dinsdag 26 februari 2013

Week Spot: The Adorables



En met veel tromgeroffel presenteer ik jullie deze week de Week Spot. Ik weigerde de afgelopen week maar te vertellen welke single ik tot mijn grote verbazing had gevonden bij een bevriende Duitse verzamelaar. In de 'singles round up' van vrijdag werd hij eveneens verzwegen. De laatste paar dagen werd ik toch wel een beetje nerveus. Engelse zendingen die in tussentijd binnenstromen, maar dit pakketje is maar liefst zes dagen onderweg geweest van München naar Nijeveen. Je zou het bijna sneller op de fiets kunnen doen? En we mogen in Nederland nog van geluk spreken, want bij Amerikaanse adverteerders zie ik steeds meer die niet naar Duitsland of België willen verzenden. Oostenrijk schijnt helemaal een drama te zijn en in Italië zijn de postbodes altijd al corrupt geweest... Erg gerust was ik er niet op, want de singles waren ook al niet met Paypal betaald (en dan kun je fluiten naar je centen!) en het pakket is onverzekerd verzonden (doorgaans niet een héél groot probleem, mits je met Paypal hebt betaald). Alle paniek was echter voor niets, want vanmiddag belandde het pakket op mijn deurmat.

Vrijdag kon ik er nog niet zeker over zijn. De geluidsclips bleken andermaal niet heel representatief te zijn. Alle vier singles zijn stevig gedraaid, maar hebben een 'schoon' geluid. Het is eigenlijk alleen de Week Spot die een lelijke achtergrond-zoem heeft, maar ook hier zijn de vocalen luid en duidelijk en knettert het een beetje in de muziek. Maar... wát een kneiter! Okay, de staat haalt de prijs wel wat naar beneden, maar... we hebben het over The Adorables! Een 'supergroep' voor Northern Soul-begrippen, maar tegelijk ook een beetje ondergewaardeerd. Tijd om daar verandering in te brengen, want deze single is niet zomaar een fraaie 'double sider'. Je zou het nog moeilijk krijgen om een favoriete kant uit te zoeken!

Laten we het maar meteen hebben over de bezetting. Ten tijde van deze debuut-single bestaat The Adorables uit twee zusjes en een extra zangeres. Na deze single zal het jongere zusje van die andere zangeres zich bij het gezelschap voegen. Op deze plaat horen we de zusjes Winston. Hoewel Dave Rimmer het over Jackie Winston heeft, vertrouw ik ditmaal meer op Soulful Detroit. Zij hebben het over Joyce Winston en haar zus Betty. En Betty kennen we in de Northern Soul beter als Betty Boo. Niet te verwarren met de zangeres uit de late jaren tachtig, maar de Betty Boo van 'Say It Isn't So', een Richard 'Popcorn' Wylie-productie dat in 1979 bijna nog een hit wordt in Engeland. Naast de gezusters Winston zien we de zusjes Lewis. Pat Lewis is al vanaf de eerste plaat betrokken bij The Adorables, Diane Lewis zal zich in 1965 bij de groep voegen.

The Adorables neemt haar platen op voor Golden World, één van de meest gevreesde concurrenten van Tamla-Motown. Berry Gordy ziet zijn kans schoon om in laat 1966 Golden World over te nemen. Hij schrapt het platenlabel en gebruikt de Golden World-studio als ondersteuning voor zijn Motown-producties. 'Agent Double-O-Soul' van Edwin Starr (1967) wordt hier opgenomen met Golden World-personeel. Motown zal Starr later onderdak bieden. Dan is het al 1968 geweest en in dat jaar trekt Berry Gordy de stekker eruit. Label-eigenaar Ed Wingate is dan vrolijk terug het vastgoed in gegaan en blijft een succesvol zakenman tot aan zijn vroege dood in de begin jaren negentig.

The Adorables maakt een drietal singles voor Golden World, maar geen van allen levert het gewenste resultaat op. Pat Lewis maakt in 1966 nog een solo-single voor Golden World, Betty Winston neemt in datzelfde jaar 'Say It Isn't So' op. Diane tekent in 1967 voor Wand. Van Joyce of Jackie Winston wordt niets meer vernomen, van Betty trouwens evenmin. Zij heeft alleen het geluk dat haar single in 1979 in Engeland wordt herontdekt. Pat Lewis zal uitgroeien tot een grootheid in de Northern Soul, haar solo-platen zijn stuk-voor-stuk onbetaalbaar. Exemplaren van 'Without Your Love' van Diane Lewis schommelen tussen de 300 en de 700 pond (hoezo vishandel?), 'Keep A Hold On Me' is evenmin goedkoop, maar mijn Duitse vriend heeft tweemaal 'I Thank You Kindly' voor een tientje per stuk. Als-ie beter klinkt dan mijn exemplaar, durf ik daar wel een tientje aan te wagen. Mijn exemplaar kostte bijna 35 euro...

'Deep Freeze/ Daddy Please' is een échte 'double-sider', beide nummers zijn erg geschikt voor feestjes. Het refreintje en de vreemde ritmeschakeringen in 'Deep Freeze' maken het voor mij de favoriete kant voor de Week Spot, hoewel 'Daddy Please' weer een heerlijk bijna-Motown-gevoel heeft. In zo'n geval kies ik voor het nummer waar ik het eerst op ben af gegaan en dan moest 'Deep Freeze' de Week Spot zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten