maandag 10 januari 2022

Van het concert des levens: 1986


Het is morgen op de kop af een maand nadat ik de aflevering over 1985 heb gepubliceerd en dit ligt wel in de planning. Tweemaal per maand een tripje terug in de tijd is wel acceptabel voor mij en natuurlijk heb ik in december nog andere drukte in het weekend. Ook dit weekend in januari 2022 heb ik het 'druk', maar het is alleen maar gezellige drukte. Gistermiddag heb ik met W. gewandeld in Steenwijk. Ze wil steeds naar het bos, maar dat is nogal een flinke wandeling vanaf Steenwijk. De ervaring leert me dat als we eenmaal in het bos zijn ze vaak alweer terug wil. Tja, dan loop ik liever in een omgeving die ik meteen mooi vind. Ik heb haar vorige week voorgesteld om een wandelingetje te maken in de Oostermeenthe waar ik sinds jaar en dag ieder paadje en steegje ken. Op de Parallelweg stel ik nog een bochtje voor, maar dan heeft zij wel weer genoeg van het wandelen. We zijn een goede twee uur onderweg geweest inclusief een koffiestop van mijn zijde op een bankje achter de Achterslagen. Ik ben eerst van plan om in Steenwijk een paar boodschapjes te doen, maar ik fiets om vijf uur alweer uit Steenwijk en besluit het in Havelte te doen. Nu lijkt het opnieuw het mooiste weer van de wereld en ik heb wel een klein boodschapje. Ik weet alleen niet of het een wandeltochtje naar Havelte wordt of op de fiets naar Dwingeloo? Ik heb tijden tegen bijvoorbeeld 1984 en 1985 aan gehikt, maar 1986 is een stuk sneller klaar. Een heel klein lichtpuntje in mijn lagereschooltijd.

Het 'verval' zet mijns inziens al in de midden jaren tachtig in. Dat gebeurt als de eerste twee jaren kleuterschool reeds als 'groepen' worden aangeduid. In mijn tijd heb je gewoon twee jaar de tijd om jezelf klaar te stomen voor het echte onderwijs en in de nieuwe situatie moet je na een jaar al aan bepaalde criteria voldoen om over te gaan naar groep 2. In 1985 ga ik over van de vierde klas naar groep zeven. Hoe zit het ook alweer precies? Er staat me iets van bij dat we in deze tijd afscheid op school hebben gehad van de juf van de eerste klas. Ze is een paar maanden later alweer terug en, nee, het heeft niets met zwangerschap of iets dergelijks van doen. Doordat een aantal klassen en/of groepen in elkaar schuiven, is daar opeens een vacature voor een nieuwe leerkracht. Zo kan het gebeuren dat ik twee jaar een meester Van Der Veer heb, maar dan twee totaal verschillende mensen. Ik ben in 1986 uiteraard nog maar elf en iedereen met een beetje gezag oogt meteen drie keer ouder. Pas toen mijn nichtje vrijwel direct van school zelf voor de klas ging staan, begon ik me te realiseren dat ik in mijn eerste schooljaren ook twee in dezelfde situatie heb gehad. Juf Hennie van de kleuterschool is zelfs nog getrouwd in dat jaar. In 1985 maken we kennis met de 'nieuwe' meester Van Der Veer, die we meteen 'meester Jan' mogen noemen. En dat is al erg opzienbarend!

Meester Jan moet van de leeftijd van mijn oudste broer zijn en goed beschouwd, hebben ze wel overeenkomsten. Ze zijn beide namelijk jong in de jaren tachtig. Meester Jan heeft een weekendbaantje op een camping. Ik geloof dat de Landrover ook van de camping is, maar meester Jan gebruikt het als dagelijks vervoermiddel. Daarnaast heeft hij een héle oude Saab 96. Meester Jan luistert naar popmuziek en met name naar oudgedienden als Johnny Nash en Solomon Burke, maar ook bij 'I Save The Day' van Roberto Jacketti & The Scooters gaat de radio hard. Bij meester Jan mag nét een beetje meer als bij de overige leerkrachten. Geen kwaad woord over hen, maar hier is toch al een nieuwe generatie aan het werk. Meester Jan moedigt vooral de creativiteit aan en met het oog op op Vaderdag en Moederdag worden hele lesblokken opgegeven ten behoeve van handvaardigheid. Het vak kan mij gestolen worden want ik hou niet van vieze handen en gepriegel met schaar en lijm. Als we eens een auto moeten maken uit geribbeld karton ben ik binnen een half uur klaar. Natuurlijk is het een prul en meester Jan zet me bij een paar creatieve kinderen neer. Zij helpen me vervolgens een prachtige replica van een Kever te bouwen. Bij een andere meester of juf zou ik een onvoldoende hebben gekregen, maar meester Jan steekt net ietsje meer energie erin. Hij nodigt ons ook eens uit om bij hem langs te komen. Dat is iets dat je in 2022 niet meer kan voorstellen en wat bij de overige meesters en juffen ook ondenkbaar zou zijn, hoewel deze dan weer gewoon in het dorp wonen. Meester Jan laat ons de camping zien waar hij werkt. Ik weet niet wat de andere kinderen die avond hebben gedaan maar meester Jan weet mij meteen te vermaken door me de meest recente editie van het Friese molenboek te geven. Aan deze herinnering is een plaat verbonden, maar niet degene die boven dit bericht staat. Ik ben ergens van plan om binnenkort weer een aflevering van de Top G-duizend te doen en daarbij zal ook deze plaat ter sprake komen. Het onderwerp wordt niet zomaar een 'all time favourite'.

In 1986 wordt in Hommerts een rommelmarkt gehouden ten bate van de voetbalclub. Daar vind ik één single en een cassettebandje. De laatste is een jaren zestig-compilatie maar dan met nagespeelde hits door onbekende artiesten. Ik maak zo kennis met een hoop liedjes waarvan ik pas later de originelen zal leren kennen. 'Yellow River' van Christie staat me nog goed bij van het bandje. De single is 'Yesterday' van The Beatles. De vorige eigenaar (m/v) is creatief geweest met het hoesje, maar de plaat is in een uitmuntende staat. Ook deze staat niet boven het bericht. Waarom dan Het Goede Doel? Na een tweetal zomers met vooral dagtripjes gaat het gezin Louwsma een weekje met vakantie. Dat is dan overigens alleen mijn broer en ik samen met onze ouders. Mijn oudste broer is dan al naar Denemarken vertrokken en mijn zus gaat naar Vlieland met haar vriendje en zullen kort daarna verloven. 'Vriendje' is inmiddels een bonus-broer geworden en al bijna veertig jaar in de familie. Mijn ouders zijn een weekend naar een hotel geweest in Slenaken en dat inspireert deze vakantie. We huren een appartement op de Schilberg dat ik in 2014 niet meer terug kan vinden. Er zijn verschillende platen uit deze tijd die me meteen terugnemen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan 'Ti Sento' van Matia Bazar, maar de uitschieter is deze van Het Goede Doel. Ook omdat mijn broer een 'fan' van de groep is, is het meteen muisstil in de auto als deze plaat voorbij komt. Opvallend aan het nummer is het lange outro dat volgens mij even lang is als het liedje zelf. En ik herinner me altijd weer de meligheid van mijn broer die dan zestien is. Hoe koud het ook is, hij draait altijd het raampje van de auto naar beneden als Henk 'ik had alleen behoefte aan wat frisse lucht' zingt.

De juf is alweer binnen een jaar terug en dan is meester Jan overbodig geworden. Ik heb eens begrepen dat het ermee te maken heeft dat we té weinig leren bij meester Jan buiten de creatieve vakken om. Het voelt, hoe dan ook, als een korte vakantie in de verdere saaie schooltijd. Meester Jan vindt werk op een basisschool in het zuidoosten van de provincie en verdwijnt van het toneel. Groep 7 komt dan samen met groep 8 bij de hoofdonderwijzer. Dat is een schril contrast hoewel ik er altijd van overtuigd ben geweest dat deze meester het beste met ons voor heeft gehad en dat zijn driftbuien hem wel eens in de weg hebben gestaan. In de volgende aflevering ga ik tweemaal feestvieren, pennenblikjes ontwijken in de schoolbanken en maak ik de overstap naar het voortgezet onderwijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten