woensdag 9 juli 2014

Raddraaien: Lobo



Een hele vroege publicatie vandaag. Afgelopen weekend kreeg ik de uitnodiging om de voetbalwedstrijd tegen Argentië op groot scherm te volgen op de Markt in Steenwijk. Ik wimpel het in eerste instantie af, maar na de maniakale wedstrijd van Duitsland tegen Brazilië heb ik opeens erg veel zin gekregen. Ach, als ik meteen na de wedstrijd terug fiets... Ik schat dat ik wind in de rug heb naar Nijeveen. Met andere woorden: Uitgedost in traditioneel zwart, maar verder ben ik vanavond geheel in Oranje-stemming. Zoals ik had verwacht bij de aanvang van deze serie Raddraaien gaat het van een leien dakje. Na deze nog acht Raddraaiers en ik kan me opmaken voor een volgende serie. Vandaag een plaatje uit de jaren zeventig en dus niet te verwarren met die kerel van 'The Caribbean Disco Show': 'I'd Love You To Want Me' van Lobo (1972).

Ik ben koud een paar dagen in Mossley als ik deze in 'onze' singles-bakken vind. Natuurlijk is mijn nieuwsgierigheid gewekt en de single gaat mee naar mijn kamer. In de zomer van 1999 neem ik een rits cassettebandjes op met plaatjes uit de winkel. De cassettes zullen een zwaar leven krijgen, de meeste zijn in de zomer van 2001 gesneuveld bij mijn trektochten door Brabant. Het is daar waar mijn échte kennismaking met 'I'd Love You To Want Me' plaats vindt. Natuurlijk ken ik het liedje dan reeds drie jaar. Na weken van uitzonderlijke hitte, de dag ervoor was het 38 graden, is de regen en het onweer zeer welkom. Ik ben op maandag vanuit Steenwijk met de trein naar Roosendaal gegaan en loop naar Rucphen. Daar volgt een lange alcoholische sessie, waarna ik toch nog de moed heb om naar Schijf te lopen. Daar rol ik mijn slaapzakje uit. Opeens weet ik het weer: Ik heb gehoord over het klooster in de buurt van Zundert en dat lijkt me wel iets. Ik word bij de deur weggestuurd en zo loop ik verder naar Zundert. Even buiten dat dorp vind ik een stil plekje en ga vroeg slapen. De volgende ochtend word ik gewekt met regen en onweer. Ik pak snel mijn spullen in en ga lopen. De regen is warm en het onweer deert me niet, de muziek vanaf de walkman doet wonderen. Dan krijg ik eindelijk een benzinestation in het vizier, terwijl het net even erger gaat onweren. Op dat moment hoor ik 'I'd Love You To Want Me' van Lobo. Buiten een enkel 'warm' buitje klaart het later snel op en is het 's middags zelfs fris. Na Rijsbergen loop ik verkeerd en maak tevergeefs een bocht van vijf kilometer. Het is pas tegen de avond als ik weer terug ben in Ulvenhout. Doorgaans is deze zomer niet bepaald iets waar ik erg graag aan wordt herinnerd, maar in geval van Lobo kan ik er niet omheen.

De single van het cassettebandje is destijds in Mossley gebleven, ik vind mijn 'nieuwe' exemplaar op de Pikkepoelie, de overdekte vlooienmarkt in Steenwijk die tweemaal per maand is geopend. Misschien wel het meeste vanwege die herinnering aan 2001, draai ik het plaatje regelmatig en vind het onvoorstelbaar dat de single in Nederland nooit meer dan de Tipparade heeft gehad. Mits Roland Kent LaVoie nog 22 dagen in- en uitademt, kan hij 71 kaarsjes op zijn taart tegemoet zien. Hij komt ter wereld in Tallahassee in Florida. Als achttienjarige is hij betrokken bij The Rumours, een lokaal bandje. Eén van zijn collega-muzikanten is Gram Parsons die aanvankelijk leden uit The Rumours zal meenemen naar The International Submarine Band, maar vooral bekend wordt van de blauwe maandag dat hij deel uitmaakt van The Byrds. In 1973 maakt Parsons twee solo-platen waarna hij onder mysterieuze omstandigheden komt te overlijden. In 1964 studeert LaVoie aan de universiteit van Zuid-Florida en formeert een nieuwe groep: The Sugar Beats. Er vindt een ontmoeting plaats met producer Phil Gernhard die niet alleen de lokale hitsingle 'What Am I Doing Here' produceert voor The Sugar Beats, maar die tevens een sleutelrol heeft in de latere carriére van LaVoie. Hij heeft in de late jaren zestig nog een aantal bandjes, zijn solistische loopbaan vloeit voort uit Me And The Other Guys. Collega-muzikant Billy Aerts wordt vaste begeleider van Lobo en produceert in 1989 zijn comeback-album.

Gernhard duikt op en LaVoie neemt met hem in 1969 zijn eerste eigen composities op. Het verschijnt op Laurie, maar is geen verkoopsucces. Hij kiest in 1971 voor een podiumnaam: Lobo, hetgeen Spaans is voor 'wolf'. Gernhard is dan stafmedewerker geworden bij de platenmaatschappij Big Tree en Lobo helpt dat label aan een eerste hit: 'Me And You And A Dog Named Boo'. Het piekt op vijf in Amerika, vier in Engeland en negen in Nederland, desondanks kan Lobo na een half jaar in september 1971 een gouden plaat in ontvangst nemen. Er zijn dus meer dan een miljoen van over de toonbank gegaan. Hoewel deze Lobo in Nederland als eendagsvlieg de boeken zal in gaan, heeft hij in Amerika nog wel enkele hits. In Engeland scoort hij alleen nog met dit 'I'd Love You To Want Me', dat de toppositie op vijf vindt. Zijn 'Don't Expect Me To Be Your Friend' wordt onmiddellijk beantwoord door het Amerikaanse publiek. Het is voorlopig zijn laatste top tien-hit. In 1974 is hij 'Standing At The End Of The Line', maar toch niet helemaal. Lobo is een doorzetter en dat wordt in 1978 beloond met 'Where Were You When I Was Falling In Love', dat nummer 1 wordt op de Adult Contemporary. Lobo wordt vlak na 'Me And You And A Dog Named Boo' aardig in zijn creativiteit beknot, als Big Tree wordt opgeslokt door de 'major' Bell Records. In 1976 ontsnapt hij uit het wurgcontract en maakt daarna een rondreis langs verschillende labels: Van Philips tot aan MCA. In de jaren tachtig richt hij zijn eigen maatschappij op: Lobo Records. Het bestaat nog steeds en stelt LaVoie in de gelegenheid zo nu en dan met een album voor de fans te komen. Want... die heeft hij nog steeds en in grote getalen!

Sinds de vroege jaren tachtig heeft Lobo zich helemaal gericht op de country en valt daarmee buiten het gezichtsveld van de reguliere popmuziek. Tussen 1981 en 1985 heeft hij toch maar liefst vijf hits op de Country-hitparade. Zijn laatste album dateert van 2008. 'Out Of Time' is gevuld met covers van zijn favoriete liedjes uit de jaren zestig en zeventig en wordt middels de fanclub aan de man gebracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten