zondag 7 februari 2021

(Kn)uffelt(j)e: Zondag 7 februari 2021


Een sneeuwstorm in een glas water? Dat is mijn eerste oordeel als ik vanmiddag buiten de deur stap. Hoewel de Buienradar aangeeft dat er nog steeds een actieve sneeuwbui over Uffelte trekt, heb ik niet het gevoel dat hier nog veel uit gaat komen. Wat in de afgelopen nacht is gevallen is met niets te vergelijken met de situatie in 1979 of, meer recent, 2005. Ik heb mezelf ingepakt alsof ik op poolexpeditie ga en heb het geen moment koud gehad. Wel last van de wind bij het opsteken van het onvermijdelijke sigaartje, maar dat is wat anders. Ik heb geen idee wat ik wil gaan lopen, maar heb één ding wat ik wil doen: Kijken bij mijn grote vriendin! Het paard moet al flink op leeftijd zijn want volgens mij loopt ze daar in 2009 ook al. Ze is 24/7 buiten en slaapt in de bosjes. Vaak heeft ze alleen maar eten in gedachten als ze bij het hek staat,  maar andere keren is ze helemaal 'zen' en laat zich over de snuit aaien totdat ik er zelf genoeg van heb. En je kan alles eten, ze heeft zelfs al eens geprobeerd om aan de fiets te knagen. Sinds gisteren heeft ze een 'jasje' aan gekregen en staat heerlijk ontspannen hooi te eten als ik langskom. Zie ik dat goed? Biedt ze me nu een pluk hooi aan of is ze té gulzig? Ze staat rechts op de foto te genieten van haar maaltijdje.

Als ik richting het bos loop, voel ik de wind snijden en dat maakt dat ik me omdraai en terug loop. Ik heb eerst vermoedelijk het meeste wind in de rug, maar dan moet ik ook nog terug. Ik loop de Dorpsstraat terug naar de boerderij, maar de koffie moet daar nog even wachten. Het is aanvankelijk het plan om langs het dorpshuis te lopen en zo een beetje binnen de bebouwing te blijven. Ik ben halverwege eigenwijs en loop naar de Rijksweg. Ook hier heb ik het meeste de wind in de rug. De weg lijkt redelijk goed begaanbaar maar ik zie op het hele stuk slechts drie auto's rijden. Op het fietspad passeert een brommer met een sleetje erachter en een paar andere moedige wandelaars en een enkele hondenbezitter. Via de Zuidstraat ga ik weer terug naar de boerderij en ben dan een uur onderweg geweest. De jas is spatwaterdicht, dat wist ik inmiddels, maar zelfs de sneeuw heeft mijn camera bereikt. Deze is alweer opgedroogd en doet het nog gewoon. Morgen zou ik in principe niet naar de winkel hoeven te gaan want ik heb zaterdag wat extra ingeslagen, maar toch verwacht ik nog wel een kleine wandeling te maken. Wie weet... misschien nóg een winterse foto morgen? Dinsdag moet ik naar alle waarschijnlijkheid gewoon werken en dan is het voor mij wel afgelopen met de winterpret.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten