woensdag 8 juni 2022

Week Spot: Kim Tibbs


De Buienradar krijgt vandaag een onvoldoende van mij. Ik heb in de nacht al eens gekeken en werp een laatste blik op de app voordat ik naar Steenwijk fiets. Beide keren geeft het aan dat het pas om vier uur continu gaat regenen. Tot die tijd zal het droog zijn. Echt? Ik kan dat niet geloven als ik naar Steenwijk fiets. Hoe dichter bij de zaak hoe donkerder de lucht wordt. Als ik goed en wel binnen ben, begint het met plenzen en blijf zelfs even langer op de zaak om te wachten totdat het droog is. Er is gelukkig niet veel post. Als ik in het centrum ben van Steenwijk is het weer serieus gaan regenen. Ik fiets dan net voorbij de viswinkel en zo heb ik opeens trek in kibbelingen. Als ik de lunch op heb, is het ook weer droog. Tot Havelte zal het droog blijven en als ik thuis ben, begint het serieus te regenen. Thuis ga ik opnieuw op speurtocht naar informatie over Kim Tibbs maar zal weinig meer informatie vinden. Ik moet het hiermee doen, zoveel is wel duidelijk. Wel zie ik dan iets grappigs op Discogs... De Week Spot is deze week 'Where Would I Be Without You' van Kim Tibbs uit 2022.

In 1992 staat het internet nog in de kinderschoenen en is het toekomstmuziek voor de consument. Dan heb je nog geen Youtube, Spotify of iets dergelijks en moet je je oordeel baseren op de fantasie van de schrijven van de bio. In 2022 hebben we veel meer technische snufjes en toch is het heel soms weer even 1992. Neem nu de tekst die Patrick heeft geschreven om dit plaatje aan te prijzen. Het staat niet op Youtube of een streamingsdienst. Het schijnt dat hij mp3-tjes heeft rond gestuurd naar enkele bevriende dj's. Ik sta niet op deze lijst en kan daarmee leven. Immers, in 'Do The 45' ga ik geen mp3 draaien en voor de overige shows vind ik het niet interessant genoeg. Niet dat het nummer niet interessant is, maar ik wil een plaat graag het juiste podium geven en de soul-dj's luisteren vast niet naar 'Afterglow' of 'Tuesday Night Music Club'. Het promotiestukje van Patrick komt superlatieven tekort en het wekt de nieuwsgierigheid. Ik doe geen enkele moeite om het nummer te horen en ben alleen gefixeerd op wanneer het als single wordt aangeboden. Dan is het begin mei en heb ik een dag niet op Facebook gekeken. Als ik weer kijk, blijkt de single al uitverkocht te zijn. Gelukkig heeft Patrick een paar exemplaren gereserveerd voor vaste klanten en zo heb ik nog steeds eentje uit de eerste oplage.

Eerste oplage? Jawel, de plaat is opnieuw beschikbaar. Nu op rood vinyl en in een blanco hoesje gestoken. Dat moet de honger stillen van de overige Izipho-volgers die te laat zijn voor de eerste oplage. Wat heb ik gezien op Discogs? Welnu, daar wordt een exemplaar aangeboden uit de eerste oplage. De verkoper heeft er een maand geleden twaalf pond voor betaalt. Nu heeft hij de plaat in de aanbieding voor iets onder de honderd pond. Als ik Patrick confronteer met de advertentie moet hij lachen. 'Hopelijk maakt de heruitgave een einde aan deze onzin'. De single wordt aangeprezen met de mededeling dat de lange versie op de b-kant staat. Nou en? Dat is ook de b-kant op rood vinyl en bovendien verschijnt later dit jaar een elpee van Kim Tibbs met ook dit nummer.

Ik had graag wat biografische details gedeeld met jullie en een uitgebreide geschiedschrijving van haar carrière van voor 2016. Helaas... ze blijkt slecht te zijn gedocumenteerd. Kimberley Tibbs is een zangeres, componist en toetsenist uit Tennessee. Qua toetsen bespeelt ze een Hammond B3 en geldt ze voor de Hammond-fabriek als één van de weinige 'specialisten' van Amerika. Als Hammond met een nieuw snufje komt, is Kim een van de eerste die het mag uitproberen. Ze heeft ruim dertig jaar ervaring met het instrument als professional en toch begint haar biografie in 2017. Dan verschijnt haar album 'Kim' op de markt. Volgens haar zeer beknopte Wikipedia-pagina komt Tibbs oorspronkelijk uit Huntsville in Alabama, maar de credits op de single wijzen allemaal naar Tennessee. Ik heb ook ergens gelezen dat ze haar tijd verdeeld tussen Tennessee en Londen. Feit is dat haar muziek vooral aanslaat in Engeland. 'The Science Of Completion Vol. 1' is de titel van het album dat later dit jaar zal verschijnen op het Sophomore-label. Tibbs is net als bijvoorbeeld Laura Rain een artieste die vooral gebruik maakt van het internet en de licenties van haar muziek doorspeelt naar labeleigenaren. Izipho Soul mag dus de single voor haar rekening nemen, het album verschijnt op een ander label.

'What Would I Be Without You' is een grootse productie. Ik tel negentien muzikanten (inclusief Tibbs op Hammond B3) en drie extra zangeressen. Er komt geen computer of synthesizer aan te pas. Dit is een productie welke tot stand is gekomen door middel van hoofden, handen en voeten. De drums doen een beetje Hi-achtig aan en het heeft ook dezelfde klasse te pakken. Daar eindigt de vergelijking dan ook want verder is het klassieke Modern Soul dat gemakkelijk in 1975 zou kunnen zijn uitgebracht met een dominant grommend Hammond-orgel en Tibbs' zeer fijne stem. De conclusie is dat Patrick niet heeft overdreven. Er zijn al meer dj's die het hebben gezegd en ik zeg het ook maar eens: Dit is één van de beste 'moderne' soul-platen die de afgelopen jaren is uitgebracht. Het zit voor mij op dezelfde hoogte als bijvoorbeeld 'This Is What Love Looks Like' van Carlton Jumel Smith. En als single is exclusiviteit gewaarborgd want ook de heruitgave is wederom in een gelimiteerde oplage. Hoewel de lange versie niet te versmaden is, ga ik voor de 'radio edit' als de Week Spot. Scheelt een minuutje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten