maandag 17 juni 2019

Verticaal vijf letters: Zondag 16 juni



Om bij het begin te beginnen: Ik heb een paar weken geleden een goedkoop treinkaartje 'gescoord' op het internet. Het zijn eigenlijk drie kaartjes waarvan eentje in ieder seizoen recht geeft op een zaterdag of zondag vrij reizen. Voorwaarde is dat je van tevoren een reisdoel aangeeft en daar niet van afwijkt. Ook moet je de datum invoeren. De ticket kun je laden op je smartphone, als je er één hebt, of je print het uit. Nog steeds moet je een identiteitsbewijs tonen bij het kaartje. Er mogen een paar haken en ogen zitten aan de aanbieding want het is werkelijk om te bescheuren zo goedkoop! Drie kaartjes voor 36 euro tweede klas en slechts zes euro extra voor eerste klas. Ik heb dat laatste gedaan omdat het op zondagavond altijd erg druk is met studenten en ik na een dagje wandelen niet steeds mijn knieën wil stoten aan koffers van iemand anders. Bovendien is er altijd plaats in de eerste klas! Hoewel de zomer komende vrijdag een aanvang neemt, is het eerste kaartje te gebruiken tot en met zondag 30 juni. Ik heb ruim een week geleden afgesproken met W. om de wandeling te plannen op de 16e. Donderdagavond heb ik de datum aangepast en daarmee het kaartje definitief gemaakt. Dan stuurt ze vrijdagmiddag een sms om te zeggen dat ze zich niet zo fit voelt. Dat is té laat voor het kaartje. Tot mijn grote vreugde wordt mijn geld op tijd overgemaakt en kan ik me opmaken voor een solistische strandwandeling. Dan is het zaterdagavond en krijg ik op Facebook een berichtje van Albert...

Albert komt op dat moment net terug van de forummeeting. Het forum waar ik ook jaren lid van ben geweest en waarbij ik ook altijd uit keek naar de meetings. Hij vermeldt ook dat hij een honderdtal singles heeft die hij op de post wil doen. Dan doe ik het voorstel om hem de volgende morgen te treffen in Leiden. Gaandeweg de conversatie ontstaat het idee om samen iets te doen. Ik mis in Meppel de trein en moet dus een half uur wachten waardoor de reis pas om tien uur begint. Anders gaat er een rechtstreekse trein naar Leiden maar door werkzaamheden moet ik overstappen op Utrecht Centraal of Amsterdam Centraal. Ik zit in de trein over Amsterdam. Er staat slechts een paar minuten voor de overstap in Amsterdam en omdat deze trein niet verder rijdt, is het smoordruk bij het uitstappen. De snelle trein naar Leiden vertrekt voor mijn neus. De volgende optie is de Sprinter naar Leiden en deze stopt op alle tussen gelegen stations. Het moet maar waardoor ik pas om kwart voor een in Leiden ben. Na een emmer koffie bij de Starbuck pakken we de bus naar Katwijk. Een 'rondje Katwijk' is aanvankelijk het plan maar ik wil graag even op het strand zijn en zo lopen we al snel in de richting van Noordwijk. Het is uitzonderlijk weer! De vorige dag had Buienradar nog een bui ingetekend voor drie uur 's middags en bijna had ik mijn gewatteerde bomberjack aangetrokken. Met het dunnere baseballjasje is het al heet genoeg! We hebben de wind in de rug en doen ongeveer een uurtje over het strand naar Noordwijk. Daar heb ik dorst en we zoeken een terrasje uit. Daar hebben we even zo goed nog wel een paar uur gezeten. Intussen leg ik contact met W. over een 'meet-and-greet' voordat ik weer het noorden in ga. Ze is nog altijd niet fit en wil me in eerste instantie alleen uitzwaaien. We vinden een compromis in een terrasje op loopafstand van het station.

Het is rond half zes als Albert en ik in de bus stappen van Noordwijk naar Leiden. W. zit al voor het station te wachten en daar neem ik afscheid van Albert. W. en ik gaan naar het terrasje van een nabijgelegen grand café. Ik heb al een beetje het zuur van de ijsthee in Noordwijk en heb nogal zitten geeuwen in de bus en ga dus voor twee koppen koffie. W. doet zich te goed aan een speciale soort thee waarvan ze opeens alle details en achtergronden weet te vertellen. Zo ken ik haar weer. Ik zal eerst een maaltijdje halen bij de 'Wok-To-Go' maar degene op het station is gesloten en de andere nering 'vertrouw' ik niet. De mie op iemands' bord oogt erg vettig en daar heb ik slechte ervaringen mee. In de stationshal zit een pasta-bar en daar neem ik een grote verpakking tortellini mee. Genoeg om me zat te eten, zo zal blijken. W. brengt me tot in de trein en wederom hem de boemel over Amsterdam Centraal te pakken. Nu stopt de trein een halve kilometer vóór het station met de mededeling dat 'er iets mis is op het naastgelegen spoor dat eerst moet worden verholpen'. Daardoor arriveren we tien minuten te laat en is de directe trein naar Zwolle weg. De Sprinter over Almere en Lelystad is echt geen optie en ik wacht op de de snelle trein naar Groningen. Dat betekent dat ik in Zwolle moet overstappen op de trein naar Leeuwarden. Rond half tien ben ik weer in Meppel en dankzij de e-bike een half uur later in Uffelte. Begin augustus gaan we waarschijnlijk weer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten