe maak ik een foto van de Pioneer naast een typisch Duits bordje. De rest van de route is nauwelijks interessant want ik kom maar niet los van de rijkswegen. Op dinsdag doe ik een mooie tocht in de omgeving waarbij Coevorden het meest ver weg is. Op woensdag rij ik de Pioneer naar Uffelte en ga voor een nachtje terug naar Sleen. De volgende dag vertrek ik met de tent en spullen in de bus. Het op en neer reizen heeft zijn tol geëist en ik besluit een jaar later om dit anders te doen. In 2018 herhaal ik het recept op een zaterdag, alleen hoef ik nu niet de fiets én de tent op dezelfde dag naar Uffelte te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten