donderdag 4 augustus 2022

Singles round-up: augustus 1


Een nieuwe maand en meteen weer nieuwe afleveringen van de 'Singles round-up'? Ja, ook deze maand zit het wel goed met deze rubriek. De singles van afgelopen maandag ga ik in drie berichten doen. Verder heb ik gisteren weer een bedrag overgemaakt aan Mark voor een volgend pretpakket voor de Blauwe Bak en heb ik eind deze maand vakantie. De elektrische fietstocht naar Emmen is vorig jaar niet helemaal goed bevallen en dus gaan we dat zeker nog eens overnieuw doen. Normaal gesproken breng ik op woensdag 'Het zilveren goud', maar liever handel ik de 'Singles round-up' even af voor het weekend. Als ik binnenstap bij VIP Records haal ik al zeker 28 uit de eerste rij, maar dat kan natuurlijk niet. Ik ga door alle rijen en selecteer dan de 'essentiƫle' singles en reken deze af nadat ik een fraai prijsje heb weten te regelen. Gemiddeld zijn ze dan spotgoedkoop want er zit eentje bij van vijftien en nog een van twintig euro. De vijftien euro-plaat treffen we in deze eerste aflevering, de duurste zit pas tegen het einde van de derde aflevering. Alles wat een paar stuivers waard is, heeft een corresponderende prijs maar ook voor een euro kan je nog veel lol hebben. Hierbij de eerste negen van afgelopen maandag.

* Andre Brasseur- The Kid (NL, CNR, 1965, re: 1977)
De Nederlandse Top 40 viert in 1977 het 12,5-jarig jubileum en met name CNR springt dankbaar in op de festiviteiten. 'Hello Josephine' van The Scorpions bereikt twaalf jaar later opnieuw de vaderlandse top tien en ook deze single van Andre Brasseur lijkt een logisch gevolg. Zowel 'The Kid' als 'Early Bird Satellite' hebben elk een verleden als radiopromo. Het is nog even een gok maar gelukkig... het zijn de originele versies. Het zijn beide 'tittyshakers' van de bovenste plank maar het lot eindigt in de algemene jaren zestig-bak.

* The Dave Clark 5- Can't You See That She's Mine (NL, Columbia, 1964)
Hoewel er een paar uitschieters tussen zitten (vijftig euro is de duurste die ik heb gezien), zijn veel singles toch gewoon een euro. Tja, als je dan ontzettend loopt te twijfelen of je een plaat hebt of niet? Dan is het eenvoudig om een euro af te rekenen. Er staat me iets van bij.... De Tafel in Meppel... Ja, deze heb ik dus al. Voor een euro kon ik niet riskeren dat ik hem nog niet had...

* The Bob Crewe Generation- Music To Watch Girls By (US, Eric, 1966, re: 1972)
Eigenlijk is 'A Lover's Concerto' van The Toys hier de a-kant, maar die single heb ik al. Het gaat me voornamelijk om dit nummer, ook al zou ik iets liever de Andy Williams-versie hebben. Let wel: Dat zeg ik niet vaak! Het is een koopje voor een euro maar bovendien op het beruchte Eric-styreen. Dat voelt aan als glas. Het heeft her en der de neiging om 'distortion' te vertonen maar het is grotendeels 'schoon'. Toch moet ik concluderen dat de instrumentale versie 'mwah' is. Ik blijf rond kijken voor Andy. En ook dat zeg ik niet vaak...

* Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich- Save Me (NL, Fontana, 1967)
Hits van Dave Dee en zijn gevolg zijn nooit extreem duur geweest. Het zijn immers grote hits geweest maar toch kan het lastig zijn om anno 2022 nog fijne exemplaren te vinden. VIP kan her en der overdrijven maar doet dat niet hier. Een puntgaaf exemplaar van 'Save Me' met een prachtig fotohoesje voor slechts twee euro had veel erger gekund? Het is bovendien ook nog een van de weinige Dave Dee-singles die ik nog niet heb.

* The Easybeats- Who'll Be The One (NL, United Artists, 1967)
Ik heb er maandag op gelet maar geen originele gezien in Sneek. Van The Easybeats heb ik hoognodig een 'upgrade' nodig van 'Friday On My Mind'. Ik heb mijn eigen exemplaar in dertig jaar naar de haaien gedraaid. Deze opvolger heb ik wel maar niet met fotohoes. Hier verbaas ik me opnieuw want drie euro is zeker geen verkeerde prijs.

* The Electric Light Orchestra- Showdown (NL, Harvest, 1973)
'The'? Ja, dat is de spelling op het hoesje. Het lijkt wel een 'new old stock' met los stof op het vinyl en absoluut geen sporen van intensief gebruik. Beetje 'ringwear' en het papier is vatbaar voor een kleine verkleuring aan de einden. De plaat is eveneens helemaal nieuw. O, wat is dit kicken om deze eindelijk eens op vinyl te hebben en dan ook nog in een staat om van te dromen. En vijf euro is een fraaie prijs in dat geval.

* Fields- A Friend Of Mine (NL, CBS, 1972)
Ik kan me maandagavond niet verder bedwingen en moet deze even draaien. Ook omdat ik even bang ben dat dit een single-knip is, maar nee... het is de volledige elpeeversie. De plaat brengt me meteen terug naar de fietstocht van Hasselt naar Steenwijk op de dag in 2009 dat ik ruim 150 kilometer fiets zonder een dikke maaltijd. Het is dan een 'telefoontoppertje' op de Nokia N95. Een paar weken voor de hersenschudding en ja... het moest ook een keer verkeerd gaan. Ik heb deze plaat al heel lang gezocht en nu eindelijk gevonden. Een potentiƫle nummer 1 in de Gele Bak Top 100 van volgend jaar? Dat is zomaar mogelijk. Ik kan niet uitdrukken hoe blij ik ben met dit plaatje. O ja, deze heeft vijftien euro gekost maar ik had het zelfs nog gedaan voor het dubbele! Soms heeft een sentimentele waarde niets van doen met de eigenlijke waarde van een plaat.

* Gallagher & Lyle- Heart On My Sleeve (NL, A&M, 1976)
Als in 1976 de radio nog niet was uitgevonden dan had het onder andere voor deze single kunnen gebeuren. Iets minder catchy dan hun 'I Wanna Stay With You' maar tegelijk een plaat welke je niet meer iedere dag hoort en dat is ook wel eens verfrissend. Het is in een puike staat voor de betaalde euro.

* Bobby Goldsboro- I'm A Drifter (NL, United Artists, 1969)
Ik moet meteen denken aan 'The Drifter' van Ray Pollard, maar dat is uiteraard een heel ander nummer. De plaat van Ray Pollard is al jaren een 'end-of-nighter' in de Northern Soul-scene en daardoor erg duur en gewild. Als je 'Honey' bent gewend dan is 'I'm A Drifter' best een aardig nummer. Ik wil hier in ieder geval best aan wennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten