zondag 10 april 2011

The Vinyl Countdown: 11-15


Ja. Ik was overmoedig. Omdat ik erg gemakkelijk meerdere 19-, 18- en 16-titels kon bedenken, telde ik vier weken geleden af van twintig naar zestien. Elf tot vijftien is een stuk lastiger, zoals je kan zien. Dertien en veertien zijn omdat het niet anders kan, twaalf heb ik in oktober behandeld en elf is een Jantje-van-Leiden. Of eigenlijk meerdere, want de band kwam uit Leiden.

Als er geen luidruchtige protesten komen, schuif ik de 'dooienschijven' even door. Nu de lente is begonnen en de zomer in aantocht is, snak ik naar wat luchtiger Schijven. Tot in de herfst?

Ik tel even snel af:
14: Fourteen Years-Guns'N Roses (dankjewel Peter!)
13: Meisjes Van Dertien-Paul Van Vliet
12: Twelve-thirty-The Mamas & The Papas
11: Seven Eleven-Catapult

Toen de, inmiddels overleden, schrijver A. Moonen in een zeldzaam interview werd gevraagd 'waar die A voor stond', antwoordde deze kalm: ,,Voor de punt". Bij vijftien kijken we in de marge na de punt. Ik nomineer '5.15' van The Who uit 1973.

'Tommy' had gemakkelijk de molensteen kunnen zijn waaraan The Who zou verdrinken. Maar er bleek leven na 'Tommy'. De live-registratie 'Live At Leeds' daar gelaten, verrastten Townshend, Daltrey, Entwistle en Moon vriend en vijand met 'Who's Next', een evenwichtig rockalbum zonder rode draad. Toch bleef Townshend worstelen met het concept van 'Tommy'. 'Lifehouse' bleef op de plank liggen. 'Baba O'Riley' kwam nog wel op 'Who's Next' terecht.

In 1973 verscheen 'Quadrophenia', zes jaar later de film met een rol voor Sting. Het verhaal handelt over een 'mod' in 1964. Ondanks zijn 'working class'-achtergrond loopt hij rond in dure pakken, gaat naar feesten en een gewelddadige ontmoeting met de rockers in Brighton en slikt pillen. Dat is de inhoud. De film zélf heb ik nog nooit gezien, maar zou ik graag willen!

In '5.15' slaat de paranoia van de pillen al aardig aan. Het nummer zit vol stemmetjes. Die gaan hem later in het verhaal tot waanzin drijven! Ook nog aardig te vermelden, op de filmheruitgave staan ook 'Zoot Suit' en 'I'm The Face' van The High Numbers, de voorloper van The Who.

Over twee weken zijn The High Numbers 6 tot en met 10 aan de beurt. Volgende week geen (Keith) Moon, maar Sun! De vijf meest ultieme liedjes over de zon. Zoals altijd kunnen suggesties via 'reacties' of via de mail worden gespuwd. Geen idee of dat adres zichtbaar is: soulx1975ATgmail.com. (AT = @). De nummer 1 is al wel bekend...

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn drie favorieten:
    Sunrays - I live for the sun
    Traffic - Paper sun
    Status Quo - Ice in the sun

    BeantwoordenVerwijderen