zaterdag 30 april 2011

De Eindstreep: april 2010


Ik heb het voortbestaan van Soul-xotica op meer dan één manier te danken aan Peter. In de eerste plaats dankzij zijn omvangrijke collectie fotohoesjes en omdat hij mijn eerste volger werd. En niet zomaar eentje! Toen ik dacht wel te kunnen beweren dat 'Everlasting Love' van The Love Affair (Hoezo afgezaagd?, 16-4-10) origineel van The American Breed was, kreeg ik prompt een mail met een mp3 van Robert Knight. God straft meteen, want de single is sindsdien zoek en eigenlijk vind ik die van Knight ook beter! Ik moest leren dat ik niet meer 'wat in de ruimte kon lullen', maar gedegen research moest doen. Zonder die kritiek, die ik beslist nodig had, was Soul-xotica binnen een paar weken doodgebloed...

Doel van De Eindstreep is om te bekijken welke platen het jaar niet hebben overleefd. Welnu, ik heb dit jaar nog geen behoefte aan Julie Doiron (Shalalie!, 21-4-10) gehad en heb ik Laura Nyro (De bekentenis van Laura Nyro, 23-4-10) iets té vaak gehoord. De afvallige van de maand doet pijn. Er is qua singles namelijk niet eentje die écht afvalt...

Bij 2 moet ik vermelden dat ik deze track pas in het najaar heb leren waarderen. De samenstelling viel zwaar en over een uur zou het er anders uit zien. Dus maar snel beginnen!

1. Microphones In The Trees-A Silver Mt. Zion (Aangename kater zonder alcohol, 25-4-10)
2. Sunken Soldiers Ball-Agua De Annique (This one's for mama, 20-4-10)
3. Next Time Around-Sandy Denny (Waar blijft de tijd?, 26-4-10)
4. No Place For Our Minds-Crown's Clan (Superlatieven tekort, 17-4-10)
5. Peanut Duck-Marsha Gee (Verzopen eend, 15-4-10)
6. Just Dropped In-Sharon Jones & The Dap-Kings (De Daptone-dimensie, 29-4-10)
7. I See Your Image-Key (De sleutel tot een rookvrij bestaan, 21-4-10)
8. If You Hold My Hand-Donna Hightower (Donna's torenhoge leeftijd, 4-4-10)
9. Mama Didn't Raise No Fool-Sugar Pie DeSanto (Umpeylia Marsema Balinton, 22-4-10)
10. Don't Go 'Way Little Girl-Shame (Het schandalige debuut van Greg Lake, 19-4-10)
* Afvallige van de maand: Nights In White Satin-Moody Blues (Moodies were my first love, 12-4-10)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten