donderdag 7 april 2011

race tegen de klok


Drie jaar geleden 'won' ik de muziekkwis in De Karre, voornamelijk omdat Marianne met haar kwispartner Ed tegenover me zat. Zij hadden een jaar daarvoor een kwis gemaakt en hadden nu een lichte voorsprong op mij. Ik bakte er na de pauze weinig van, maar doordat zij zich inhielden, won ik. Daar zat ik. Gebakken peren en een wisselbeker, plus het vooruitzicht dat ik volgend jaar een kwis moest maken...

Marianne bood onmiddelijk aan me te helpen, maar na een paar onstuimige weken en een bizarre relatie hield ik het voor gezien. Begin 2009 beloofde ik De Karre nog wel om in april met een kwis te komen, maar tegen die tijd zat ik op de Paaz. Kort daarop volgde de hereniging met Marianne, maar nu louter als 'soulmates'. Vorig jaar werd het andermaal niets. De last begon steeds zwaarder te worden en toen...

,,Ik hoorde dat je 8 april de muziekkwis houdt". Ik moest het in de kroeg horen. De datum was gepland zonder overleg. Een probleem? Enerzijds niet, we hadden al verschillende kwisdelen klaar. Maar de wijze van organisatie stuit me wel tegen de borst. Mijn motivatie is bedroevend!

Toen ik vijftien jaar geleden op de redactie van de Sneeker zat, flikte ik het eens op een woensdag, een uur voor de deadline en halverwege een artikel, om op mijn dooie gemak naar de wc te gaan en in drukkerij een sjekkie te roken. Mijn geroutineerde collega's in alle staten! Ik ben weer achter de computer gaan zitten en een kwartier voor de deadline kon het op de fax.

Ik ben dol op deadlines! Er valt dan een bepaalde rust over mij, die maakt dat ik me beter kan concentreren op datgene. Ik had vandaag nog bergen werk te verzetten en... heb het gedaan! Met zelfs nog een cafébezoekje erbij in! Maar we zijn er nog niet, morgenmiddag om vijf uur ben ik klaar, ruim drie uur voor aanvang van de kwis. Tijd zat...

Ja zeg, ik ga hier niet antwoorden voor de kwis weggeven? We zoeken een door Roxy Music bezongen plaatsnaam met een A. Nee hoor, hulde aan Peter, hij heeft smaak! Op 'Jealous Guy' na niet die aalgladde wegwerppop, maar de kneiters uit de jaren zeventig. Waaronder dit fijne nummer van de onlangs (?) nog lof toegezwaaide elpee 'Siren'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten