dinsdag 14 juni 2011

buigzaam deuntje


Ik dank allereerst mijn trouwe volger Peter voor het spitwerk naar Regina en Sonja. De laatste staat onder haar meisjesnaam op Hyves, hoewel ze getrouwd is, en de foto toont dat ze nog steeds die stoere blik in haar ogen heeft. Regina is vooralsnog onvindbaar. Ach, de herinneringen van ruim twintig jaar geleden zijn vast fijner dan een reünie in 2011. Als ik de lijst van 20 Years Ago Today bekijk, breekt me het zweet uit. Nog 220 singles te gaan... Ook met het oog op de tijdelijke sluiting van eind augustus, ga ik nu alvast singles uit augustus belichten.

Sinds broer Henk in 1986 naar Denemarken is verhuisd, is dat hét vakantieland bij uitstek geworden voor de Louwsma's. Jelte heeft er zijn vrouw opgedaan en woont er sinds 1995. Ik had minder met blondines en ging naar Engeland... En ben nog steeds 'single' en dat is een mooie brug. Eén dagtripje voerde naar Skanderborg. Fonetisch Deens voor beginners: 'Selgestoe ossa gremmofoonplêder', 'Wa kosterdee' en 'Jai elsker dei', ook al moet je dat laatste niet tegen een verkoper van platen zeggen...

Argwanend vraagt de vrouw in de antiekzaak of ik 'tuusk' ben. Nei, jai bien en Hollender. Dat scheelt in de prijs. Hoewel? Singles zijn minimaal vijf kronen. Door drie delen zijn guldens, veel succes met omrekenen naar de euro! Je krijgt dan vaak een single met een uniek fotohoesje, maar van American Breed konden ze niks anders maken. Wel maakte de Deense EMI er een Stateside van...

Afgelopen winter werd op Golden Beat Years de Quinto gespeeld. Vijf uitvoeringen van één titel samengesmeed tot een liedje. 'Bend Me Shape Me' was één van de eerste opgaven. Ik had vier van de vijf goed, maar... had ik door een onbekende echo American Breed bijna niet herkend! Wél Amen Corner, Gilla en op de valreep Hello. Die vijfde was écht obscuur...

Kijk, van 'Bend Me Shape Me' wist ik het wel, maar de Quinto's leerden me dat praktisch iedere hit werd én wordt gekopiëerd. Alras is de zoektocht en ontdekking van nietgebruikte versies belangrijker voor mij dan het klassement. Ik heb de top tien niet gehaald!

De leukste 'Bend Me Shape Me' vond ik een lekker fel ding met een superpsychedelisch intro. The Models is niet een leuke naam voor een stel kerels, maar wérkelijk een paar fotomodellen van de Vogue. Hun enige single werd geproduceerd door Tom Wilson (Zappa, Dylan, Nick & Simon & Garfunkel) en verscheen naar verluid nét voor American Breed. Natuurlijk ging Amerika voor het eigen broedsel, hoewel Amen Corner het in Europa uitstekend deed.

De geschiedenis van American Breed duurt niet veel langer dan drie minuten, de opvolgers raakten kant noch wal...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten