woensdag 14 maart 2018

Het zilveren goud: maart 1993 deel I



Ik kijk voor de aardigheid even in de groene brievenbus als ik vroeg op de ochtend de container aan de weg zet. Eigenlijk verwacht ik geen post te treffen en dan...? Een pizzadoosje met singles! Mark had op Facebook beloofd nog een bevestiging te sturen als hij het pakketje naar het postkantoor bracht. Ik kreeg maar geen bericht van hem en voor dat ik het in de gaten heb, ligt het pakket in Uffelte. De eerste gang door de 28 singles leert me dat Mark me goed kent óf dat we dezelfde smaak delen. Ik heb ongeveer de helft gedraaid en dat is soms wel even slikken. Er zitten nogal wat 'hangers' tussen, maar ik heb desondanks al een paar aardige b-kantjes gevonden die de schade goed maken. O ja, welke schade? De platen zijn goed beschouwd iets meer dan een pond per stuk en daar hoef je in Engelnd evenmin veel van te verwachten. Ik ga vanaf vrijdag de 'Singles round-up' in vier delen aan jullie presenteren. Vanavond het eerste deel van 'Het zilveren goud' van deze maand. Ik koop in maart 1993 maar liefst 54 singles en dat maakt drie mooie afleveringen van achttien singles elk. Laten we maar snel beginnen?

Het werk op de zuivelfabriek is reeds een paar weken ten einde. Vanuit huis word ik gemotiveerd om eens in de twee dagen een ronde te maken langs de uitzendbureaus. Die inzet wordt beloond! Het zal ongeveer vijftien jaar geleden zijn geweest dat ik word uitgenodigd voor een barbecue van een toenmalig vriendenclubje in Gaasterland. Ik ontmoet daar iemand die me meteen lijkt te herinneren. Hij werkt in 1993 voor een uitzendbureau en weet het te beamen. ,,Gerrit komt straks weer binnen", zeiden de collega's tegen elkaar. ,,Het is alweer twee dagen geleden". Een kwartier later zou ik dan inderdaad ook binnenstappen. Is het ooit vervelend geweest? ,,Nee, zeker niet! We hadden nu eenmaal weinig van zulke klanten. Met als resultaat dat we je ook meteen ergens naartoe stuurden toen we de vacature binnen kregen". Welke functie het is geweest? Dat weten we beide niet meer in 2002 of 2003. Er is alleen werk 'op afroep' en dat betekent dat ik overal maar één keer hoef komen opdagen. Later in de maand word ik door uitzendbureau Start naar iemand gestuurd die kanteldeuren plaatst in garageboxen. Het werkterrein is vooral de nieuwbouw in Almere en later zullen we ook nog een klus krijgen in Hoogezand. Dat is voer voor later! De eerste twee singles zijn van zo'n doordeweekse dag als ik langs de uitzendbureaus ben geweest en eindig bij Golden Years. De volgende drie zijn de eerste van een bezoek aan de vlooienmarkt in de Sneker veemarkthal.

1085 Angel Of The Morning-Merrilee Rush (US, Bell, 1968)
1086 Halo Of Flies-Alice Cooper (NL, Warner Bros., 1973)
1087 Street Fighting Man-The Rolling Stones (NL, Decca, 1968)
1088 Lily The Pink-The Scaffold (NL, Parlophone, 1968)
1089 Drums Of Bora Bora-The Walkers (NL, Killroy, 1974)

In 1993 geen fotohoesjes voor bovenstaande. Alice Cooper is na jaren in De Buze en op tuinfeesten flink versleten en daarbij pas ik in 2015 een 'upgrade' toe, nu met keurige fotohoes. Ik had al eens eerder een lege fotohoes gevonden en deze gebruikt voor 1086. The Scaffold ontbreekt tegenwoordig in de verzameling. Het is het uiterste begin van 'The Vinyl Countdown' in 2013. Ik heb nog geen webcam en rook nog niet in de woonkamer in Nijeveen. Ik ga wel eens even snel een peukje roken tijdens de show en dat is eens het geval als ik The Scaffold draai. Dan blijft het ellendige ding hangen en ruimt binnen een minuut de volle chatroom op. De plaat heb ik toen in twee stukken geslagen en ben vergeten hem nog eens te vervangen. The Walkers is eigenlijk een promo met een nummer van The Classics op de keerzijde. Het heeft een neutrale maar dichte hoes van Telstar. Ik reken het stiekem tot de fotohoesjes.

1090 The Stealer-Catapult (NL, Polydor, 1975)
1091 Freddie's Dead-Curtis Mayfield (NL, Curtom, 1971)
1092 Ob La Di, Ob La Da-The Beatles (NL, Apple, 1969)
1093 Kensington High Street-Dead Sea Fruit (UK, Camp, 1967)

Wederom geen fotohoesje te bekennen. Dan twijfel ik even of ik de fotohoes van The Beatles niet in Havelte heb gevonden? Even gekeken ten tijde van de sleuteloverdracht in Uffelte en, jawel, drie fotohoesjes van The Beatles en...? Het fotohoesje van 'Street Fighting Man'! Curtis Mayfield heeft als manco dat het blijft steken halverwege waardoor het nimmer Blauwe Bak-waardig zal worden. Of zullen we dat tóch nog eens recht zetten? Dead Sea Fruit is een geval van 'leuk op papier'. Het klinkt gewoon veel té duf om leuk te zijn, maar het is wel een apart ding om het voor relatief weinig op de vlooienmarkt te vinden.

1094 The Band-Swinging Soul Machine (NL, Polydor, 1969)
1095 Run To Me-Bee Gees (NL, Polydor, 1972)
1096 The Stealer-The Free (NL, Island, 1970)
1097 Fat Jack-Hearts Of Soul (NL, Park, 1969)
1098 Isn't It About Time-Stephen Stills - Manassas (NL, Atlantic, 1973)

Swinging Soul Machine heeft niet alleen een fotohoesje maar ook een 'vast' label met enkel een 'elpee-gaatje' in het label. Dat is zéér ongebruikelijk voor een Polydor-single uit 1969 en ik heb het altijd ingeschat als een promo of wellicht een foutieve persing. De plaat draait er niets minder om en wordt er kwalitatief niets beter van. Bee Gees is me door mijn zus beloofd. Zij heeft haar exemplaar gekocht in de tijd dat Lee Towers en Anita Meyer met het nummer in de Top 40 staan. Ik kan de single nog goed voor de geest halen. Een gaaf exemplaar met fotohoes en dat is vele malen beter dan deze oude 'verrotte' single uit 1993. Hearts Of Soul koop ik in 1993 zonder fotohoes, maar zal hem later eens vervangen door een exemplaar mét hoes. Manassas komt direct met de juiste fotohoes.

1099 Count Me In-Blue Mink (NL, Regal Zonophone, 1972)
1100 I Was Raised-Xit (NL, Rare Earth, 1972)
1101 You Sexy Thing-Hot Chocolate (NL, Rak, 1975)
1102 Everything's The Same-Billy Swan (NL, Monument, 1975)

Ik hou me keurig aan de achttien singles per keer, ook al valt één single van de vlooienmarkt net buiten dit bericht. Op de 1103 moeten we dus een week wachten. Zowel Blue Mink als Xit komen in de gebruikelijke 'fotohoesjes' van EMI uit die tijd: Titels op gekleurd papier. Hot Chocolate en Billy Swan hebben beide echter wel een hoes met een afbeelding van de boosdoeners.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten