maandag 24 juni 2019

Singles round-up: juni 6



Buiten het roken van een sigaartje achter huis ben ik gisteren niet meer toe gekomen aan buitenactiviteiten. Dus wederom geen aflevering van 'Verticaal zeven letters' of iets in die trant. Wel de eerste van drie afleveringen 'Singles round-up' met de 'duurdere' singles van Mark plus de single van Sam Dees. Ik meende eerst dat het totaal om zestien singles ging en zou per acht gaan doen. Na nog een telling blijkt dat dit er zeventien zijn en dat maakt drie afleveringen: Twee van zes en eentje van vijf. In navolging van de eerste afleveringen van de 'Singles round-up' treffen we hier ook weer verschillende 'grote' namen met vaak onbekender werk. De duurste van de singles van Mark moet wachten tot de laatste aflevering, hoewel deze nog altijd een stuk goedkoper is dan Sam Dees in deze aflevering. Ik heb de singles nog nauwelijks gedraaid en dus ga ik de platenspeler aan zetten om weer een 'live'-recensie te doen van de volgende zes Blauwe Bak-aanwinsten.

* Barbara Acklin- Give Me Some Of Your Sweet Love (US, Capitol, 1975)
Van de soul-labels uit de jaren zestig heb ik een bijzondere fascinatie voor de Brunswick-opnames uit de late jaren zestig. De tijd dat Carl Davis de scepter zwaait over het label. Wayne Henderson zorgt voor enkele klassieke arrangementen. Otis Leavill, Jackie Wilson, Tyrone Davis en andere grote zangers komen nergens beter tot hun recht als tijdens hun verblijf bij Brunswick. Barbara Acklin begint bij Brunswick als songschrijver en wordt gekoppeld aan het talent van Eugene Record. In 1968 schrijft het duo 'Am I The Same Girl' dat de eerste single moet worden voor Acklin. Bij Brunswick is het dan al jaren traditie om eerst de instrumentale begeleiding op te nemen. In sommige gevallen zijn instrumentale banden doorverkocht aan andere labels. Hoewel de instrumentale versie bij Brunswick verschijnt als Young Holt Unlimited bestaat de twijfel of Young an Holt wel hebben meegewerkt aan de plaat. Hoe dan ook: Als de instrumentale versie is opgenomen, ziet Brunswick het opeens niet zitten om Acklin's gezongen uitvoering uit te brengen. Dat gebeurt pas weken na 'Soulful Strut'. De rest is geschiedenis. In de midden jaren zeventig komt Acklin uit voor Capitol. Ik heb reeds haar aardige 'antwoord' op 'Woman To Woman' van Shirley Brown in de koffers staan en meen me te herinneren dat ik 'Give Me Some Of Your Sweet Love' wel eens heb gedraaid in 'Floorfillers'. 'Sweet Love' is geen dansvloer-kneiter maar juist 'classy midtempo' en toch vind het een fraaie plek in 'Floorfillers'. Het blijft een weergaloos lekker nummer!

* Ruby Andrews- Whatever It Takes To Please You (US, Zodiac, 1972)
Ruby wordt in de wereld van de Northern Soul omarmd door 'Just Loving You'. Het maakt niet uit hoe vaak je dat plaatje hebt gehoord, het doet iedere keer nog pijn om er naar te luisteren. Van de Northern Soul Top 500 wellicht één van de meest soulvolle nummers. Ik ben een paar jaar geleden overstag gegaan voor 'Casanova' en de uitstekende b-kant. Nu komt deze Andrews op mijn pad en ik hap toe. Het is de laatste single van Andrews op het Zodiac-label en staat mijlen ver vanaf de twee voorgenoemde singles. In 1972 heeft de funk haar intrede gedaan en Andrews maakt hier handig gebruik van. Toch is het niet haar meest memorabele single. Wel lekker goedkoop!

* Fontella Bass- Now That I've Found A Good Thing (UK, Contempo, 1973)
Ik kan me nog wel herinneren dat ik op een gegeven ogenblik mijn afschuw heb geventileerd over het feit dat collega-soulliefhebbers roepen dat Fontella Bass zoveel meer heeft gedaan dan alleen 'Rescue Me'. Ik vind dat nummer nog altijd op een eenzame hoogte staan en toch ben ik door de knieën gegaan. Dat begint eerst met 'I Need To Be Loved' welke ik in 2017 op het Engelse Mojo-label aan de collectie toevoeg. Het is dan inmiddels zeven jaar na haar grote hit op het Chess-label en Fontella maakt dan platen voor Paula. Omdat Paula geen internationale distributie kent en de schrijvers van 'Blues & Soul Magazine' grote fans zijn van de output van het label, zorgen zij ervoor dat aanvankelijk Mojo enkele Paula-opnames uitbrengt. Als Mojo (een Engelse tak van Polydor) zich toch meer wil richten op de funk beginnen de ex-Mojo-werknemers het Contempo-label. Ook Fontella is in een funky vaarwater terecht gekomen, maar dan meer 'southern funk'. 'Now That I've Found A Good Thing' is net zo opgewekt en 'catchy' als 'I Need To Be Loved' en het komt prachtig uit de verf op deze Engelse Contempo. Ook fraai om dit vroege Contempo-hoesje erbij te krijgen.

* The Controllers- Love's In Need Of Love Today/Fill Your Life With Love (US, Juana, 1979)
Iedere keer als ik een plaat reserveer bij Mark, noteer ik het meteen op een lijstje. Zo kom ik niet voor verrassingen te staan bij het afrekenen en krijg ik precies de platen die ik heb besteld (en waarvoor ik heb betaald). Soms gaat eeen single in een vlaag van verstandsverbijstering mee in het boodschappenmandje. Ik geloof dat deze van The Controllers erg goedkoop is geweest en ik ga in eerste instantie mee voor de b-kant: 'If Tomorrow Never Comes'. Dat blijkt echter een bak stroop te zijn waar ik niet doorheen kan komen. De andere kant is een medley van een Stevie Wonder-klassieker met een eigen nummer van The Controllers. Hoewel dat net weer ietsje teveel 'disco' is, ga ik hem toch in de bak zetten voor dat nummer. Ik ga het echter nog wel een paar maal proberen met 'Tomorrow'.

* Deep Velvet- Hanna Mae (US, Aware, 1973)
Tot mijn grote verrassing is de instrumentale versie de eigenlijke a-kant, maar het is de gezongen uitvoering die jaren geleden een vonk heeft doen overslaan. Een heerlijk ongedwongen plaatje op het altijd feestelijk ogende Aware-label. Alleen al bij het kijken naar de single krijg ik een goed humeur!

* Sam Dees- Fragile, Handle With Care (Jamaica, Atlantic, 1975)
De Week Spot van deze week. Zie hiervoor het bericht van afgelopen week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten