dinsdag 5 april 2022

Week Spot: James Brown


Het bericht voor de Week Spot kan ik zo lang maken als ik wil, maar ook zo kort mogelijk. Ik denk dat ik het naar het laatste neig. Morgen gaat een barre dag worden met, zoals het nu staat, vieze motterige regen gedurende de dag. Een fikse regenbui ben ik wel tegen bestand maar aanhoudende regen maakt dat je echt doorweekt raakt. De Week Spot is een voortzetting van de 'Tune Of The Week' en dat hoort een favoriet soul-plaatje te zijn. Wat doet James Brown dan in de Week Spot? Hem associeer ik het meest met de funk? Mark heeft 'World' in de '5-4-3-2-1' en ik neem het mee als 'kassakoopje'. Is het niet iets voor de soul-collectie? Dan stop ik het gewoon in de algemene jaren zestig-bak. Geen enkel probleem! Toch vraag ik me wel af waarom Mark deze single aanbiedt als het pure funk moet zijn? Als de plaat arriveert, val ik van de ene verbazing in de andere. Vóór 1969 heeft ome James enkele platen gemaakt die gemakkelijk in de 'soul' kunnen, maar vanaf dat jaar gaat hij zich meer en meer bedienen van de funk. Vandaar dat ik niet veel verwacht van 'World'. De verrassing is dan extra aangenaam! 'World' van James Brown is deze week de Week Spot.

Ik zou Wikipedia kunnen aan zetten en door de verschillende decennia heen kunnen kruipen in de muzikale geschiedenis van James Brown. Ik zou honderduit kunnen vertellen over alle vergrijpen waar hij voor heeft vastgezeten. De man is ons jaren geleden ontvallen en dus hoef ik niet beslist 'Een leven met James' te bewaren voor een sterfdag. Ik ga dit laatste dus doen zodat het bericht ook enigszins kort en bondig kan blijven. Intussen gooit Firefox het bericht ook nog eens vijf minuten dicht, maar we zijn er weer. In mijn geboortejaar is James Brown bezig zijn funk aan het door ontwikkelen zonder dat hij in de val van de disco loopt. In ons land is 'Sex Machine' dan opnieuw een hit. Voor de rest maakt James in de late jaren zeventig vooral muziek voor een kleine schare liefhebbers en blijft hij een tijd lang buiten de grote schijnwerpers. In 1986 maakt hij een comeback met 'Living In America' en ik denk dat ik hier voor het eerst verneem van James Brown. En dan is er nog dat concert in Sneek dat nooit heeft plaatsgevonden of misschien wel nooit heeft bestaan?

In de late jaren tachtig zijn er wel meerdere 'stunts' in Sneek. Zo herinner ik me nog een Franse week waarbij de opening zou worden voltrokken door Brigitte Bardot. Ze is niet komen opdagen. Rond dezelfde tijd is eveneens sprake van een concert van James Brown in Sneek. Het zal plaats hebben in de oude Philips-hal op het industrieterrein van Sneek. Ik kan me de posters op de bushokjes nog voor de geest halen, maar verder...? Ik heb eens het verhaal gehoord dat James vanuit het raampje van de limousine keek naar de troosteloze omgeving van Houkesloot (het industrieterrein in Sneek) en dat hij zijn chauffeur de opdracht heeft gegeven om weer direct terug naar het vliegveld te rijden. Of James ooit in Sneek is geweest? Geen idee. Eveneens geen idee hoe het zit met de mensen die een kaartje hadden gekocht? Ik heb een paar jaar geleden nog eens Google ondersteboven gehouden maar kan niets meer vinden over, al dan niet, een optreden van James Brown in Sneek.

The Moody Blues, daar zijn ze weer, coveren in de beginperiode een aantal nummers van James Brown en ik denk dat ik zo het wereldje kom binnen rollen. In de jaren negentig kom ik regelmatig oude singles tegen van James en neem ze mee als ze een beetje betaalbaar zijn. 'Hot Pants' heb ik jaren lang op een cassettebandje staan en 'Sex Machine' wordt al snel een favoriet bij optredens. Overigens beginnen de optredens pas in 1997 dus later meer daarover in 'Het zilveren goud'. James Brown is meteen bij het eerste optreden vertegenwoordigd. Het is omstreeks 2006 als ik een maandelijkse residentie heb in Café De Singel in Zwolle als ik kennis maak met een James Brown-verzamelaar en dj die uren lang kan doorgaan in de 'Sex Machine'-groove met verschillende platen en producties. Het is leuk voor de 'novelty', maar na een half uur ben ik de groove goed zat. Ik leer James' periode in de midden jaren zeventig waarderen middels een verzamelelpee. Met de soul-hobby verdwijnt James Brown steeds meer naar de achtergrond. Onterecht? Ik kom in 2015 'Goodbye My Love' tegen maar het voelt als 'verraad' om het in de Blauwe Bak te zetten. Wellicht dat ik de plaat nog eens een kans moet geven. Vorig jaar heb ik 'Money Won't Change You' gekocht omdat ik me geen buil kan vallen. De plaat komt met fotohoesje en Mark heeft het dermate zonnig geprijsd dat ik denk dat ik hem niet goedkoper in Nederland ga vinden. Het plaatje staat desondanks gewoon in de Blauwe Bak (in de bakken met de Europese 'originals'). Nu is daar 'World' bij gekomen.

Het is helemaal het juiste moment voor 'World'. Het is een 'interessante tijd', met een verwijzing naar de Chinese vervloeking. 'Moge u leven in interessante tijden' is iets dat je je beste kameraad niet toewenst. Een 'interessante tijd' is een periode van grote strijd en verandering. Hoewel ik Soul-xotica probeer te houden als de slaapkamer in 1989 met muziek en typemachine en ver verwijderd van de actualiteit, is het alsof 'World' nog net even meer een lading mee krijgt in 2022. En let wel: Dit had ik tussen kerst en oudjaar niet kunnen voorzien! Omdat ik weet dat singlehoesjes.nl een fraaie collectie fotohoesjes heeft van James Brown, heb ik hier het fotomodel uitgezocht. Mijn exemplaar is echter de originele Amerikaanse King en deze komt in een neutraal hoesje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten