woensdag 28 maart 2018

Het zilveren goud: maart 1993 deel III



In de vorige aflevering hebben jullie kennis gemaakt met Peter. Hij zoekt via uitzendbureau Start iemand op afroep om hem te assisteren bij het plaatsen van kanteldeuren in garageboxen. Hoewel de eerste keer ons beide niet is bevallen, besluit hij het nog eens te proberen. En daarna nog eens en nog eens. Het gaat de laatste keren vaak buiten Start om en dat is precies hoe hij het wil spelen: Zwart, onverzekerd en dergelijke. Vaak belt hij 's avonds om half zes om te laten weten dat hij me de volgende dag kan gebruiken. Dat is zéér ongeregeld en dus moet ik intussen nog steeds blijven rond kijken naar een andere betrekking. Het is een dinsdag in maart 1993 als ik weer een ronde langs de uitzendbureaus heb gemaakt dat ik de dag laat eindigen bij Golden Years. Deze is inmiddels verhuisd naar de overkant: Het oude pand van Sunrise Records. Op de plek waar de 'stuffies' werden gebruikt, heeft Klaas nu zijn werkplaats. De winkel is nog net zoals in de tijd van Sunrise. Hij biedt me deze middag een doosje singles aan waar ik wel eens tussen mag sneupen. Ik herken enkele platen als 'de singles van een gulden' van Twister, de partij waar ik in 1989 wekelijks door heen worstelde. Om een lang verhaal kort te maken: Over twee maanden neem ik de volledige partij over en dan krijg ik het 'druk' met 'Het zilveren goud'. Op deze dinsdag zoek ik een stapeltje uit die ik nog per stuk moet afrekenen: Allemaal singles zonder fotohoes en sommige in een twijfelachtige staat.

Ik heb de partij vorige week al afgetrapt met de nummer 1120: Het origineel van 'You Got Me Anyway' van Sutherland Brothers & Quiver. Ik noem dit 'het origineel' omdat ik ook de 1977-persing met fotohoes in de collectie heb staan. Zoals gezegd zijn sommige platen in een ronduit beroerde conditie en dat is geen wonder. Ik ga reeds sinds 1989 door deze bakken en wie weet hoeveel andere verzamelaars er tussen hebben gesneupt? Het aanbod is zeer divers: Jaren vijftig tot en met 1989/90. Op deze dinsdagmiddag zoek ik alvast de krenten uit de pap. Laat me de eerste vijf aan jullie voorstellen.

1121 Ain't Got No - I Got Life-Nina Simone (Duitsland, RCA Victor, 1968)
1122 Snake In The Grass-Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich (NL, Fontana, 1969)
1123 Jolita-Rob Hoeke Rhythm & Blues Group (NL, Jolita, 1968)
1124 Hold Down, Mother One Ton-The Kingstonians (NL, Negram, 1970)
1125 Longing-Danny Street (UK, CBS, 1967)

Nina Simone, Dave Dee en The Kingstonians heb ik later mét fotohoes gevonden. The Kingstonians is een stokoude reggae-single waarvan de b-kant, 'Sufferer', achteraf gezien de grootste klassieker is in het genre van de skinhead-reggae. De plaat is op het flinterdunne Negram-vinyl en 'golft' daardoor een beetje. Het geeft zo'n reggae-single alleen maar meer karakter en dit oude exemplaar wacht op een enkele reis naar Engeland. Danny Street is een geval van 'leuk op papier', maar het is nogal een 'crooner'.

1126 Sea Side Shuffle-Terry Dactyl & The Dinosaurs (UK, UK, 1972)
1127 Far Far Away-Slade (NL, Polydor, 1974)
1128 The Letter-Fickle Pickle (NL, Explosion, 1972)
1129 Get Ready For Love-Paintbox (NL, Young Blood, 1970)
1130 The Things We Do For Love-10CC (NL, Mercury, 1976)

Terry Dactyl heb ik later als Nederlandse Decca met fotohoes gekocht, hetzelfde geldt voor een Belgische Slade. Paintbox koop ik omstreeks 1995 met fotohoes en deze heeft tot een jaar geleden in de Blauwe Bak gestaan. Dat komt omdat het nummer voorkomt op de 'Northern Soul Jukebox'-dvd die me vanaf 2012 enkele jaren zoet houdt. Waarom de platen zo kriskras door elkaar staan en waarom de Fickle Pickle-singles niet samen worden genoemd? In de eerste jaren van het verzamelen probeer ik de exacte volgorde aan te houden van welke single ik het eerst heb uitgekozen enz. Ziekelijk!

1131 Fool For Your Loving-Whitesnake (EEG, EMI, 1990)
1132 Love Is Just A Four Letter Word-Joan Baez (Frankrijk, Vanguard, 1969)
1133 Isn't It Time-The Babys (NL, Chrysalis, 1977)
1134 Watching The Detectives-Elvis Costello (NL, Stiff, 1977)

The Babys heb ik later mét fotohoes gekocht. Qua staat zijn de meeste Chrysalis-singles inwisselbaar. Een technicus bij de lokale omroep van Sneek leert me het eens en het is me sindsdien gaan opvallen: Gewone Europese Chrysalis-singles zijn erg vatbaar voor 'cue burn', iets dat je normaliter alleen treft bij styreen-singles. Hij raadt me dan ook ten sterkste af om Chrysalis-singles scherp te stellen door ze terug te draaien. Het zijn niet exact dezelfde singles als waar ik in 1989 doorheen blader bij Twister, want Whitesnake (bijvoorbeeld) wordt op dat moment nog mét fotohoesje uitgeleverd bij Looper of Minkema. Het overgrote deel van de partij die ik in juni koop, zijn 'oude bekenden'.

1135 Maybe I'm Amazed-Fickle Pickle (NL, Philips, 1970)
1136 Lovely Loretta-The Buffoons (NL, Imperial, 1968)
1137 Seagull-Love Sculpture (NL, Parlophone, 1969)
1138 Out Of Sight Out Of Mind-Shocking Blue (NL, Pink Elephant, 1971)

Fickle Pickle koop ik in 2014 in een betere staat, maar nog steeds geen fotohoes. Love Sculpture verkrijg ik in 1997 beter dankzij de Duitse persing op Odeon en bovendien heeft deze een fotohoes. Bij Shocking Blue heb ik mijn twijfels, het fotohoesje komt me wel erg bekend voor... Volgende maand staan 48 singles op het programma. Ik heb eerder vanavond besloten ze uit te smeren over de vier woensdagen: Twaalf singles per week en 'updates' voor wat betreft de twaalf ambachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten