dinsdag 26 april 2022
Top G-duizend: Sutherland Brothers & Quiver
Ik zal vanavond even vroeger beginnen met publiceren. Ziggo heeft aangekondigd deze ochtend aan het netwerk te gaan werken waardoor ik mogelijk tussen 1 en 6 geen verbinding heb. Net zoals twee weken geleden met het verschil dat ik het nu heb onthouden. Na 'Een leven met Henny' ben ik op Youtube beland en heb daar de rest van de avond en nacht doorgebracht. Ik beloof tegen het einde van het bericht met een Top G-duizend te komen. De foto heb ik 's middags al gereserveerd maar dan komt het trieste nieuws over Hennie Vrienten binnen en besluit ik dat voorrang te geven. In de Top G-duizend laat ik een plaat de revue passeren welke hoog zou scoren in een persoonlijke top duizend of iets dergelijks en vandaag presenteer ik jullie 'You Got Me Anyway' van Sutherland Brothers & Quiver uit 1973.
Singlehoesjes.nl heeft beide hoesjes op de site staan. De originele uit 1973 met slechts twee leden op het hoesje en de 1977-uitgave met de volledige band. Zelf heb ik alleen de laatste met fotohoes en deze acht ik het meest geschikt als afbeelding. De 1973-uitgave koop ik in 1993 zonder hoesje. Het is de periode dat ik bij de ziekenomroep in Sneek mijn eerste voorzichtige schreden zet in de radiowereld. Voor de volgende bijna twintig jaar zal het min of meer bij 'radiodromen' blijven, maar dat is een ander verhaal. Bij de ziekenomroep ben ik verantwoordelijk voor het popprogramma. Daarnaast help ik met de techniek van een ander programma. Dat houdt eigenlijk niets anders in dan schuiven op het mengpaneel bedienen. Iemand van de verpleging hoort de verschillende kamers langs te gaan om de radio af te stemmen op ons kanaal. Wij zitten op dezelfde als Radio 4 en dat levert eens een klacht op. Op verschillende plekken in het ziekenhuis hangen postbussen waar de patiënten hun verzoekje kunnen indienen. Ik heb één keer een verzoek gehad en gehonoreerd, 'iets van UB40', maar zolang er geen personeel langs de kamers gaat, zijn het alleen de Radio 4-luisteraars waar wij van horen. Zit je net te genieten van de zesde symfonie van Stroganovsky, draait opeens iemand een oude krassende plaat van Sutherland Brothers & Quiver. Een plaat die radio voor mij ademt en niet alleen vanwege de herinnering aan de ziekenomroep.
Iain George Sutherland wordt 17 november 1948 geboren in Schotland en zijn broer Gavin in 1951. In 1968 beginnen ze hun muzikale loopbaan als New Generation, maar in de vroege jaren zeventig krijgt The Sutherland Brothers Band gestalte. Het tekent een contract bij Island en de band levert een album en twee singles af. De tweede single doet het goed op de radio maar zal in de uitvoering van de gebroeders Sutherland geen hit worden. Dat verandert als Rod Stewart zijn cover van 'Sailing' toevoegt aan de elpee 'Atlantic Crossing'. Quiver is een Engelse band rond de heren Tim Renwick en Cal Batchelor. Zij hebben in 1971 en 1972 respectievelijk twee elpees gemaakt voor Warner Bros. In december 1972 vindt de fusie plaats tussen Sutherland Brothers en Quiver.
Hoewel 'You Got Me Anyway' meteen een redelijke Amerikaanse hit is, is vooral de Quiver-kant van het verhaal aan verandering onderhevig. Batchelor is al opgestapt als de Amerikaanse interesse voor 'You Got Me Anyway' begint en dan besluiten de Sutherland Brothers met sessiemuzikanten de elpee 'Lifeboat' opnieuw in te spelen voor de Amerikaanse en Canadese release. De tweede elpee heet 'Dream Kid' en kan gerekend worden tot het eerste echte Sutherland Brothers & Quiver-verhaal. Als Rod Stewart 'Sailing' niet voor zijn rekening had genomen, zou hier waarschijnlijk het verhaal zijn geëindigd. Inmiddels heeft de groep de overstap gemaakt naar CBS en in 1976 komt 'Arms Of Mary' uit op single. Het is een grote hit in Engeland en een paar Europese landen. In ons land bereikt het de eerste plek op de hitparade. Kort daarop wil Island nog wel een centje verdienen aan het succes en verschijnt 'You Got Me Anyway' voor een tweede maal. In 1977 verschijnt nog een elpee als Sutherland Brothers & Quiver, maar van Quiver is dan nog maar eentje over en de plaat wordt grotendeels ingespeeld door studiomuzikanten.
Dat 'You Got Me Anyway' een grote hit in Amerika is geweest, wist ik voor vanavond niet. Toch kan ik het me helemaal voorstellen want het klinkt ook als Amerikaanse FM-rock. Voor mij valt 'You Got Me Anyway' in dezelfde categorie als 'Shambala' van Three Dog Night (eerder in deze serie). Het is zo'n plaat waarvoor ze de radio uitgevonden zouden kunnen hebben. Als ik hem op zondag in de bakken heb zitten, moet ik hem altijd even draaien.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten