vrijdag 25 november 2022

Week Spot: Irma Thomas


Geen slappe excuses want ik ben gewoon er niet aan toe gekomen om te publiceren. Hierdoor lig ik een eindje achterop schema, maar alles is nog onder controle. Ik moet jullie eerst maar eens voorstellen aan de kersverse Week Spot want die staat al sinds het vorige weekend vast. Morgen ga ik uitsluitend singles draaien op platenlabels die beginnen met een 'S' want dat is precies een show. Omdat ik in de voorgaande weken (met uitzondering van afgelopen week) de 'nieuwe' platenlabels in het zonnetje heb gezet, voel ik dat ik hetzelfde moet doen met Soul4Real. Ik had ook voor Stream kunnen kiezen maar dat moet later nog maar eens. Soul4Real volg ik pas sinds ruim een jaar maar het label is al een tijdje bezig. Deze week hebben ze zelfs de release aangekondigd van de eerste langspeler. Elpees doen niet mee in mijn collectie en, bij wijze van promotie, heb ik het volledige album al digitaal gekregen dus daarmee is voor mij de kous af. Anders is dat met de uitstekende releases op single. Neem nu de Week Spot van deze week: 'All I Wanna Do Is Save You' van Irma Thomas. Oorspronkelijk een opname uit de vroege jaren zeventig welke pas recent het levenslicht heeft gezien.

Hoewel het een grote stad is voor de muziek begint het verhaal van de Week Spot maar zelden in New Orleans. Het is echter de plek waar Irma Thomas haar muzikale carrière van start laat gaan. Irma Lee is haar echte naam en ze komt ter aarde op 18 februari 1941. Ze is er al vroeg bij. Als kind zingt ze al in een gospelkoor en als ze dertien is doet ze auditie voor Specialty Records. Op haar achttiende is ze al tweemaal getrouwd en heeft vier kinderen op de aardkloot gezet. Ze werkt als serveerster en doet zo nu en dan mee in de band van Tommy Ridgley. Deze zorgt voor een platencontract bij Ron en 'Don't Mess With My Man' is haar eerste hit in dat jaar. Een klassiek stukje overspel op de plaat. 'You can fool around with my husband, but don't mess around with my man'. Toch moet Irma vijf jaar wachten op haar volgende hit.

Dat is 'Wish Someone Would Care' dat in 1964 een zeventiende plek behaald op de Billboard. Toch is de b-kant meer interessant voor de muziekgeschiedenis. Dat is namelijk 'Breakaway', een nummer van Jackie DeShannon dat hier voor de eerste maal wordt uitgevoerd. Het nummer zal in de jaren tachtig opnieuw een grote hti worden dankzij Tracey Ullman. Dankzij Wikipedia weet ik nu ook dat de versie van The Detroit Cobras in 2010 voor een reclame is gebruikt. Irma neemt in de late jaren zestig platen op voor Chess en 'A Woman Will Do Wrong' uit 1967 staat sinds een paar weken in mijn koffers. Omstreeks 1970 werkt Thomas samen met Swamp Dogg en in 1972 heeft ze een platendeal met Cotillion. Dat resulteert in de opnames die door Soul4Real in het vinyl zijn geperst. De Week Spot is opgenomen in de Malaco-studio met de legendarische Wardell Quezergue aan de knoppen. Het 'Save you' komt Irma iedere keer weer tot uit de tenen en het maakt dat het mijn favoriete kant is, ook al is de andere veel meer uptempo.

Soul4Real heeft inmiddels 31 singles op haar naam staan en sinds deze week een elpee. De plaat heet erg cryptisch 'Hurt So Good'  terwijl dát nummer niet op het album staat. Het bevat wel een 'best of' van de afgelopen releases plus een handjevol niet eerder uitgebrachte opnames van onder andere Marvin Gaye. Soul4Real wordt gerund door de Spanjaard Alex Subinas. Naast dj en verzamelaar is hij ook organisator van soul-feesten waarbij hij oude raspaarden van stal haalt. Zo was op de meest recente editie Bettye Lavette te bewonderen maar ook Swamp Dogg is al eens te gast geweest. Ik hou Soul4Real vooral in de gaten sinds 'Looking For Your Love' van Adriana Evans en met de introductie van het Jai Alai-label is het helemaal raak voor mij. Deze single van Irma Thomas was dan ook een oogwenk uitverkocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten