donderdag 10 november 2022

Tien jaar internetradio: Tuesday Night Music Club 2015-2022


In de beginjaren van Wolfman Radio hebben we een Duitse Amerikaan in ons midden. Ik vermoed dat het een Amerikaanse militair is die na zijn diensttijd is blijven hangen. Daar is hij met een Duitse getrouwd en is zowel de Duitse als de Engelse taal vaardig. Hij noemt zichzelf 'Bear' en is een fantastische kerel! Op zondagavond doet hij een 'classic rock'-show terwijl de dinsdag meer actuele 'classic rock' bevat. Bear helpt me in 2013 met het installeren van software maar dat blijkt niet te werken bij mij. Hij doet op het laatst alleen nog de dinsdagavond en is daarbij erg trouw. Als hij onverhoopt eens zijn show niet kan doen en het vroeg aankondigt, grijp ik mijn kans om mijn versie van de show te doen. De naam? 'Tuesday Night Music Club' naar het klassieke Sheryl Crow-album. Ik kan me herinneren dat ik in de show vooral platen draai vanaf de geheugenkaart uit de, inmiddels overleden, Nokia N95. 'Telefoontoppertjes' dus! Het is enige tijd later als ik de naam 'Tuesday Night Music Club' opnieuw ga gebruiken voor een 'tijdelijke' show...

Tot begin 2020 is Wolfman Radio de eigendom van één man die we kennen als 'The Wolfman'. Trouwe presentatoren die live-shows willen doen en exclusief voor Wolfman Radio zijn welkom. Hij duldt geen financiële ondersteuning van ons, luisteraars of externe sponsors. Hij is in september 2010 begonnen met Wolfman Radio als reactie op voormalige collega's van een lokaal radiostation die voor zichzelf zijn begonnen en al na een paar maanden smeken om een aalmoes van de luisteraars. Wolfman is een tikkeltje eigenwijs en doet het station daar soms tekort mee. Zijn wens is om de hele dag door live-shows te hebben, maar dat gaat niet lukken op vrijwillige basis en presentatoren met werk overdag. Hij dreigt verschillende keren om het dagprogramma (ook in het weekend!) te 'verhuren' aan een ander lokaal station. Het lijkt ook even te gebeuren als blijkt dat het bedoelde station niet de juiste vergunningen heeft. En Wolfman wil de zaken 100 procent legaal hebben met alle licenties. In 2015 komt de starttijd wel weer ter sprake. Op doordeweekse avond moeten de shows om zes uur (Engelse tijd) beginnen.

Op de dinsdagavond hebben we dan een paar weken The Bard, een zeer eigenzinnig heerschap met zéér moeilijke elektronische 'muziek'. Het neigt vaker naar soundscapes en dat vind ik op zichzelf wel interessant maar niet voor de radio. Omdat hij flink wat promotie maakt voor zijn show wordt besloten zijn show naar de zaterdagavond te verhuizen. Daar maakt hij de chatroom net zo stuk als mijzelf een paar jaar eerder met 'Floorfillers'. De dinsdag moet op korte termijn worden gevuld om de dreigementen van Wolfman van ons af te schudden. Ik meld mezelf als vrijwilliger en haal de naam 'Tuesday Night Music Club' van stal. Het is maart 2015. Een memorabele tijd want mijn moeder heeft een week ervoor een beroerte gehad. 'Tuesday Night Music Club' is echter tijdelijk, want... ik kan eigenlijk helemaal niet op dinsdag...?

In 2015 ben ik nog altijd vrij op woensdag. Op dinsdag zit ik in het begin op de afdeling en later bezorg ik post op dinsdag. Ik kan dan best om zeven uur een show doen maar het werk moet niet uitlopen. Een collega stapt al na een paar weken in om de show voor mij te doen als ik het niet kan combineren met het werk. Omdat ik méér in de bezorging wil, rijst de vraag bij mijn baas of de woensdag 'heilig' is voor mij. Nee, de woensdag is niet heilig en dan wil ik best werken, mits... ik dinsdag vrij kan. Dat is geen enkel probleem en dus heb ik opeens wél tijd voor 'Tuesday Night Music Club'. Met name 'Listen Very Carefully' start als een tijdelijk item waarvan ik verwacht dat ik over een paar maanden geen inspiratie meer heb. Ruim zeven jaar later vind ik nog altijd nieuwe titels die driemaal zijn gedaan in verschillende liedjes.

De woensdag is niet heilig maar 'Tuesday Night Music Club' wél. In de vakanties doet Emz haar versie van de show en in 2020 wordt de show eens waargenomen door Lee. Op een ene of andere manier 'steekt' zijn aanpak mij en het resultaat is dat ik twee jaar lang onafgebroken de show heb gedaan. In vakanties blijf ik thuis op dinsdag om de show te doen. De dinsdag voor de uitvaart van moeder moet ik het dan toch uit handen geven en.... ditmaal heeft hij een fraaie show afgeleverd. Dat kan dus nog wel eens?

'Tuesday Night Music Club' is iedere dinsdag te beluisteren van zeven tot negen 'onze' tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten