dinsdag 15 juli 2014

Week Spot: Just Brothers



Nadat ik heb gepubliceerd, klik ik nog altijd even de pagina aan om te kijken of ik de juiste opmaak heb gebruikt. Daarna mogen jullie nog vijfenvijftig maal klikken en dan... zit Soul-xotica op de 50.000. Dat gaat dus binnen nu en morgenavond gebeuren. Dus begin ik vandaag met een woord van dank aan jullie, mijn liefste lezers en volgers. Als Blogspot een hitparade heeft dan staat Soul-xotica niet daarin, want er zijn mode-blogs die vijftigduizend per week hebben. Voor een dagelijks weblog over een hobby in het Nederlands, waar bovendien niks 'valt te halen', is het een aantal waarvoor ik het doe! De 'Battle Of The Bettys' tussen Lee en mij heeft gisteravond zijn tweede ronde gekregen en... er zijn geen verliezers of winnaars. Ook Lee wist negentien 'unieke' soul-zangeressen met de naam Betty in een uur te krijgen. We staan quitte. Komende zaterdag wil ik een volledig instrumentale Do The 45 maken en daar hoort een instrumentale Week Spot bij. Ik had de single vanwege Eloise Laws gekocht, maar het is het b-kantje dat populair is geworden sinds de aanschaf. Dus mag de oerklassieker 'Sliced Tomatoes' van Just Brothers een week de titel Week Spot dragen.

Dansers zijn doorgaans dol op instrumentaal werk. Zelf weet ik uit discotheken en clubs dat woorden soms 'in de weg' kunnen zitten. Je lichaam en voeten zijn geconcentreerd op het ritme en een rare echo van de zang kan je zomaar uit de groove halen. Toch geeft zang vaak kleur en identiteit aan een groove, zeker in een discotheek. Om op de bank naar een dergelijke mix te luisteren zou doodsaai worden als je alleen maar de kale beats hebt. Om beide partijen van dienst te zijn, is het al snel een gewoonte om op de b-kant van een single de instrumentale kant te zetten. Bovendien is het apart opnemen van een instrumentale track nóg ergens goed voor. Iets dat vooral in de late jaren zestig veel is gedaan. Als de vocale versie flopt, kun je namelijk het instrumentale nummer met bijbehorende rechten altijd nog voor een grijpstuiver verkopen aan een andere platenmaatschappij. Op die manier verdiende een maatschappij íets terug, ook al zijn instrumentale banden verkocht voor dertig dollar. (Zie: 'Uit de jeukdoos: Monique', 30 oktober 2013). In geval van onze Week Spot is dit alles niet van toepassing: Daar bestaat simpelweg geen vocale versie van.

Detroit is buiten de rijke muziekhistorie vooral bekend van de staal-industrie. Hierdoor is het een stad vol lawaai waar nauwelijks plek is voor subtiliteit. Dit valt terug te horen in de muziek. Of we het nu over Motown of over de hardrockband Kiss hebben, muziek uit Detroit kenmerkt zich door een genadeloos harde ritmesectie. Ik hoorde vanmiddag nog iemand zeer uit de toon meekrijsen met 'Relax, Take It Easy' van Mika en dit is één van die plaatjes waar ik een Dyka-herinnering bij heb. In de hal van de Dyka was altijd lawaai van machines. Verder had je een kakafonie van radio's, allemaal op verschillende zenders afgestemd. Mika kwam met zijn kopstem overal bovenuit en Mark Ronson en Amy Winehouse presteerden het met het stalen ritme van 'Valerie'. Terug naar de Week Spot, deze komt eveneens uit Detroit en is afgestemd op de autofabrieken. Ratelende drums, het tempo van een TGV, aanstekelijk slagje op de gitaar... Meer heb je niet nodig. Er is geen ruimte over voor een zanger of zangeres, 'Sliced Tomatoes' vertelt het complete verhaal.

De broers Jimmy en Frank Bryant zijn vanaf de midden jaren zestig actief in de muziek-scene van Detroit. Jimmy vervult zijn militaire dienst rond 1965 als Frank zijn eerste opnames maakt als gastmuzikant. Hij speelt bas op 'Gino Is A Coward' van Gino Washington. Die mag nimmer worden verward met Geno Washington van de Ram Jam Band, die in 1980 een eerbetoon krijgt van Dexy's Midnight Runners ('Geno'). De zang van Frank is te beluisteren op 'Lonely No More' van J.J. Barnes, terwijl hij mede-schrijver is van Barnes' 'Deeper In Love'. Frank schrijft ook mee aan 'Let's Party' van een andere zanger uit Detroit die het nimmer tot de hitparade heeft gebracht: Steve Mancha. Nadat Jimmy zijn kadet aan de wilgen heeft gehangen, worden de gebroeders Bryant gevraagd mee te werken aan een single. Dit gaat op uitnodiging van de beoogde drummer Richard Allen en Winifred Terry van The Drifters staat aan het roer. Wie de ingehuurde zanger geweest is, weten we op dit moment niet. Veel van de informatie is afkomstig van een historicus op Soul Source, welke zijn bijdragen heeft verwijderd om het uit te werken tot een boek. Wél weten we dat die zanger niet te horen is op het resultaat: 'Honey' wordt gezongen door Jimmy en Frank die eveneens de vocalen voor hun rekening nemen in twee andere composities.

De eerste single van Just Brothers heet 'Carlena' en verschijnt in 1966 eerst op Garrison en later op Wand. De geschiedenis van Just Brothers is complex en zeker omdat biografen elkaar tegenspreken over de verschijningsdata van de singles. Ik geloof doorgaans Dave Rimmer van 'The Northern Soul Bible' op zijn woord, maar hij noemt 1971 als verschijningsjaar van de Lupine-single 'Things Will Be Better Tomorrow/ Sliced Tomatoes'. Toch moet dat volgens mij 1966 of 1967 zijn. Geen van de vroege singles van Just Brothers komt in de buurt van de hitparade of de 'bubbling under' en na twee jaar studiowerk keert Just Brothers terug, nu met Willie Kendrick als zanger. Het tekent bij Jomada Records, het platenlabel van Johnny Nash, maar na een onuitgebrachte single wordt de groep alweer gedumpt. Dan wacht Terry hun op en organiseert een deal bij het Music Merchant-label. Daar verschijnt 'Sliced Tomatoes' driemaal als b-kant gedurende 1972, maar blijft eerst onopgemerkt. Een paar jaar later duikt zo'n plaatje op in The Casino in Wigan en de rest is geschiedenis. 'Sliced Tomatoes' wordt gerekend tot één van de meest legendarische instrumentale tracks uit de Northern Soul-historie.

Norman Cook, alias Fatboy Slim, introduceert 'Sliced Tomatoes' in 1998 naar een nieuw publiek. 'The Rockafeller Skank' is gebouwd rond een sample van 'Sliced Tomatoes'. Het boek van de historicus moet nog steeds verschijnen en ik heb daar wel oren naar. Wellicht komen we dan te weten of 'Sliced Tomatoes' in 1966 of in 1971 is opgenomen, want daar verschillen de meningen over. Menigeen gaat echter uit van de verschijning van de Music Merchant-singles en dus is 1972 gerechtvaardigd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten