zondag 3 april 2011

Schijf van 5: Alcoholvrij


Ik had nu willen beginnen over klopgeesten in mijn hoofd en ander ongerief, opgelopen na de alcoholische Schijf van gisteren. Maar... ik kan niet het gevoel van een kater oproepen. Wat zei je? Inderdaad, kortetermijngeheugen. Ook weggezopen! Maar even zo goed ga ik mezelf laven aan de suikers, pietamientjes en andere gezondheid. Hierbij een Schijf van 6 waar je géén kater van krijgt, hooguit wat last met de darmen...

Ik had gisteren een dubbele 1, vandaag is 5 een pijnpunt. Op het gebied van vruchtensap ken ik 'Frozen Orange Juice' van Peter Sarstedt (1969) alleen van titel. Het was een Britse top tien-hit. 'Lakini Juice' van Live (1997) was echt vernoemd naar een sapje. Hoewel ik ten tijde van 'Throwing Copper' de band goed kon waarderen, was de eerste single van het nieuwe album ietwat een teleurstelling. 'Freaks' was een stuk aangenamer. Maar ja, die kun je niet drinken...

Het is alweer een tijd geleden dat ik de (voorlopig?) laatste Haatdraaier heb behandeld. De 'vergeten nieuwgekochte langspelers' raken door Schijf en 20 Years Ago Today ook een beetje ondergesneeuwd. 'Noah's Ark', het tweede album van Cocorosie uit 2005, kan in een combinatie van beide rubrieken. Toch zet ik 'Milk' van veertig seconden op 4. Toen Devendra Banhart het duo in de studio bezocht, brachten de zusjes hem deze aubade: 'I wanna give you my milk'. Banhart heeft toen zijn keuze voor een levenspartner gemaakt.

Coca Cola had in 1966 een grensoverschrijdende campagne. Uit ieder land een populaire groep die een promotie-single mocht opnemen. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich waren de uitverkorenen in Engeland, Nederland pakte uit met The Golden Earrings. Op de A-kant een bewerking van 'Rum And Coca Cola', op de flip het campagnelied 'Things Go Better With Coca Cola'. Om het een persoonlijk tintje te geven, plakten de Hagenezen het intro van hun nieuwste single, 'That Day', eraan vast.

Ik ben te laat geboren, maar gelukkig bestaat er nog voldoende beeld van Van Oekel's Discohoek. De humor is nu ook nog als vanouds en was niets minder spraakmakend geweest als het nu was opgenomen! Legendarisch, Captain Beefheart op tv en Kevin Coyne die zijn geduld verliest. Bij 'The Hostage' was Donna Summer de enige die er de lol wel van in zag! De producent, Ir. Evert Van Der Pik, nam in dezelfde tijd een single op, een parodie op 'Beer Or Sangria' van Circus. 'Geen Bier Maar Karnemelk' uit 1974 had bijna op 1 gestaan...

Hoe had Pink Floyd eruit gezien als Syd Barrett was gebleven? Barrett was niet alleen van de gimmicks, maar ook de man achter de perfecte 1967-hits 'Arnold Layne' en 'See Emily Play'. Nadat hij uit de groep werd gezet (David Gilmour werd op aanraden van Barrett zélf aangenomen), maakte die in 1970 twee albums. 'The Madcap Laughs' geeft andermaal het bewijs dat gek en geniaal erg dicht bij elkaar vertoeven. Op 'Barrett' doet de hele Floyd mee, behalve Roger Waters. Openingstrack 'Baby Lemonade' staat verdiend op 1, ook al geef ik de voorkeur aan zijn debuut!

Wat gaan we volgende week doen? Eigenlijk zou ik vijf liedjes met doden als gevolg van een ongeluk willen doen. Alleen als we 'Manuela 2' uit 1996 negeren, zou 'Manuela' van Jacques Herb kunnen. Albert Hammond stelt zich voor hoe hij zou sterven in een vliegtuigcrash. Als het té moeilijk wordt, tellen we af van 15 naar 11. Of nog iemand een 14 weet?

1 opmerking: