maandag 15 februari 2021

Verzamelwoede: Jaren 70 bak 15


Van uitstel komt afstel en ik ben niet meer naar de winkel gegaan. Ik heb eerst het voornemen om mezelf vanavond tevreden te stellen met een broodje ei en morgen maar weer eens een maaltijd in elkaar te steken, als ik merk dat ik toch een goede maaltijd behoef. Via thuisbezorgd een spare ribs-menu besteld welke boven alle verwachtingen binnen een half uur in Uffelte is (vanuit Meppel). Het eten is voldoende en heet. Via thuisbezorgd bestellen is nooit goedkoop, maar ik heb voor een klein beetje minder wel eens koude pizza uit Diever gekregen. Een dikke voldoende dus en een mooie basis om het volgende bericht er tegenaan te gooien. Ditmaal mag ik grasduinen in de P en de Q van de jaren zeventig en dat is andermaal een bak waar ik ook wel vijftien platen uit kan selecteren. Misschien ook wel twintig! Opnieuw weer even streng zijn en dan kom ik tot de onderstaande top twaalf.

In de jaren zestig beginnen we bij de N en gaan dwars door de O en eindigen vlak voor Louis Prima. In de jaren zeventig pakken we vrijwel de volledige P en het stopt bij de eerste in de R. Ook de Q is hier present. De eerste single in deze bak is voor 'Are You Ready' van Pacific, Gas & Electric. De Nederlandse persing want de Scandinavische mix staat als laatste in de veertiende jaren zeventig-bak. De Deense begint meteen waar de drums invallen en bevat een gitaarsolo in het midden. De Nederlandse heeft het lange gospel-achtige intro en zonder de genoemde solo. De laatste is de derde van de R. Na twee van Racey vinden we daar Racing Cars en hun enige hit 'They Shoot Horses Don't They'. Opnieuw een plaat die het nét niet heeft gehaald. Groepen en artiesten met drie of meer singles in deze bak zijn: Pacific Gas & Eectric (3), Lynsey De Paul (5), The Peddlers (3), Pilot (3), Pointer Sisters (4), Poppy Family (3), Poppys (3), Elvis Presley (3), Billy Preston (4, inclusief 2 met Syreeta), Procol Harum (4), Pussycat (5), Suzi Quatro (7) en Queen (8). Opvallend veel 'tweelingen' in de bak: Robert Palmer, Paper Lace, Dolly Parton, Partridge Family, Billy Paul, Freda Payne, Peaches & Herb, Pearls, People's Choice, Peret, Peter, Peter & Zijn Rockets, Wilson Pickett, Pink Floyd, Popcorn Makers, Pop Tops en Cozy Powell. De top twaalf ziet er zo uit:

1. Pandora's Box - Procol Harum (Duitsland, Chrysalis 6155 048, 1975)

2. Girlie - The Peddlers (NL, CBS 4720, 1970)

3. That's Where I Went Wrong - The Poppy Family (NL, Decca 6103 010, 1970)

4. Baby It's You - Promises (NL, Bovema Negram 5N 006-77027, 1978)

5. Nothing Is Real Here - Pugh's Place (NL, Decca 10 419 AT, 1970)

6. Best Of Both Worlds - Robert Palmer (NL, Island 11995, 1978)

7. Georgie - Pussycat (NL, EMI 5C 006-25361, 1976)

8. Yes We Can Can - The Pointer Sisters (NL, Blue Thumb BTA 229, 1973)

9. Kayuta Hill - Partner (NL, Philips 6012 761, 1977)

10. Won't Somebody Dance With Me - Lynsey De Paul (UK, MAM 109, 1973)

11. Dancing And Drinking - Plastic Penny (NL, RCA Victor 74-16030, 1970)

12. Peace - Peter (NL, Green Light GLS 427, 1970)

Goed beschouwd is het een omgedraaide wereld. Persoonlijk zou ik de vrede op nummer 1 zetten, maar in deze top twaalf bungelt het ideaal helemaal onderaan de lijst. Peter is Peter Gosling en zijn single 'Peace' staat bij Radio Caroline tussen de verbandtrommel en de telefoon. Als er gevaar dreigt van een overheid die het schip wil enteren, weet de dienstdoende dj de plaat snel te vinden zodat deze gedraaid kan worden. De plaat zal eveneens aan de voet staan van 'Loving Awareness', het fictieve product 'Liefde' dat Ronan O'Rahilly middels reclamespots probeert te 'verkopen'. De single verschijnt in 1991 opnieuw vanwege de Golfcrisis en ik heb zowel het origineel als de latere BR-uitgave in de bak staan. Veel Nederlands product in deze lijst. Op 11 vinden we een groepje dat erg goed heeft geluisterd naar Creedence Clearwater Revival en met het resultaat haar enige Top 40-hit behaalt. 'Dancing And Drinking' is qua groove bijna 'Down On The Corner' maar dan met een tekst waarvan John Fogerty het schaamrood op de kaken zou krijgen. Op 10 een plaatje waarvan ik me kan herinneren dat ik hem ook in Engeland heb gehad. Waar dit exemplaar is gebleven? Waarschijnlijk in Mossley. Deze andere Engelse uitgave koop ik in 2014 in Meppel. Het blijft een heerlijk lullig liedje! Op negen vinden we een single die helemaal verrot is bij mij en dat is niet gebeurd door veelvuldig draaien. Deze moet ik snel weer eens vervangen want het is zo'n leuk nummer! Een Limburgse groep die net doet alsof ze Walter Becker en Donald Fagen van Steely Dan zijn en met een knap stukje wiskunde de top twintig binnen daveren. Drumsolo's tijdens concerten. Ik herinner deze zoals 'Stay' van Krezip bij vroege optredens. Het moment voor de 'fans' om naar de wc te vluchten of een verse pot gerstenat te halen. Er zijn maar weinig drummers en hun solistische capriolen die me kunnen bekoren. De drummer in 'Yes We Can Can' van The Pointer Sisters is zo'n uitzondering. Ik ga hier nooit genoeg van krijgen en het kan me ook niet lang genoeg duren. Wat doet Pussycat in de lijst? Dit heb ik te danken aan Harrie in Steenwijk. Als ik bij hem kom wonen (in 2000) heeft hij pas een aantal cd's besteld via een boekenclub. Eentje daarvan is 'First Of All' van Pussycat met enkele bonustracks. Harrie draait het veelvuldig en na een paar keer moet ik toegeven dat het eigenlijk een fantastisch album is. Met 'Georgie' als één van de uitschieters, maar ik weet niet of dit ook op het originele album heeft gestaan of dat het een bonus is geweest.

Halverwege de top twaalf vinden we Robert Palmer en een plaatje waar ik altijd goede luim van krijg. Een plek hoger een volgende Nederlandse band maar helemaal aan de andere kant van het land ten opzichte van Partner. Pugh's Place komt uit Leeuwarden. De eerste single en elpee 'West One' worden geproduceerd door Boudewijn De Groot en hebben een hang naar de progressieve pop van onder andere Spooky Tooth en Traffic. De band zal later een dramatische cover opnemen van 'Child In Time'. De plaat wordt op Hilversum 3 gedraaid en ernstig gesloopt. Weer eentje minder want de plaat is al erg zeldzaam en gezocht. Ik heb de elpee 'Child In Time' van Live en deze is voor mij alleen de moeite waard vanwege de bijdragen van Children Of Jubal. Leden uit Pugh's Place zullen later opduiken in de folk-formaties Farmers Union en Irolt. Omdat ik ook de catalogusnummers vermeld, heb ik de Nederlandse mee genomen van Promises. Ik heb ook de Belgische op een afwijkend label (Bestseller) en dus ook een ander catalogusnummer. De plaat is in een betere staat dan de Nederlandse en daarom staat deze vooraan. Ik hou het voor 'Verzamelwoede' dichtbij huis en dus de Nederlandse uitdossing van de gebroeders Knauer en hun zus Leslie. Samen verzorgen ze deze prachtige eendagsvlieg.

Het is de folkzangeres die ik niet meer bij naam wil noemen, maar degene die ik in de jaren 2006 tot en met 2011 op de voet heb gevolgd. Zij refereert eens aan The Poppy Family en dat is een erg opvallende naam. Ik kan me zomaar voorstellen dat ze 'That's Where I Went Wrong' als geen betere zou kunnen coveren, maar verder dan deze ene referentie komt het niet. 'I stand corrected'. Ik heb ooit gelezen dat Terry en Susan Jacks broer en zus waren, maar dat heb ik dus helemaal mis! Ze zijn ongeveer vijf jaar getrouwd en deze tijd is vooral vastgelegd in de platen van The Poppy Family. 'Which Way You Goin' Billy' is de grootste en 'That's Where I Went Wrong' is de weinig succesvolle opvolger. The Peddlers neemt me terug naar 1997 en de weken op de ADM. Ik heb ruim een jaar eerder eens een cd gekocht met verzameld werk van The Peddlers, maar het is niet eerder dan in de laatste maanden van 1997 dat ik door de jazz heen weet te prikken en een prachtig album ontdek. Het is mijn kennismaking met 'Girlie, P.S. I Love You'. Feitelijk is 'P.S. I Love You' op deze single 'part 2' van de albumversie.

De nummer 1 is vanavond echter voor Gary Brooker en zijn Procol Harum. Ik tel de personen op de hoes en de handtekeningen. Dan toch maar even kijken op 45cat en wat blijkt? De plaat bevat ook de handtekening van de vorige eigenaar! Hij claimt de handen en corduroy broek van Keith Reid te zijn. 'Pandora's Box' is waarschijnlijk het laatste Procol Harum-nummer waar de groep aan de top staat. Kort hierop wordt het een persiflage op zichzelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten