maandag 10 januari 2011

nu én 20 Years Ago Today


Alsof die nog niet was begonnen, ben ik sinds gisteravond helemaal startklaar wat betreft 20 Years Ago Today. Aan de hand van drie kaartsysteembakken heb ik de aankopen van 1991 op een rijtje gezet. Zoals ik al eerder schreef: Driehonderd singles en weinig kastvulling. Met name in 1993 zou het klad erin komen en werden singles geaccepteerd die ik in die achttien jaar nog niet één keer heb gedraaid. Maar wegdoen? Ho maar!

Ik was blijkbaar ook vergeten dat ik in de begintijd ook elpees bij hield. Hierbij schijf 26, gekocht tussen kerst en oud en nieuw. In 1990 welteverstaan. Toen was ik ook met de molenaarscursus begonnen...

Met name in juni ga ik het druk krijgen met 20 Years Ago Today, maar ik kan jullie beloven dat het uiterst fraaie singles uit eind jaren zestig, begin jaren zeventig ga opleveren. Ik schreef oudjaarsdag dat het me niet langer boeit of ik op 1 maart op 365 berichten sta. In plaats daarvan streef ik naar 365 op oudjaarsdag 2011. De telefoontoppertjes, uit nood geboren, zijn niet langer bonusartikelen, maar zijn gepromoveerd tot volwaardige berichten!

Terug naar 1991. In ruwe schetsen: lang, maar nog in de groei, beginnend lang zwart haar en héél véél puisten. Sinds jaar en dag een 'einzelganger' die tientallen kilometers fietst om molens en singles te zoeken. Soms met walkman op het hoofd. Cassettebandjes met gouwe ouwen en wrakkig opgenomen singles.

Als vijftienjarige hoor je nog op school te zitten. Dat doe ik dan ook, met nadruk op zitten. Genoeg herseninhoud om ver te komen, alleen lokt het me niet aan om nog acht jaar op school te blijven eer ik journalist ben en dus bestudeer ik maar het Hitdossier en popencyclopedieën. Voor je het weet ben je een gedoodverfd popkwiswinnaar, gewaardeerd platenkrasser en parttime-postbezorger met een weblog met drie volgers? Had me dat maar eens in 1991 uitgelegd...

Toch was ik op mijn manier erg gelukkig. Een trots geheelonthouder (nog even...). 1991 was een heftig jaar. Moeder leek genezen door de bestralingstherapie, maar werd plotseling weer ziek. Over een paar weken meer. Verder zat ik in de examenklas van de LEAO en ik stond er niet best voor...

Later deze week nog nummer 278. Had eigenlijk afgelopen vrijdag gemoeten, maar als ik niks zeg, merkt niemand daar wat van?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten