zaterdag 30 april 2022

Singles round-up: april 6



Allereerst bedankt dat jullie in zulke grote getale zijn gekomen. Tja, dit wist ik gisteren ook niet, maar het wordt ontzettend gewaardeerd dat mijn allerbeste vrienden deze surprise party hebben georganiseerd. Ze moeten hebben gelezen dat ik de verjaardag heb gevierd met een eenzame koffie op het terras, een eenzame fietstocht, eenzaam plaatjes kopen en vervolgens eenzaam patat eten in Ruinen. Zo kan ik alsnog mijn verjaardag vieren zoals het hoort op deze zaterdagavond! Ofwel: Als ik uit het werk fiets, staat mijn besluit al vast. Ik cancel de radioshow van vanavond en ga jullie tweemaal trakteren op een 'Singles round-up'. Intussen geniet ik van lekkere 'luxe' koffie (een mokka-variatie van Douwe Egberts), oranje donuts en straks een Cote D'or-reep. Daarnaast de vaste zaterdagrituelen (straks weer een Rijdende Rechter van twintig jaar geleden en misschien een tochtje maken met internationale vrachtwagenchauffeurs, als deze de upload al hebben geplaatst), een beetje extra slaap en bovenal genieten van een vrije zaterdagavond. Daar hoort uiteraard ook muziek bij en ik ga beginnen met de volgende veertien singles van donderdag. Het zouden dertien moeten zijn maar van de dertiende artiest heb ik twee singles gekocht. In het laatste deel hebben we nog twee van die gevallen.

* The J. Geils Band- Come Back (US, EMI-America, 1980)
Waar ken ik dit 'plaatje' van? Nee, ik heb het niet over het muziekplaatje. Ik heb het over het plaatje van de neutrale EMI-America-hoes met daarin het groene Amerikaanse label van deze single. Ik meen even dat ik hem dubbel moet hebben, maar dat is niet het geval. Het is alsof ik deze heel vaak heb gezien. Wellicht een Sunrise-herinnering of heb ik hem meer recent geregeld gezien? Dat laatste lijkt meer aannemelijk maar dan opnieuw... dan had ik hem zeker wel gekocht. Gelukkig is het vinyl! Het kan ook in 1980 nog zomaar styreen zijn. Ik heb ergens een paar hele oude J. Geils Band-elpees liggen maar ken de band voornamelijk van 'Centerfold' en 'Freeze Frame'. Het is een lekker rocknummer en beduidend minder 'flauw' dan de latere hits.

* Ricky Gordon- Such A Night (NL, CNR, 1974)
In de midden jaren zeventig vindt een revival plaats van de rock'n'roll. Het brengt bijvoorbeeld 'Jungle Rock' van Hank Mizell op de hitparade. Ricky Gordon is daar een beetje een voorloper van, zonder hem al teveel credit te geven. In 1974 neemt hij een nummer op dat Elvis tien jaar ervoor de hitparade heeft ingezongen. Waarschijnlijk ook één van Elvis' allerlaatste rock'n'roll-platen. Gordon's versie is een beetje aangepast aan de tijd en het is fijn dat hij niet probeert om als Elvis te klinken. Leuk plaatje!

* The Headboys- The Shape Of Things To Come (Duitsland, RSO, 1979)
Wow! Dit is echt een verrassing voor mij. Ik ken de titel uit het 'Hitdossier'. Als ik de single zie liggen met het Duitse fotohoesje ben ik vlug bereid. Ik heb even snel huiswerk gedaan en zie dat het een Schotse powerpop-groep is dat in Engeland als eendagsvlieg wordt beschouwd. 'Shape' bereikt daar overigens slechts een 45e plek op de hitparade. Nederland heeft nog een tweede deel dankzij de single 'Schoolgirls'. 'Shape' is een zeer aanstekelijk poepje powerpop compleet met een verslavende hook in het refrein. Zeer de moeite waard!

* Hot Chocolate- What Kinda Boy You're Lookin' For (EEG, Rak, 1983)
Hoewel ik me vanavond beperk tot koffie en wellicht een glaasje cola, gaat warme chocolademelk er altijd in. Vooral als de drank is bereid door Errol Brown. Dit is een plaatje dat ik heel in de verte meen te herinneren uit 1983 maar het heeft nimmer een diepe indruk achter gelaten. Toch wel erg fijn om hem bijna veertig jaar later weer eens te horen.

* Terry Jacks- If You Go Away (NL, Bell, 1974)
Hoewel ik best een bericht kan schrijven over de platen van The Poppy Family, is het te minimaal voor 'Een leven met Susan Jacks'. Terry's eerste vrouw en zangeres van The Poppy Family is afgelopen week overleden op 73-jarige leeftijd. Susan doet nog wel mee op het eerste album van Terry (met 'Seasons In The Sun') maar dan is de romance over. 'Keep it light, Terry'. Oh wacht, hij is al begonnen. 'If You Go Away' is een uitkomst voor iemand als mij die geen Frans verstaat, maar verder is het wel erg poppy en mist het de 'soul' van Jacques Brel. De fotohoes trekt me over de streep want verder zou ik zonder dit nummer kunnen leven.

* Freddie James- Get Up And Boogie (UK, Warner Bros., 1979)
Gedurende de tijd dat ik in Hoogeveen in de winkel ben, zijn er twee 'koppels' die allemaal zoeken naar platen voor hun piratenstation. Ik trek wel de aandacht want er zit een gleuf in de rekken en bij een onhandige actie (waar ik natuurlijk patent op heb) schuiven vijftien singles op de grond. Ook ben ik de enige die de moeite neemt om de singles uit het emmertje te halen. Dat zijn platen zonder hoes. Daar komt ook deze van Freddie James vandaan. Alleen al interessant vanwege de Engelse persing. De plaat heeft de ontberingen goed doorstaan. Het wordt weer gezellig op de zondagavond!

* The James Boys- Over And Over (NL, Penny Farthing, 1973)
Kleine knaapjes worden vanzelf grote knapen. Wie zijn of haar oog zou hebben laten vallen op The James Boys zou de evolutie hebben kunnen zien. Het Engelse duo wordt aanvankelijk door Larry Page aangebracht, de man die eveneens verantwoordelijk is geweest voor The Troggs en de start van het Page One-label. 'Over And Over' wordt mede geschreven door Daniel Boone van 'Beautiful Sunday' en de rits singles die ik vorig jaar heb gekocht. Hier zijn het nog jonge knaapjes en 'Over And Over' heeft geen eeuwigheidswaarde. Tien jaar later zijn ze nog altijd actief en dan zijn het volwassen mannen geworden.

* Liverpool Express- You Are My Love (NL, Warner Bros., 1976)
The Beatles is in 1970 uit elkaar gegaan en in de midden jaren zeventig rekent menigeen op een reünie. Platenmaatschappijen maken handig gebruik van deze verwachting want ook Liverpool Express wordt gepresenteerd zodat het de suggestie kan wekken dat het een comeback van The Beatles is. Het komt vrij snel uit dat het een andere band is. Ik heb 'You Are My Love' in 1997 als Engelse persing gekocht. Meteen helemaal klaar dus? Nou, deze single klinkt al vanaf dag 1 niet heel erg lekker en bij recente draaibeurten gaat het steeds meer opvallen. Ik moet maar eens rondkijken voor een upgrade en ik hoop dat deze beter klinkt dan de oude Engelse. Ai, dan merk je dat je de Engelse persing bent gewend. Maar snel eens naar een betere Engelse zoeken en intussen kan ik 'You Are My Love' weer eens draaien dankzij deze single.

* Mai Tai- Female Intuition (NL, Injection, 1986)
Firefox staat weer op het punt van vastlopen en dus heb ik zelf het voortouw genomen. Het stelt me eveneens in staat om de hele plaat van Liverpool Express te draaien. Deze blijft op zijn minst niet steken maar ik ben niet enthousiast over het geluid. De laatste keer dat ik in Hoogeveen ben geweest en bij deze kringloop heb ik 'History' gekocht van Mai Tai. Nu heb ik hier de andere grote hit van het trio te pakken. Ja, iedere gek zijn gebrek, maar ik vind dit wel zulke lekkere muziek voor een zondagavond. Het smaakt me nu trouwens ook, ook al zou ik het nimmer in 'Do The 45' draaien.

* Freddie McGregor- Just Don't Want To Be Lonely (Duitsland, RCA, 1987)
Ik moet eerst de plaat maar eens opzoeken op 45cat want er valt me iets op aan het label. Dat is gedaan... De bewuste Duitse persing staat niet op 45cat. Het hoesje vermeldt Freddie's naam, de b-kant is van Germain All Stars, maar... de Duitse vermeld deze groep ook als uitvoerende op de a-kant. Het is uiteraard gewoon de popreggae-uitvoering van het nummer van The Main Ingredient. Het lijkt een beetje gek op het label maar verder is het gewoon de reguliere uitvoering.

* Mud- Rocket (NL, Rak, 1974)
Waar Ricky Gordon verschoond blijft van de Elvis-imitaties daar windt Mud er geen doekjes om. Dankzij de achterkant van het fotohoesje ben ik weer up-to-date met de biografische details over de leden inclusief informatie welke alleen bruikbaar is voor de vrouwelijke fans. Ik moet bekennen dat ik me nooit echt heb verdiept in Mud en ken de nummers dus ook niet een voor een uit mijn hoofd, maar 'Rocket' is wel een van de leukere variaties op het 'Dynamite'-thema.

* Juice Newton- Love's Been A Little Bit Hard On Me (EEG, Capitol, 1982)
De opvolger van 'Queen Of Hearts' dat ik altijd een leuk nummer heb gevonden. Dit is overigens niets minder.

* Helen Reddy- No Sad Song (NL, Capitol, 1972)
* Helen Reddy- Delta Dawn (NL, Capitol, 1973)
Ik kom eerst het lege fotohoesje tegen van 'No Sad Song' en daarna de single. Of is het andersom? Daarna komt ook 'Delta Dawn' nog op mijn pad. Het hoesje van 'No Sad Song' wijkt nogal af van de EMI-methode uit de vroege jaren zeventig. Op de achterkant staan twee albums van Helen Reddy welke promotie verdienen en een leuk klein Engels verhaaltje om Europa voor te stellen aan de nieuwe superster uit Amerika. Reddy is dan pas door gebroken dankzij 'Jesus Christ Superstar'. Ik mag 'No Sad Song' wel! Ja, 'Delta Dawn' mag er eigenlijk ook best zijn. Met de liedjes zit het altijd wel goed want Reddy heeft de keuze uit de beste songwriters en hun liedjes. 'No Sad Song' is uit de pen van Carole King en Toni Stern en 'Delta Dawn' is van de Amerikaanse Alex Harvey van 'To Make My Life Beautiful'. Ik had geen hoge pet op van de singles maar ze vallen me honderd procent mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten