woensdag 24 augustus 2022

Week Spot: Direct Current


Hoewel het vandaag één van de warmste dagen van de week zal worden, is de zon een beetje afwezig gebleven in Uffelte. Hierdoor slaapt het extra lekker en dat heb ik vandaag gedaan. Maareh... is het niet woensdag? Hoor ik op woensdag geen briefjes rond te brengen in Steenwijk? Dat klopt! Omdat ik gisteren niet meer ben toegekomen aan een douche heb ik besloten de wekker extra vroeg te zetten en eerst onder de douche te stappen. Té ambitieus want ik ben vanmorgen wel even wakker geweest maar met hetzelfde gejuich weer in slaap gevallen. Met als resultaat dat ik de dag pas om vier uur ga aanvaarden. Ik heb al overlegd met de collega's in Steenwijk dat ik morgen de schade kom inhalen. De slaap heeft me goed gedaan want deze 'oude man' begint wat problemen te ervaren met de hitte. Drie dagen achtereen werken en daarna mag ik twee weken lang uitblazen. Ik heb gisteren geschreven dat de Week Spot zo goed als uitgezocht is. Toch twijfel ik en dat is terecht. Als ik de lijst van de Week Spots erop na sla, blijkt dat ik de bewuste plaat reeds als Week Spot heb gehad. Anders is dat met Direct Current. Een plaat waarvan ik mezelf nog eens een 'upgrade' moet gunnen, hoewel de korte versie niet slecht klinkt en deze de Week Spot mag worden. 'When It's Love' van Direct Current is in november 1979 uitgegeven op het TEC-label uit Philadelphia.

De plaat heeft al veel eerder op de nominatie gestaan maar ja... er moet ook een verhaaltje over worden geschreven. Wat dat betreft zouden we heel snel klaar kunnen zijn. Deborah, Dorothy en Denise Clements hebben één wapenfeit op hun naam staan. In 1979 brengt het trio 'Everybody Here Must Party' uit dat een culthit wordt in de discotheken en hierdoor een bescheiden 83e plek op de Amerikaanse R&B haalt. De overige platen van de groep floppen genadeloos en daar zit ook 'When It's Love' tussen. In 1982 werkt het trio samen op een elpee van Instant Funk maar verder houdt de geschiedenis van Direct Current even snel op als dat de groep aan de oppervlakte is komen drijven. Ik vestig dan mijn hoop op het TEC-label. Ik heb onlangs een single van William De Vaughn op het TEC-label aan de verzameling toegevoegd en een paar jaar geleden heeft Mark bijna een dealerschap in het label. In dat kader koop ik ook Direct Current. Het TEC-label is afkomstig uit Philadelphia. 45cat toont als eerste release een single van Barbara McNair uit 1976. Vervolgens een gat van drie jaar en dan een bescheiden stortvloed aan releases in 1979 en 1980. De genoemde William De Vaughn, Captain Sky (waarvan ik een single op het AVI-label heb), Cecil Parker en Heaven & Earth  zijn de overige groepen en artiesten die platen maken voor TEC. De discografie lijkt echter nog compleet te zijn. Het label wordt in 1975 opgezet door Doug King en TEC is de afkorting voor Total Entertainment Concepts. In eerste instantie houdt het label het vol tot 1981. In de jaren negentig brengt Hot Productions, een label uit Miami, een aantal van de TEC-albums opnieuw uit op cd. Daarbij zit ook de elpee van William De Vaughn met 'Be Thankful For What You've Got'. Blijkbaar is TEC op een gegeven ogenblik eigenaar geworden van de Roxbury-masters.

In 2012 verschijnt nog een gelimiteerde 12"-uitgave met twee krakers op het TEC-label via een Engelse maatschappij dat de oude labels hanteert. TEC heeft dus een flinke naam onder meer progressieve disco-dj's. Hoe geschikt is 'When It's Love' voor deze categorie platenboeren? Het neigt naar two-step en persoonlijk vind ik de lange versie op de b-kant het summum. Helaas is die kant op mijn single flink uit het lood geslagen en dat is hoorbaar. Totdat ik een beter exemplaar heb gevonden, moet de korte versie deze week de Week Spot zijn, ook al schreeuw ik na 3,5 minuut om meer, meer en meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten