dinsdag 4 januari 2022

Week Spot: Eddie Money


Het is niet de eerste keer dat hij de beoogde kandidaat is voor de Week Spot. Ik heb sinds juli geregeld eraan gedacht om de plaat vroeg of laat tot Week Spot te maken, maar ja...? Eddie Money is niet heel erg een soulartiest. Sterker nog: De term soul wordt nergens in zijn biografie genoemd. Maar ook Money is een man die met zijn tijd mee moet van de platenmaatschappij en dat betekent dat hij ergens rond 1978 moet inhaken op de disco-rage. Hij doet dit dan weer niet met een ordinaire stamper, maar gebruikt zijn creativiteit om aan de wens te voldoen zonder dat hij zijn ziel hoeft te verkopen. Er zal overigens helemaal niemand rijk worden van deze plaat en dat maakt het opeens weer interessant genoeg voor de Week Spot. Een niet bepaald obscure artiest met een grotendeels vergeten plaatje dat naadloos past tussen de soulvolle aankopen uit de jaren zeventig van de afgelopen maanden. Als Eddie niet zo beroemd was geweest, had ik wellicht een 'cover-up' gemaakt van de plaat. Ik 'mis' ieder jaar een plaat bij de samenstelling van de Blauwe Bak Top 100 en vorig jaar ben ik nog net op tijd om een plaat toe te voegen. Dit jaar is het reeds een paar dagen na de uitzending als ik ook de lijst heb gepubliceerd op Soul-xotica. Jammer maar helaas, ik heb Eddie Money helemaal over het hoofd gezien. Dat heeft er wellicht mee te maken dat ik ook een 'upgrade' van 'Baby Hold On' heb gekocht en ik bij de naam van Eddie in de lijst meteen aan dit plaatje heb gedacht. Toch wil ik dit plaatje van Eddie Money graag een week in de schijnwerpers hebben: 'Maybe I'm A Fool' uit 1978.

'Take Me Home Tonight' staat al sinds jaar en dag in de verzameling en 'Baby Hold On' is een favoriet om te draaien op de radio. Toch raak ik over het algemeen niet erg opgewonden als ik een single zie van Eddie Money. Dan is het begin juli en ben ik bij de kringloopwinkel in Steenwijk. Hoewel de singles met 1,50 euro een beetje aan de hoge kant zijn, trekt deze Engelse persing me aan en ik besluit het gokje te wagen. Hoewel ik de zondag erna 'The Vinyl Summer Spirit' over 1978 doe, komt Eddie niet aan bod en de 'Singles round-up' is pas na het weekend. Ik verwacht rock in de stijl van 'Baby Hold On', maar dan minder aantrekkelijk. Ik ben blij verrast door het resultaat. Eddie slaat hierop een brug tussen pop en soul. Het is opvallend weinig rock en zou met een beetje moeite 'crossover-soul' genoemd kunnen worden. Het is desondanks een beetje pijnlijk om deze aan de koffers toe te voegen en dus plaats ik het in de reserve-Blauwe Bak. Dat is dan meteen ook het euvel dat de plaat parten speelt bij de samenstelling van de Top 100. Ik heb hem gewoon helemaal over het hoofd gezien terwijl de plaat met een beetje mazzel wel in de Top 100 zou kunnen hebben staan.

Edward Joseph Mahoney is zijn volledige naam en hij wordt geboren op 21 maart 1949. In de vroege jaren zestig komt de rock'n'roll zijn leven binnen en begint op straat te zingen. Zijn eerste highschool is geen succes, hij rond de tweede wel succesvol af. Mahoney is meer bezig met muziek en meisjes versieren dan dat hij zich in de schoolbanken ophoudt. Het lijkt een logische stap voor Edward om zijn grootvader, vader en broer te volgen in hun loopbaan en opgeleid te worden tot politieagent. Tijdens deze opleiding komt Mahoney met zichzelf in conflict. Zijn bandmaten willen niet een agent in de gelederen hebben en hij ziet zichzelf niet met een kort koppie in een politietenue lopen. In plaats daarvan laat hij zijn haar groeien, het is per slot van rekening 1968, en besluit het te proberen als rockmuzikant. Zijn vader is allerminst gelukkig met zijn besluit en scheurt de Jimi Hendrix-posters van Eddie's muur. Hij vertrekt naar Californië waar hij zanglessen neemt en zijn professionele naam aanneemt. Money is immers Mahoney met twee ontbrekende letters en bovendien siert deze naam hem omdat hij voortdurend blut is.

Zijn loopbaan komt echter pas in de midden jaren zeventig tot een piek. Hij mag onder andere Santana 'supporten' bij een lokaal optreden en krijgt hierdoor een contract bij Columbia (de Amerikaanse CBS). Met 'Baby Hold On' is het meteen helemaal raak. Het nummer is gemaakt voor de populaire rockzenders in Amerika en ook Europa gaat enigszins overstag voor Money. 'Maybe I'm A Fool' blijft net buiten de top twintig van de Billboard steken en doet een heel klein beetje in Australië en Canada. Op 31 maart 1979 verschijnt de plaat in Nederland en ook Engeland mag mee genieten van een release. Hoewel ik de Engelse persing heb, vind ik het voor de foto wel aardig om de Nederlandse fotohoes te gebruiken. In 1982 speelt hij in op het succes van MTV met een paar hilarische video's en in 1987 zal hij nog eenmaal knallen met 'Take Me Home Tonight'. Daarin zit een stukje tekst uit 'Be My Baby' van The Ronettes en Ronnie Spector is bereid om het opnieuw in te zingen voor de hit.

Mondy heeft gedurende zijn carrière verschillende malen problemen met chemische substanties en alcohol. Doordat hij een ander middel aan ziet voor cocaïne moet hij in de begin jaren tachtig opnieuw leren lopen. In het begin van de nieuwe eeuw zet hij voorgoed een punt achter zijn drank- en drugsgebruik. Wel rookt hij altijd als een schoorsteen en dit, in combinatie met zijn vroegere middelengebruik, maakt dat zijn lichaam vatbaarder is voor ernstige ziektes. Hij overlijdt op 13 september 2019 aan de gevolgen van kanker en is dan slechts zeventig jaar geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten